  • Data: 2013-04-20 15:05:41
    Temat: Re: Magister Inżynier elektronik
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:kktrgf$t1l$1@mx1.internetia.pl...
    > To kiepsko cię uczono. Zniekształcenia TIM wprowadza ujemne sprzężenie
    > zwrotne a nie wzmacniacz tranzystorowy. A jego wielkość zależy od pasma
    > przenoszenia. 20 lat temu było znacznie gorsze niż teraz.

    Ja zgłębiałem ten temat 30 lat temu, powiązanie jest takie, że wielkość
    zniekształceń, jak i pasmo przenoszenia wzmacniacza są tym większe, im
    głębsze jest sprzężenie. Indywidualne cyzelowanie parametrów pracy
    poszczególnych stopni mogło sporo pomóc w minimalizacji poziomu TIM, także
    zamiast obejmować cały układ sprzężeniem, cyzelowało się to w stylu jedno
    ujemne na jeden, max 2 stopnie. Głębokość sprzężenia w tranzystorakach
    sięgała 60 i więcej dB, a w lampiakach 20-30, co w naturalny sposób
    przekładało się na poziom TIM, acz było niejedynym czynnikiem ich
    występowania. Aby zminimalizować ich występowanie, ograniczano pasmo
    przenoszenia stopnia wejściowego, do kilkudziesięciu kHz. Wiem też, że były
    konstruowane wzmacniacze w ogóle bez sprzężeń, choć nie bardzo w to wierzę,
    ze się da, choćby ze względu na coś, co nazwałbym sprzężeniami naturalnymi,
    nie powiem, jak ma się do tego zastosowana ewentualnie neutralizacja
    poszczególnych stopni... Jednak, aby odrzucić tezę o układach zupełnie
    bezsprzężeniowych, to mam za mało danych, aby to zrobić.