  • 41. Data: 2011-12-11 15:15:04
    Temat: Re: Mini instalacja solarna
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Lepsze byłyby kolektory słoneczne takie z rurkami.
    > MaW

    Znasz sie? Jest sens je montowac w poniemieckim domu? Mniej wiecej kiedy sie
    zwroca? 2 osoby biorace codziennie szybki prysznic. Piec gazowy, bojler
    elektryczny w wezownica.

    Pytanie - czy jest sens, zakladam pozyskanie dotacji za pieniadze podatnikow.
    Dach duzy, mozna dac dwa obok. Miejsce na prowadzenie rur jest, takze prace
    instalatorskie nie beda koszmarne.

    A rekuperacja powietrza, taka zwykla (nie odsrodkowa) niby ma 40% sprawnosci
    ale w katalogu... a realnie jest sens to instalowac w nowobudowanych domach?
    Sens ekonomiczny...

  • 42. Data: 2011-12-11 20:23:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik v...@i...pl napisał:
    [..]
    > Zalezy gdzie kto mieszka. Ja mam dom na pagorku w szczerym polu, gdzie
    > piz..i nieziemsko prawie 24h. Takie 4-5 wiatrakow pokrylyby moje
    > zapotrzebowanie na prad w calosci.
    > Bede musial o tym pomyslec na wiosne :)

    W wiatrakach nie podoba mi się fakt że składa się głównie z elementów
    ruchomych które trzeba serwisować, oraz spore ryzyko odpowiedzialności
    cywilnej w razie jego rozwalenia np przez wichurę.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 43. Data: 2011-12-11 21:03:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ale za to jesteś niezależny od kaprysów pogody. A ta "znaczna" moc to
    > jakies 1/3 mocy jakiej bys potrzebował przy klasycznym ogrzewaniu
    > emektrycznym. A jak wybierzesz ogrzewanie podłogowe z obnizoną
    > temperaturą czynnika do 40 stopni, to możesz zejść do 1/5 mocy.

    Moja sytuacja:
    840 kWh miesięcznie gazu
    1/3 to 280 kWh

    pompa 50W do instalacji solarnej pracująca 40% czasu w ciągu doby kiedy
    świeci słońce zużyje niecałe 15kWh

    jak się ma 15 do 280 kWh ?

    Ogrzewanie podłogowe bym chciał, bardzo, na razie nie stać mnie.

    > A kto Cię okłamał, że do pompy ciepła trzeba hektarów? Ciepło można
    > pobierać z powietrza, nie trzeba koniecznie zakopywać rur czy robić
    > odwierty.

    Wiem, nawet link do tego podawałem, podoba mi się ta wersja, ale koszty
    serwisowe i zapotrzebowanie na energię są dla mnie niedopuszczalne mimo
    że i tak znacznie niższe niż przy klasycznym ogrzewaniu.

    > Większość obecnie produkowanych klimatyzatorów działa jako pompa
    > ciepła przy temperaturze powietrza zewnętrznego powyżej zera (niektóre
    > schodzą niżej) a kosztują grosze.

    Nadal jest to koszt 1/3 ...

    [..]
    > Ale koszty nie są akceptowalne.

    Dlaczego nie są akceptowalne? koszty rzędu 10-20kPLN to dużo? Wersja DIY
    poniżej 5kPLN się zmieści.

    > I co zrobisz z nadmiarem ciepła?

    Wymyśliłem sobie grzanie bieżącej wody i jej zrzut do ścieku.

    [..]

    > Używają, bo ich rzad wprowadził tak durne preferencje i nie może się
    > teraz wycofać.

    No dobra, ale jaki jest teraz problem z tym wyłączaniem niepotrzebnych
    bloków elektrowni? Bo widzę jeden zasadniczy: mniejsze zyski tejże
    elektrowni.

    > Jasne - spisek smoleński do tego dołóż.

    Gdy nie wiadomo o co chodzi, na pewno chodzi o pieniądze.

    > [...]
    >
    > Dioda LED to nie żarówka - nie zniesie nadmiernegfo prądu. A
    > charakterystyka bardzo nieliniowa i ujemny współczynnik temperaturowy
    > momentalnie zniszczą LEDa w razie wpadki.

    Bez przesady, może i mam nierówno pod sufitem (a kto ma równo?) ale nie
    zamierzam dogrzewać zimnej diody zwiększonym prądem :) użyłem słowa zdławić.

    > Ale widze, że na przetwarzaniu napięcia też znasz sie równie dobrze
    > jak na spiskach i odpuszczam dobre rady - nie ma sensu. Tylko po co
    > pytałes?

    Masz rację, dzięki za wszelkie info, chcesz czy nie i tak mi pomogłeś.

  • 44. Data: 2011-12-11 21:15:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Papkin napisał:

    > A rekuperacja powietrza, taka zwykla (nie odsrodkowa) niby ma 40%
    > sprawnosci ale w katalogu... a realnie jest sens to instalowac
    > w nowobudowanych domach? Sens ekonomiczny...

    W nowobudowanych domach, to mi się podobają rekuperatory szmaciane
    montowane w pinowych wnękach w ścianie. W takiej niszy wisi rękaw
    uszyty z cienkiej gęsto utkanej tkaniny. Co jakiś czas można ten
    wymiennik wyjąć i wyprać.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2011-12-11 21:33:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Sunday, December 11, 2011, 10:03:26 PM, you wrote:

    > Moja sytuacja:
    > 840 kWh miesięcznie gazu

    Gaz liczysz w kWh? Co to za mieszkanie, że je chcesz ogrzać mocą
    1.2kW?

    > 1/3 to 280 kWh

    > pompa 50W do instalacji solarnej pracująca 40% czasu w ciągu doby kiedy
    > świeci słońce zużyje niecałe 15kWh
    > jak się ma 15 do 280 kWh ?

    W czasie, gdy potrzebujesz ogrzewania, ze słońca go nie uzyskasz. W
    czasie gdy go nie potrzebujesz, to masz go nadmiar.

    > Ogrzewanie podłogowe bym chciał, bardzo, na razie nie stać mnie.

    To korzystasz z normalnego ogrzewania grzejnikami, z temperatura
    czynnika 45 lub więcej.

    [...]

    > Nadal jest to koszt 1/3 ...

    Ale koszt inwestycji śmieszny. I przy obecnych temperaturach w
    zupełnosci wystarcza.

    > [..]
    > Dlaczego nie są akceptowalne? koszty rzędu 10-20kPLN to dużo? Wersja DIY
    > poniżej 5kPLN się zmieści.

    Jasne - już widzę instalację DIY, która zapewni Ci 10kW w zimie - bo
    tyle potrzebujesz, żeby nagrzać wodę na całą dobę.

    > Wymyśliłem sobie grzanie bieżącej wody i jej zrzut do ścieku.

    Masz wodę za darmo? Bo ja płacę za m^3 cos koło 5PLN...

    > [..]
    > No dobra, ale jaki jest teraz problem z tym wyłączaniem niepotrzebnych
    > bloków elektrowni?

    Bardzo duży - tego się nie da zrobić w 5 minut w inny sposób niż
    awaryjny. I kosztowny. Płacą za to klienci.

    > Bo widzę jeden zasadniczy: mniejsze zyski tejże elektrowni.

    Smoleńsk widzę, Smoleńsk!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 46. Data: 2011-12-11 23:53:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

> [...]
    [..]
    > Gaz liczysz w kWh? Co to za mieszkanie, że je chcesz ogrzać mocą

    Anglia, zużycie sprzed miesiąca zanim zrobiło się naprawdę zimno,
    tutaj przeliczają metry na kWh wedle wzoru:
    m3 * 1,02264 * 39,4 / 3,6
    http://www.ukenergy.co.uk/pages/gas-kwh.html

    [..]
    > W czasie, gdy potrzebujesz ogrzewania, ze słońca go nie uzyskasz. W
    > czasie gdy go nie potrzebujesz, to masz go nadmiar.

    Może nie uzyska się 100% zapotrzebowania ale to co jednak się uzyska
    zostanie odjęte z gazu zaś po sezonie zimowym pokryje całe
    zapotrzebowanie. W UK prawie nie ma zimy, śnieg jeśli już spadnie to
    długo nie poleży.

    [..]
    > Ale koszt inwestycji śmieszny. I przy obecnych temperaturach w
    > zupełnosci wystarcza.

    A jaki to koszt, np niech to ma 5kWh wyjścia? Fakt że z racji mojej
    niechęci do pomp ciepła nie zagłębiałem się w temat, jeśli możesz
    polecić linka z konkretami (cobym nie musiał przeczesywać iluś tam for)
    to chętnie poczytam.

    [..]
    > Jasne - już widzę instalację DIY, która zapewni Ci 10kW w zimie - bo
    > tyle potrzebujesz, żeby nagrzać wodę na całą dobę.

    Nie, tyle nie dam rady, cieszyłbym się jakby wyszło z tego 3kWh, reszta
    z gazu.

    > Masz wodę za darmo? Bo ja płacę za m^3 cos koło 5PLN...

    Tak, znaczy ryczałt, mogę lać do woli.

    [..]
    > Bardzo duży - tego się nie da zrobić w 5 minut w inny sposób niż
    > awaryjny. I kosztowny. Płacą za to klienci.

    Czyli jednak kasa, bo wykonalne to jest.

    > Smoleńsk widzę, Smoleńsk!

    Tak.. to był piękny dzień... szkoda świetnej załogi, maszyny świeżo po
    remoncie, może paru pasażerów...

  • 47. Data: 2011-12-12 00:33:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Monday, December 12, 2011, 12:53:37 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > zostanie odjęte z gazu zaś po sezonie zimowym pokryje całe
    > zapotrzebowanie. W UK prawie nie ma zimy, śnieg jeśli już spadnie to

    Do paneli potrzebujesz SŁOŃCA! Zimy w Anglii nie ma, ale słonecznych
    dni w miesiącach zimowych również prawie nie ma. Mój syn w zeszłym
    miesiącu wrócił z kontraktu z Londynu...

    > A jaki to koszt, np niech to ma 5kWh wyjścia?

    Się zdecyduj - na gazie Ci wystarcza niewiele ponad 1kW a tu nagle
    chcesz 5? W angielskim klimacie najmniejszy klimatyzator, pobierający
    ledwie 700W zapewni Ci ponad 2kW w postaci ciepła na wyjściu. Przy
    ciągłej pracy masz 50kWh na dobę! Czystego ciepła. A zapłacisz za
    16.8kWh.

> [...]

    > [..]
    > Nie, tyle nie dam rady, cieszyłbym się jakby wyszło z tego 3kWh, reszta

    Nie mieszaj mocy z energią! Dziennie zużywasz 28kWh z gazu, sprawność
    kotła jest mniejsza od jednosci. A tu nagle 3kWh z paneli ma Ci
    finanse ratować? Dopiero co narzekałeś, że zmniejszenie kosztów
    3-krotne nie jest warte grzechu.

    > Tak, znaczy ryczałt, mogę lać do woli.

    Znaczy ryczałt bez ograniczeń? Nie wierzę. Jak Cię złapią na
    marnowaniu takich ilości wody, to się nie wypłacisz.

    > [..]
    > Czyli jednak kasa, bo wykonalne to jest.

    Oczywiście, że kasa. Klientów.

  • 48. Data: 2011-12-12 09:53:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Papkin" <s...@s...net> napisał w wiadomości

    > A rekuperacja powietrza, taka zwykla (nie odsrodkowa) niby ma 40%
    > sprawnosci ale w katalogu... a realnie jest sens to instalowac w
    > nowobudowanych domach? Sens ekonomiczny...

    Zapytałem firmy oferującej rekuperatory na jakichś targach mieszkaniowych.
    Przy założeniu, że chodzi o małe mieszkanie - oszczędności roczne 200zł.
    Koszt odgrzybiania (raz na rok) 200zł ;-)
    P.G.

  • 49. Data: 2011-12-12 10:34:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

> [...]
    > Do paneli potrzebujesz SŁOŃCA! Zimy w Anglii nie ma, ale słonecznych
    > dni w miesiącach zimowych również prawie nie ma. Mój syn w zeszłym

    Na chwilę obecną dziennie co najmniej 4-6 h użytecznego słońca jest, nie
    można powiedzieć że go nie ma, jest go mniej.

    > miesiącu wrócił z kontraktu z Londynu...

    Zapewne miał ku temu powody, ja na razie nie mam.

    [..]
    > Się zdecyduj - na gazie Ci wystarcza niewiele ponad 1kW a tu nagle

    Przecież napisałem że to było miesiąc temu, konkretnie październik,
    listopadowe zużycie to 906kWh czyli już 30kWh na dobę. No i w końcu jaki
    to koszt instalacji?

> [...]
    > ledwie 700W zapewni Ci ponad 2kW w postaci ciepła na wyjściu. Przy
    > ciągłej pracy masz 50kWh na dobę! Czystego ciepła. A zapłacisz za

    Muszę to sobie przemyśleć i chyba jednak przeorać trochę internetu w
    poszukiwaniu wiarygodnych informacji.
    A... jest dodatkowy myk, 1kWh gazu kosztuje 8 pensów, 1kWh prądu to 24
    pensy, chyba się zabezpieczyli przed taką ewentualnością bo w efekcie
    rachunek będzie ten sam.

    [..]
    > Nie mieszaj mocy z energią! Dziennie zużywasz 28kWh z gazu, sprawność

    Sorki, z rozpędu h mi się dopisało, miało być 3kW.

    > kotła jest mniejsza od jednosci. A tu nagle 3kWh z paneli ma Ci
    > finanse ratować? Dopiero co narzekałeś, że zmniejszenie kosztów
    > 3-krotne nie jest warte grzechu.

    Jak wyżej, liczę na minimum 12-20kWh w zimę.

    [..]
    > Znaczy ryczałt bez ograniczeń? Nie wierzę. Jak Cię złapią na
    > marnowaniu takich ilości wody, to się nie wypłacisz.

    Mój ryczałt to odpowiednik kosztu 100m3 wody i ścieków, nie dam rady
    tyle zużyć.

    [..]

  • 50. Data: 2011-12-12 10:59:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello AlexY,

    Monday, December 12, 2011, 11:34:12 AM, you wrote:

    > Na chwilę obecną dziennie co najmniej 4-6 h użytecznego słońca jest, nie
    > można powiedzieć że go nie ma, jest go mniej.

    Tobie sie chyba Anglia z Wyspami Kanaryjskimi pomyliła...

    > Zapewne miał ku temu powody, ja na razie nie mam.

    A co Cię obchodza powody? Kontrakt sie skończył, to wrócił. Teraz
    jestr w Chinach, bo ma taki kaprys. Chodzilo o to, ze informacje o
    angielskiej pogodzie mam.

    > Przecież napisałem że to było miesiąc temu, konkretnie październik,
    > listopadowe zużycie to 906kWh czyli już 30kWh na dobę.

    Nadal to niewiele ponad 1kW.

    > No i w końcu jaki to koszt instalacji?

    W Polsce? Klimatyzator split z funkcją pompy ciepła, pobierający
    700-800W - poniżej 2000PLN.

> [...]
    > A... jest dodatkowy myk, 1kWh gazu kosztuje 8 pensów, 1kWh prądu to 24
    > pensy, chyba się zabezpieczyli przed taką ewentualnością bo w efekcie

    Ale jaka jest sprawność kotła?

    > Sorki, z rozpędu h mi się dopisało, miało być 3kW.

    3kW? Zimą? Liczmy jakieś 20m^2 paneli.

    > Jak wyżej, liczę na minimum 12-20kWh w zimę.

    Marzyciel.

    > [..]
    > Mój ryczałt to odpowiednik kosztu 100m3 wody i ścieków, nie dam rady
    > tyle zużyć.

    W lecie 20m^2 paneli będzie Ci produkować co najmniej 6kW...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl