  • 31. Data: 2009-12-10 03:17:49
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jaros?aw Soko?owski wrote:

    > Pan Piotr "Curious" Slawinski napisa?:

    > Na falach ?rednich i d?ugich? To ma?o sensowny pomys?.

    w sumie tez, zakladajac ze nadajniki beda miec moc max kilku (nastu) watow ,
    ale ad. oryginalnego watku to mysle ze ogolnie - w ten sposob mozna lepiej
    wykorzystac pasmo pod katem sluchaczy - np. w miescie A moga byc zupelnie
    inne stacje niz w miescie B, a przy uzyciu kierunkowych anten i nadajnikow o
    mikromocach to nawet kazde osiedle czy budynek moze miec swoj wlasny
    repertuar... zageszczenie ludzi ktorzy nadal uparcie sluchaja radia pomimo
    dostepnosci internetu jest dosc niewielkie...

    oczywiscie nadal zostanie kilka 'silnych' stacji nadajacych radio dla
    kierowcow

  • 32. Data: 2009-12-10 07:25:34
    Od: willy <m...@i...pl>

    On 10 Gru, 04:17, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:

> [...]
    > dostepnosci internetu jest dosc niewielkie...
    >
    > oczywiscie nadal zostanie kilka 'silnych' stacji nadajacych radio dla

    Problem z DAB jest taki, że bardzo ciężko odebrać poprawny sygnał
    przemieszczając się choćby z niewielką prędkością. A gdzie najczęściej
    słuchamy radia? Bo ja na przykład w samochodzie.

    Pozdrawiam
    -willy-

  • 33. Data: 2009-12-10 08:34:47
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: a...@p...pl

    >Tak a'propos. Nie znam się za dobrze na radiodyfuzji cyfrowej, ale
    >słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem
    >całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą
    >Europę. Prawda li to?

    a DAB to chyba na UKF? Na srednich to chyba testuja DRM?

    --
    ThinkXtra

  • 34. Data: 2009-12-10 09:14:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BoDro pisze:

    > patrząc, jak ślamazarzy się DVB, mimo sporego rynku oglądaczy można
    > założyć, że radio FM zostanie zastąpione cyfrówką za x-dziesiąt lat

    Do tego czasu przechodzenie może zwyczajnie nie mieć sensu. Dlaczego?
    Popatrz na energiczny rozwój mobilnych usług internetowych. W ciągu
    zaledwie kilku lat telefon z prostego urządzenia do "dzwonienia i
    esemesowania" stał się małym terminalem dostępowym do internetu. Ten
    kierunek rozwoju dostrzegają już chyba nawet najwięksi puryści, mający
    niegdyś posiadaczy bardziej złożonego sprzętu za "szpanerów". ;)

    AccesPointy w miastach mnożą się na potęgę, zasięg 3G rozprzestrzenia
    się po kraju. Za x-dziesiąt lat może się okazać, że łatwiej i taniej
    będzie słuchać cyfrowego streama wysyłanego rozproszoną siecią. Wiem, że
    pasywny odbiór jest DUŻO bardziej korzystny pod względem energetycznym.
    Niemniej już teraz powstają smartfony (patrz: Androidowce) w przypadku
    których zalecane jest posiadanie dużego pakietu na transmisję danych i
    utrzymywanie cały czas aktywnego połączenia z siecią. ;)

    > bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym
    > radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-).

    IMO radio analogowe jeszcze sobie pożyje jakiś czas - może na przyciętym
    paśmie ale jednak. Z pewnością zostawią sobie AM i fale D/S/K. Głupotą
    byłoby całkowite porzucanie tej "antycznej" technologii, która może
    okazać się nieoceniona w przypadku sytuacji kryzysowych.
    BTW jestem ciekaw co z DRM. Jakoś nie może się przyjąć, a chętnie
    zobaczyłbym fabryczne odbiorniki z odpowiednim modułem w MediaMarkt.
    Może ludzie przypomnieliby sobie, że na UKF radio się nie zaczyna. No i
    młodsze pokolenie wiedziałoby, że wbrew temu co pokazują w amerykańskich
    filmach katastroficznych możliwa jest globalna komunikacja po utracie
    kontaktu z satelitami. ;)

    > Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM...
    > Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    Mam ten sam pomysł. ;) Ba... Powiedziałbym, że nawet to 10 lat to mocno
    zaniżone minimum.

    BTW w prognozy mówiące o wczesnym przełączeniu się na DVB-T też nie
    wierzę. Jak znam życie to w praktyce będzie to wdrażane powoli i z oporem.

  • 35. Data: 2009-12-10 09:35:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 00:05:31 +0100, Piotr "Curious" Slawinski napisał(a):

    > sygnal do nich dostarczac np. poprzez internet

    To już lepiej dopłacić nieco i zapewniać po prostu internet, a emisję
    programów prowadzić wyłącznie przez niego. Oczywiscie, ma to sens tylko
    przy całkowitym pokryciu darmowym netem obszaru kraju. Ktoś tu powie ze za
    darmo to nic nie ma. Owszem, będzie to podatników kosztować ale zysk będzie
    gigantyczny w postaci atywizacji ludzkiej w najrozmaitszej w tym
    ekonomicznej postaci. IMO to najłatwiejszy, najszybszy, najtańszy i
    najprzyjemniejszy :) sposób doganienia świata.
    --
    Jacek

  • 36. Data: 2009-12-10 09:53:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

> [...]
    > ekonomicznej postaci. IMO to najłatwiejszy, najszybszy, najtańszy i
    > najprzyjemniejszy :) sposób doganienia świata.

    Patrząc na "darmową" służbę zdrowia i szkolnictwo mam duuuże
    wątpliwości, czy chcę kolejnej "darmowej" usługi.

  • 37. Data: 2009-12-10 10:01:10
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > To już lepiej dopłacić nieco i zapewniać po prostu internet, a emisję
    > programów prowadzić wyłącznie przez niego.

    a satelita? Z info w prasie wynika, że Sirius i XM Radio bardzo dobrze
    od strony klientów przyjęły się za Oceanem - zwłaszcza, jako radyjka
    mobilne. Co prawda inna tam specyfika niż w Europie, ale... Pewnym
    problemem są wysokie koszty utrzymania systemu. Jak można wyczytać, mimo
    płatnego dostępu (abonament), obydwaj operatorzy - nawet po fuzji - są
    na deficycie.

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 38. Data: 2009-12-10 10:02:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr "Curious" Slawinski napisał:

    > w sumie tez, zakladajac ze nadajniki beda miec moc max kilku
    > (nastu) watow ,

    Te kilka watów, to akurat tyle, by można było w sprzyjających
    (niesprzyjających) warunkach być słyszalnym (zakłócić odbiór)
    w całej Europie. To nie jest tak jak na wyższych pasmach, że
    dysponując trzema częstotliwościami można teoretycznie pokryć
    dowolny obszar siecią lokalnych nadajników (klasyczny rysunek
    plastra miodu w trzech kolorach wyjaśniający idee łączności
    komórkowej).

> [...]

    > a przy uzyciu kierunkowych anten i nadajnikow o mikromocach
    > to nawet kazde osiedle czy budynek moze miec swoj wlasny

    Kierunkowa antena na pasmo średniofalowe... To by była bardzo
    widowiskowa konstrukcja.

    > zageszczenie ludzi ktorzy nadal uparcie sluchaja radia pomimo
    > dostepnosci internetu jest dosc niewielkie...

    Sądzę, że jest odwrotnie.

    > oczywiscie nadal zostanie kilka 'silnych' stacji nadajacych
    > radio dla kierowcow

    A właściwoe czemu ich traktować inaczej niż resztę? Akurat drogi
    najłatwiej by było zradiofonizować jakimś systemem o małym
    zasięgu pojedynczego nadajnika.

    -- Jarek

    PS
    KNode bardzo łatwo da się namówić do wysyłania wiadomości w ISO-8859-2.

  • 39. Data: 2009-12-10 10:11:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    > nie pytali czy chcesz miec stary (i bardziej funkcjonalny) dowod osobisty

    Co jest bardziej funkcjonalnego w tej takiej zielonej książeczce?
    Ja rozumiem, że właściciel dowodu (PRL na przykład) robił sobie
    tam różne notatki na mój temat, takie jak czy i kiedy dostałem
    przydział na buty. To było bardzo funkcjonalne i bardzo praktyczne,
    bo obywaltel nie mógł się głupio tłumaczyć albo czegoś wypierać.
    Ale jaką *DLA MNIE* to może mieć wyższość nad kawałek plastiku,
    o który nie muszę się troszczyć, że mi zamoknie na deszczu?

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-12-10 12:17:18
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-10 10:14:48 +0100, Atlantis <m...@w...pl> said:

    > esemesowania" stał się małym terminalem dostępowym do internetu. Ten
    > kierunek rozwoju dostrzegają już chyba nawet najwięksi puryści, mający
    > niegdyś posiadaczy bardziej złożonego sprzętu za "szpanerów". ;)

    Nadal jest to szpanerstwem, tyle że wielu powtarza jak mantrę, że
    jednak nie jest. I potem efekt skali... Miliony much nie mogą się
    mylić...

    > Niemniej już teraz powstają smartfony (patrz: Androidowce) w przypadku
    > których zalecane jest posiadanie dużego pakietu na transmisję danych i
    > utrzymywanie cały czas aktywnego połączenia z siecią. ;)

    A wszystko po to żeby doić userów z kasy. Za urządzenie, i potem, co
    ważniejsze, za usługi.
    Broadcast analogowy ma tę zaletę że user nie jest "złapany" ani
    finansowo, ani technologicznie.

    --
    DJ