  • Data: 2009-12-14 23:25:35
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Atlantis,

    Tuesday, December 15, 2009, 12:07:56 AM, you wrote:

> [...]
    > płacić za te wszystkie połączenia. Nie mówię o samym wdzwanianiu się w
    > lokalnego BBSa, ale co z przesyłaniem wiadomości hurtem między odległymi
    > węzłami? To nie mogło zwyczajnie konkurować z Internetem - dzwoniło się
    > pod jeden numer i z niego miało się natychmiastowy dostęp do wszystkich
    > serwerów pracujących w sieci.
    > Fidonet korzystał z infrastruktury należącej do operatorów
    > telekomunikacyjnych. Gdyby sysopi mieli jakąś darmową, niezależną
    > alternatywę nie byłoby problemu. Sieć dalej mogłaby sobie egzystować w
    > jakiejś formie. Pomijam oczywiści jej "emulację" via telnet. ;)

    Masz bardzo złe i mocno nieaktualne informacje. W czasach, gdy koszty
    były znaczące FidoNet w Polsce i na świecie kwitł. Obecnie, gdy w
    warstwie transportu powszechnie korzysta się z Internetu i "jest za
    darmo" - FidoNet w Polsce to kilka węzłów i na tym koniec. Nie ma
    żadnej emulacji - są protokoły korzystające z TCP/IP i to od dawna nie
    dzwoni się do innych węzłów. Po prostu zamiast zdzwonić, łączymy się
    np. protokołem ifcico na porcie 60179 i już.

    > Krótkofalarstwo ma za sobą dłuższą historię i jest tworem
    > nieporównywalnie większym niż sieć stworzona przez Jeningsa. No i przede
    > wszystkim przemawia do radioamatorów, zainteresowanych elektroniką i
    > radiem jako takim. Co najwyżej liczba wydawanych licencji jeszcze
    > spadnie do jakiegoś stopnia i pasma zostaną odpowiednio przycięte. Samo
    > hobby przetrwa tak samo jak istnieje wędkarstwo albo filatelistyka. ;)

    Obiecałem dawno temu, że "zgaszę światło" w FidoNet w Polsce i mam
    zamiar dotrzymać słowa.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl