  • 11. Data: 2013-10-24 15:45:30
    Temat: Re: Łza się w oku kręci. XT
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-10-24, o godz. 15:27:51
    "mappl" <n...@m...pl> napisał(a):

    > I pewnie Ubuntu w idle obciąży wszystkie rdzenie na 30-40%
    > A wracając do tematu, nie uważasz, że w dawnych czasach zastosowanie
    > komputerów osobistych było mocno ograniczone? Na tym XT był arkusz
    > kalkulacyjny, edytor tekstu i... to w zasadzie wszystko. Wtedy
    > faktycznie domowemu userowi komputer był średnio potrzebny.

    Dla mnie akurat pierwsza poważna robota to nie arkusz czy edytor a
    pakiet statystyczny. A potem dość specjalizowany soft do obsługi szkół
    - bazy danych i program do wspomagania układania planu lekcji.

    Zdrówko

  • 12. Data: 2013-10-24 15:49:51
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >Jest tu ktoś kto miał XT ?

    Ja zaczynałem od 286 fart był ze ktoś oddawał za cene XT (ale Commodorka C64
    trzeba było sprzedać - normalnie płakałem).

    Oj jak pomyśle "pierwsze kroki w IT" (Spectrum, timex 2048, Spectrum +,
    commodore 116; +4; C16, 64, Atari 800XL 130XE 65XE) ja miałem C64 ale
    pozostałe w kubie komputerowym oraz u znajomych oblatałem - Amiga i Atari ST
    przeskoczyłem już i był świat PC - jak ktoś pisał z Herkulesem długo bez HDD
    i blackoutem, Price of Persia; North & South i - Qbasicem :)

    Chwilowo w przeszłości
    Buniek

  • 13. Data: 2013-10-24 15:54:53
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Maciek Babcia Dobosz nabazgrał(a):

> [...]
    > Statgraphics. Potem zarabiałem z dziewczyną przepisując prace dyplomowe
    > w TAG-u a na wiosnę 1989 popełniłem na zamówienie pierwszą poważniejszą
    > baze danych w dBase III. ;-)
    > A z ciekawostek potem po drodze to przez 2 lata używałem dopracy
    > oryginalnego IBM PS/1. Dysk 30MB, 2MB pamięci, 386SX 16MHz i mono
    > monitor 11 cali. Ale już VGA, mysz i karta sieciowa - to ostatnie było
    > najważniejsze. Po krótkim flircie z BBS-ami na początku 1992 roku
    > odpaliliśmy w firmie gdzie wtedy pracowałem dzierżawkę 33600bps na
    > modemach Goramo BPh Plus i nastał u nas internet. ;-)

    Ja długo byłem anty PC i twardo siedziałem na Amidze :)
    A500 + HDD20MB, potem A1200+sporo gratów w środku. CDTV i CD32 po drodze.

    Przed tym miałem Atari65XL, Atari ST ale jakoś nie przypadła mi do gustu
    choć soft muzyczni i DTP miał rewelacyjny.

  • 14. Data: 2013-10-24 15:57:26
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    BUNIEK nabazgrał(a):

> [...]
    > Oj jak pomyśle "pierwsze kroki w IT" (Spectrum, timex 2048, Spectrum +,
    > commodore 116; +4; C16, 64, Atari 800XL 130XE 65XE) ja miałem C64

    Kolega do dziś ma taką kolekcję i ciągle powiększa jak się coś trafi, na
    razie myśli jak to wy exponować w domu a nie ~20 kompów/joystików leżących
    na podłodze :)

  • 15. Data: 2013-10-24 17:41:09
    Od: Emanuelle <e...@f...uno.pl>

    mappl napisał:

    > I pewnie Ubuntu w idle obciąży wszystkie rdzenie na 30-40%

    mam nadzieję, że twoje czarnowidztwo się nie sprawdzi.

> [...]
    wszystko. Wtedy faktycznie
    > domowemu userowi komputer był średnio potrzebny.

    Zwykłemu userowi w tamtych czasach, XT specjalnie nie służył. Ale ja zwykłym userem
    nie byłem. To firma, w
    której wtedy pracowałem (a której wszelki ślad zaginął) współfinasowała zakup bym
    mógł pracowac od świtu .. do
    nocy. Był tam zainstowany Turbo Pascal 6. Na komputerze pozostały ślady programu,
    który już na nowych
    komputerach poprzez TP7 i Delphi po 10 latach był zawansowanym programem numerycznym.
    Obecnie tez niestety juz
    nieaktualny.

    Wracając do tematu, w owych czasach XT przez IBM nie był pomyślany jako narzędzie dla
    ludu tylko dla
    'compute'. Dalszy lawinowy rozwój komputerów sprawił, że komputery trafiły pod
    strzechy. Obecnie nastał trend
    miniaturyzacji sprzętu i dla ludu wystarczy smartfon i tablet, w konsekwencji
    produkacja pecetów maleje.

    --
    eman

  • 16. Data: 2013-10-24 17:48:51
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 24.10.2013 15:49, BUNIEK pisze:

> [...]
    > pozostałe w kubie komputerowym oraz u znajomych oblatałem - Amiga i
    > Atari ST przeskoczyłem już i był świat PC - jak ktoś pisał z Herkulesem

    Jak ja byłem zły na rodziców, że mi zamiast porządnego spectrum czy
    atari kupili takie jakieś badziewie na które gier nie ma (AT), ba - nie
    ma nawet joisticka.

    Kumple się ze mnie śmiali że komputer ma, ale nie może na nim nic zrobić.

    Dzisiaj to ja nawet nie wiem jak to można było joistickiem cokolwiek
    zrobić. To takie nieprecyzyjne.

    p. m.

  • 17. Data: 2013-10-24 17:57:44
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2013-10-24 12:55, Emanuelle pisze:

    > 20 lat i jaka przepaść ilościowa

    Też miałem XT. :-) Niestety ta przepaść ilościowa nijak nie
    odzwierciedlona jest w szybkości pracy normalnego użytkownika.
    Wiem że komputer ma dzisiaj dużo więcej zadań ale ten kto pracował na XT
    ma pełne prawo do lamentowania nad "wydajnością" nowoczesnych
    komputerów. ;-)

  • 18. Data: 2013-10-24 18:14:04
    Od: rs <n...@n...spam.info>

    On 10/24/2013 8:27 AM, Chris wrote:
    > Emanuelle nabazgrał(a):

    > Miał .... ale kto jeszcze pamięta :) i te granie w blockout (czy jakoś
    > tak) na herkulesie z miodowym ekranem :)

    i te wirusy:
    http://www.wired.com/design/2013/10/15-awesome-looki
    ng-viruses-from-the-ms-dos-era/#slideid-293691
    <rs>

  • 19. Data: 2013-10-24 18:44:41
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" napisał w wiadomości
    : Dnia 2013-10-24, o godz. 15:27:51
    : "mappl" <n...@m...pl> napisał(a):
    :
    : > (...)
[...]

    Może średnio, a może - jednak czasem pomagał w rzeczach ważnych. Jako że
    jestem dys-grafem totalnym, to od kiedy pojawiły się pierwsze edytory
    tekstów (pamięta ktoś Chi-Writera?) poczułem, jakby mi ktoś kamień zdjął z
    serca. Nareszcie! Od pierwszej sesji za klawiaturą już wiedziałem, że do
    pisania ręcznego nie wrócę już nigdy... No i już wiecie, że ja też jestem z
    epoki DOS-a łupanego. Ba, pamiętam jeszcze czasy, gdy na Wydziale Chemii PW
    podziwialiśmy minikomputer wielkości... szafy gdańskiej (jednodrzwiowej co
    prawda) ze stacją dysków wymiennych o wielkości szafki nocnej, i średnicy
    krążków większej, niż płyta gramofonowa. Zadania z programowania
    wypełnialiśmy na kartach perforowanych - były przeznaczone do komputerów
    Odra, zajmujących kilka dużych, klimatyzowanych sal.

    Kiedy pojawił się pierwszy komputerek domowy - to był szok totalny. A potem
    też przedefilowałem przez cały rządek kolejnych maszynek, a zaś dotąd nie
    mogę się jakoś rozstać z moim pierwszym XT-kiem. Jest na bardzo rzadkim
    procesorze: 80-186, kolekcjonerski okaz!

    To nieprawda, że dopiero Internet spowodował, że komputer mieć było "warto".
    Tyle, że start netu zbiegł się w czasie z dość znacznym spadkiem cen
    maszynek. Jednak faktem jest, że przed zaistnieniem WWW był spory problem z
    oprogramowaniem. Często-gęsto bywało tak, że trzeba było samemu napisać, aby
    coś-tam policzyć. Jednak zdziwicie się, jak dużo dawało się upchnąć na
    sprzęcie z 16 kB pamięci!

    :
[...]

    Wpierw zapisałem w Fortranie zasady ruchów szachowego konika (raptem kilka
    kartek perforowanych), a potem na pożyczonym ZX Spectrum program, który miał
    pomóc znaleźć rozwiązanie zadania z czasopisma "Świat Młodych" - zadanie
    "słowo za milion"...

  • 20. Data: 2013-10-24 19:46:04
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2013-10-24 15:27, mappl pisze:

> [...]
    > kalkulacyjny, edytor tekstu i... to w zasadzie wszystko. Wtedy
    > faktycznie domowemu userowi komputer był średnio potrzebny.

    W sumie tak za czasów XT, 286 to faktycznie na PC u sąsiada patrzyłem
    tak dziwnie. Wielkie pudło z małym bursztynem i gry kwadrat goni
    trójkąt. Ale młody byłem. Więc kwestia jeszcze wieku.

    Miałem Amigę 500+ (wcześniej Atari 800XL), podłączone to do telewizora
    plus wyjście na wzmacniacz audio stereo. Ech te gry, demka i muzyka. PC
    był do drukowania faktur, pisania tektów... chociaż pracę dyplomową do
    średniej robiłem na Amidze w edytorze WYSIWYG i drukowałem na igłówce
    Star. Wyszło przezacnie w stosunku do zwykłej maszyny do pisania.

    Dopiero czasy 486, zmieniły u mnie podejście do "blaszaka". Używało się
    PSpice, Matlaba na uczelnianych 386. Sobie wtedy kupiłem 486DX100 z 4MB
    RAM, system OS/2 Warp i MS WfW3.11 (bez CD-ROM bo taki 1x kosztował 1/4
    całego kompa).
    Matlab to co liczył 45 minut w uczelni, zrobił w jakieś 6 minut. A
    ponieważ był już Win 3.11, to zaprzęgało się już na ten przykład
    wygodnego Mathcada. Modemem 9600bps można się było z inetem połączyć.
    Potem dokupiłem Gravisa Ultrasound i już było "multimedialnie".

    --
    Irokez