    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 10 Apr 2015 04:02:28 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <5527a7fe$0$8378$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Magazynowanie energii
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 12:37:51 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    > A nie jest tak ze w kotle ciagle jednak sporo wody i przegrzanej pary,
    > odbieraja cieplo w miare sprawnie, temperatura zmienia sie niewiele, a
    > wiec i cisnienie zmienia sie niewiele ?

    Skokowy wzrost zapotrzebowania na moc to jest skokowy wzrost oporu w generatorze
    (nazwij to jakoś poprawnie, nie znam się na maszynach elektrycznych). Musisz to
    wyrównać skokowym wzrostem siśnienia na wlocie turbiny. Masz trochę zapasu pary, ale
    ta turbina ten zapas pożre w minutę. Jak nie dowalisz do kotła to masz PCU trip,
    czyli ryzyko zatrzymania się generatora, na który automatyka odpowiada szybkim
    odcięciem hebli. Wtedy lepiej być daleko, bo nikt nie wie czy konstruktorzy dobrze
    zasymulowali takie wydarzenie i czy wszystko wytrzyma nagłe uderzenia ciśnień i zmian
    temperatury. Projektowałem rekuperator do elektrowni atomowej na PCU trip. Powiem
    tylko tyle: mocno przewymiarowany, ogromny wymiennik ciepła który wszystkie inne
    stany przejściowe wytrzymywał co najmniej z 10-krotnym zapasem w liczbie cykli w
    stosunku do zaplanowanych, na PCU trip wyszło że wytrzyma 5 cykli. Przy planowanych
    60 latach bezawaryjnej eksploatacji :-)

    > Nie wystarczy dac milimetr wiecej, spadna naprezeznia i zywotnosc
    > wydluzy sie wielokrotnie ?
    > Na naprezenia termiczne chyba nie, ale na skoki cisnienia powinno
    > pomoc ...

    Dodasz milimetr grubości, zwiększysz koncentracje naprężeń. Czyli jeszcze gorzej. W
    wysokich temperaturach trzeba kombinować jak to zaprojektować żeby było elastyczne,
    żeby wszystko równiutko się odkształcało, a nie wszystko fest, aż w jednym miejscu
    się urwie.

    Poza tym to para ma taką wredną własność, że temperatura i ciśnienie nie są
    niezależne...

    > No ale jak pisze - u Niemcow jest juz ~40GW w solarach. To jakies 20%
    > ich produkcji.
    > Tez dobry poligon.

    Jeszcze lepszy jest w Chinach, bo Niemcy to rozproszyli, a Chińczycy jednym gestem po
    kilka GW stawiają w jednym obiekcie. Plan na 2015 to jakoś 75 GW jeśli dobrze
    pamiętam. Tam to dopiero będą jaja! Zobaczymy jakie pomysły w desperacji będa mieli
    jak nagle odkryją że mają problem.