    From: weldtec <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Mechanika pękania - współczynnik KIC (stress level)
    Date: Fri, 19 Jun 2009 18:19:20 +0200

    Doc napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Jeden z inzynierów mojego klienta zazyczył sobie aby w specyfikacji
    > materiałowej uwzględnić mu stress level KIC. Poszukałem sobie trochę w
    > googlach i wiem, ze jest to związane z kruchym pękaniem. Ale zawsze istotna
    > była energia łamania udarowego KV. I w sumie to ona jest podawana w normach
    > materiałowych. Skąd wziąść wartości KIC? Czy są jakieś tabele? Jeżeli
    > chodzi o materiały to nic specjalnego: P355NH, A-105, A-106 Gr.B i A-234
    > Gr.WPB (temperatura -29 st.C więc teoretycznie powinienem zastosowac stale
> [...]

    Kic jest miarą odporności materiału na pękanie (w podobny sposób jak
    Rm jest miarą wytrzymałości) - jest to więc pewna cecha materiału.
    O ile próba udarności dostarcza danych o charakterze jakościowym,
    dogodnym do porównania materiałów, to wyznaczenie współczynnika Kic
    dostarcza danych ilościowych. Podobnie jak udarność Kic zależy od
    temperatury.
    Dzięki Kic możemy wyznaczyć (obliczyć) krytyczne naprężenie, które
    spowoduje powstanie pęknięcia lub wielkość pęknięcia (nieciągłości w
    strukturze) niebezpieczną przy określonym poziomie naprężeń.
    Warto dodać, że przy stałym Kic wzrost naprężeń wymusza spadek
    dopuszczalnej wielkości nieciągłości, co wymusza podniesienie jakości
    wykonywanych połączeń spawanych wraz ze wzrostem wytrzymałości łączonych
    materiałów.
    Kic wyznacza się rozciągając lub zginając próbki o określonych wymiarach
    z odpowiednio przygotowanym karbem. Wystarczy zatem zwykła maszyna do
    badań wytrzymałościowych z rejestratorem siły i przemieszczenia.