    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Maly monitorek VGA
    Date: Mon, 23 Oct 2017 09:42:55 +0000 (UTC)
    <os2tce$re8$2@node1.news.atman.pl>
    <59e5d73a$0$649$65785112@news.neostrada.pl>
    <os5iqv$hdv$1@node2.news.atman.pl> <os7eup$sfs$5$gof@news.chmurka.net>
    <osapo2$gf4$1@node1.news.atman.pl>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Wb Blue 320GB (numer pod nakleja nie chce zrywać) - lowprofile wyjęty z
    > Aser Aspire One. Nie zgłaszał bledów w smart (!) do czasu aż uruchomiłem
    > test powierzchni z poziomu smartctl. Nagle zauważył i już raportuje.
    > Tak, smart był włączony cały czas. Pewno bug w firmware. Wczesniej
    > wymieniłem taki sam na gwarancji bo nagle przestał się odpalać.
    > Kompletnie. Laptop stoi na biurku i nawet klawiaturę i monitor ma
    > podpięty na stałe. Nikt niem nie rzucał choć w zasadzie powinien to też
    > przetrwać.

    Ja mam w NAS-ie jeden WD Blue (WD10EZEX, 1TB) i trzy Barracudy (ST350041,
    ST332062, ST310005). Machnąłem na nich właśnie "long test". Swoją drogą
    ciekawe, że czas testu nie zależy od pojemności...

    1TB (WD): Please wait 116 minutes for test to complete.
    500GB: Please wait 93 minutes for test to complete.
    320GB: Please wait 115 minutes for test to complete.
    1TB: Please wait 172 minutes for test to complete.

    > Samsung HM641JI - problemy z DMA w smart, po jakims czasie badblocki.

    Samsungom nie ufam, te same doświadczenia. Maxtorom tak samo.

    > Dwa barracuda ST3160023A. Oba opadły praktycznie w tym samym momencie,
    > pracowaly sobie w klimatyzowanej szafce z raidem. Oba mają badblocki
    > choć różne ilości. Raid nie backupował internetu, w zasadzie był tylko
    > lokalnym NASem.

    Tu się potwierdza awaryjność Seagatów:

    https://images.techhive.com/images/article/2014/01/b
    ackblaze-long-term-hdd-survival-rate-brand-100226260
    -orig.jpg

    https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/20
    16/05/drive-stats-2016-q1-failure-by-mfg.jpg

    https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/20
    15/07/blog-fail-drives-manufacture-2015-june.jpg

    Wychodzi na to, że albo HGST (nie znam tej marki - może to serwerowa, ale
    to brand WD) albo Hitachi...

    > Swego czasu miałem kilkanascie WD bodaj 80GB, pracowaly w komputerach
    > stacjonarnych. Gdzieś koło roku 2005. Padly *WSZYSTKIE* w okresie
    > gwarancyjnym, pracowaly w komputerach stacjonarnych.

    W sumie od 2005 trochę czasu minęło. Może coś zmienili. A może nie...

    > Pech, ale po wielu
    > latach usłyszałem opowieść jak rozpadały się ze 4 WD 250GB w macierzy
    > raid. Na tyle synchronicznie że dane stracono.

    Dlatego w RAID-zie mam jeden WD i jeden Seagate - nie chciałem dwóch
    takich samych modeli właśnie z tego powodu.

    Inna sprawa, że Seagate wrzuciłem, bo już go miałem. Jakbym kupował go
    wtedy, kiedy WD, to kupiłbym coś innego.

    > I jego wolnego SATA? Mam BananaPI. SATA jest obleśnie wolne, ma bugi.

    Nie znam BananaPI, ale rpi3 nie ma SATA. Podpiąłem przejściówki na USB,
    ale 30MB/s wystarczy - i tak więcej po LAN-ie nie osiągnę (mam 180Mbit,
    bo 802.11ac, ale wąskim gardłem jest ethernet 100Mbit w pi).

    > Dodatkowo architektura ARM powoduje że kod enkodera wideo kompilował się
    > z failsafe C zamiast ze wstawek assemblerowych co powodowało że
    > osiągałem jakieś 5 ramek FullHD H.264 dziennie. R-PI 3-ki nie mam.

    To prawda, do enkodowania to on się nie nadaje. Wrzuciłem go na storage
    głównie dlatego, że tani i energooszczędny, a przy tym wystarczający
    (jedynki bym nie wrzucił, jest już za słaba).

    > Ale czytam ciekawe rzeczy o stabilności na dłuższą metę przy wysokich
    > obciązeniach.

    To prawda. Jako storage daje radę, ale przy obciążeniu się wiesza. Może
    kwestia zasilania, bo drugie, identyczne pi się nie wiesza :)

    > Czyli ... hmmm... ile razy wolniej niż dziadowski kontroler sata na x86?
    > Bo gdzieś w tym wątku napisalem że chcę minimum 30MB/s - taki mam
    > najszerszy strumieni video.

    No to wokół tego oscyluje.

    > Co gorsza to tylko na razie - za chwile będzie to 4K coś koło 50MB/s.

    Ja mam jakiś dziadowski TV, który wyciąga tylko 720p. Mam projektor
    FullHD, ale po przeprowadzce nie mam miejsca na ekran, więc leży w
    szufladzie...

    > Ja wiem że banana/orange/raspberry to fajna zabawka i uzywam gdzie
    > indziej. Ale akuratnie w tym zastosowaniu - nie ma zbyt wielkiego sensu,
    > choć przyznaje że jeszcze rok temu rzeźbiłem właśnie na orange taki
    > "router". Nie wyszło z wielu powodów.

    Tylko jaka alternatywa (jedynie odrobinę droższa)? Jak szukałem, to ciężko
    było znaleźć - albo pi za 200 zł, albo coś dużo mocniejszego, idącego w
    700-800 zł i więcej. A tyle nie chciałem wydać.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]