    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 10 Apr 2015 01:59:39 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Magazynowanie energii
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 10:42:32 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Placili, ale po to, zeby te elektrownie w ogole powstaly.
    > A to sie okazal interes dla kazdego. Zanim sie zorientowali, to juz za
    > duzo chetnych mialo.

    > Nie dotyczy to tylko kawalka rury ? Kociol musi byc ciagle pod para,
    > turbina musi sie stale krecic, wiec tylko od zaworu do turbiny - no i
    > sama turbina.

    Stany przejściowe. Szybko się zmienia zapotrzebowanie, szybko trzeba odpowiedzieć.
    Otwiera się zawór, palnk nagle rozgrzewa się do temperatrury powierzchni Słońca,
    kocioł nagle musi to odebrać, nagle mu skacze ciśnienie, rurociągi nagle transportują
    parę o wyższym ciśnieniu i temperaturze, nagle zmienia się ich wydłużenie cieplne. Te
    nowe stale (P91) są fajne na pełzanie, ale na niskocyklowe zmęczenie już takie sobie.
    Amerykanie je wymyślili po to żeby elektrownia owszem, dała rade pracować 60 lat, ale
    w stałych warunkach. DOE władowało w to miliardy z myślą o atomówkach, a nie
    gazówkach pracujących jako zapchajdziury.

    > Tylko ze ... nie nastawial. Elektrowni szcz-p nie buduje sie w rok.
    >
    > No chyba ze znasz jakies niewymienione tutaj, bo sie Czechom nie
    > chcialo wpisac do wikipedii

    Może się nie chciało, może poszli po rozum do głowy i zracjonalizowali te pomysły
    zanim je zrealizowali, nie wiem. Wiem że takie zamiary mieli i żwawo się w jakims
    tam okresie do nich zabierali. Jeden Czech mi to opowiadał. A może to był Słowak, ja
    ich nie odrózniam.