  • 21. Data: 2013-10-24 21:48:46
    Temat: Re: Łza się w oku kręci. XT
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2013-10-24 14:27, Chris pisze:
    > Emanuelle nabazgrał(a):

    > Miał .... ale kto jeszcze pamięta :) i te granie w blockout (czy jakoś
    > tak) na herkulesie z miodowym ekranem :)

    Pamiętam kolegę, który pytał do czego może się przydać taki olbrzymi
    dysk? Przecież 20MB to już fanaberie, a co dopiero 40MB...

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.avx.pl

  • 22. Data: 2013-10-24 22:34:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Emanuelle <e...@f...uno.pl> wrote:

    > Kto jeszcze pamięta komputery IBM PC/XT ?.

    Mam na półce płytę :) Swego czasu odpaliłem na niej Minixa.

    > Pierwszy komputer 16-bitowy oparty o procesor Intel 8088,

    U mnie trochę później - 286, 1MB RAM, zegar OIDP 12MHz, bez dysku
    (ale był ramdrive), jedynie trzy dyskietki - jedna systemowa, druga
    z grami, trzecia z mp.com (wtedy .com to było rozszerzenie, a nie
    TLD) i paroma modułami (amigowe modki odtwarzane przez pc speakera,
    potem przez covoxa, a dużo potem przez sound blastera na isie).

    > z monitorem Hercules.

    Bursztynek czy zielony? Do dziś mam w piwnicy bursztynowy i kartę
    zbudowaną na TTLach :)

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 23. Data: 2013-10-24 22:36:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Rezmer <p...@b...pl> wrote:

    > projektowania płytek PCB (już nie pamiętam nazwy).

    autotrax, easytrax? Do dziś używam autotraxa pod dosemu, gdy się
    człowiek nauczy skrótów klawiaturowych, to projektuje się w nim
    błyskawicznie... a przez te kilkanaście lat skróty wrosły w mózg.

    > Domowy user zaczął korzystać z komputera dopiero gdy pojawił się
    > internet.

    Czy ja wiem... pamiętam czasy, gdy nie było Internetu, a pecety w domach
    były. Głównie do gier i muzyki.

  • 24. Data: 2013-10-25 00:04:16
    Od: Emanuelle <e...@f...uno.pl>

    Użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Bursztynek czy zielony? Do dziś mam w piwnicy bursztynowy i kartę
    > zbudowaną na TTLach :)

    bursztynowy

    --
    eman

  • 25. Data: 2013-10-25 01:19:01
    Od: p47 <k...@w...pl>

    Mnie po 3 roku politechniki skierowano na 6 tygodniowa praktykę do Elwro
    we Wrocławiu. A tam wysłano mnie na wydział pamieci masowych, zresztą ku
    mojemu zadowoleniu, bo ładne dziewczyny tam były, które robiły siatki z
    drutów na skrzyzowaniu których nawlekały ferrytowe toroidki
    (perscienie), tworzac w ten sposób pamieci ferrytowe o zawrotnej
    pojemości 256b, a od wielkiego dzwonu i 512b.. (nie żadne kilo!)
    Duzo później, bo chyba w 1975r. albo 76r., na delegacji w Londynie, za
    całe 147 funtów uzbieranych z diet (to była kuupa! forsy, przeciętna
    pensja wynosiła wtedyt w PRL-u mniej niż 20 funtów miesięcznie wg
    czarnorynkowego kursu) kupiłem Spektrum, na którym grałem (a czasem
    robiłem coś bardziej pożyteczniejszego), w nocy , żonę piskiem z
    magnetofonu denerwując..
    ;-)

    XT to już super nowoczesość, na tym całą ksiegowość swojej firmy ongiś
    oparłem, budząc podziw klientów wydrukami faktur na igłówce;-)

  • 26. Data: 2013-10-25 01:40:45
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-10-24 22:34, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > TLD) i paroma modułami (amigowe modki odtwarzane przez pc speakera,
    > potem przez covoxa, a dużo potem przez sound blastera na isie).

    Ooo, to tak, jak u mnie :) Komputer PC (AT/286 10 MHz z trybem "turbo"
    12 MHz, ale nie pamiętam już ile miał RAM-u) składany przez firmę
    Protech, też bez dysku twardego, za to ze stacją dyskietek firmy CHINON
    i do niego dyskietki 5,25" z systemem MS-DOS 5.x Kombinowało się z
    plikami startowymi, żeby tryb rozszerzonej pamięci uzyskać dla gier.
    Używało się też RAM-dysku i wgrywało do niego co pomniejsze programy,
    żeby działały błyskawicznie wprost z pamięci. Gry (i programy)
    oczywiście z giełdy komputerowej albo od starszych kolegów. Grafikę miał
    całkiem niezłą. Karta graficzna Trident 512 KB - działała w trybie SVGA
    i XGA, ale monitor monochromatyczny - Casper 12 czy 15 cali. Już nie
    pamiętam ilucalowy. Potem doszedł do zestawu CD-ROM. Miał guziczki
    open/eject play i forward oraz gniazdo słuchawkowe z regulacją
    głośności. Można więc było go używać do słuchania muzyki z CD podczas
    pracy i zabawy. Covoxa do odtwarzania muzyki poprzez gniazdo drukarkowe
    LPT/Centronics również gdzieś mam jeszcze w domu. Jakiś znajomy
    elektronik skonstruował, a może na giełdzie komputerowej kupiłem. Też
    już nie pamiętam. Kolejnym nabytkiem do tego zestawu był dysk twardy
    Caviar 420MB. A na końcu drukarka Star LC 24-200 (wcześniej była jakaś
    monochromatyczna igłówka, Star LC-15 bodajże).

    Pierwsze PeCety widziałem u wujka w pracy. Były tam 2 XT (jeden z
    kolorowym monitorem pracującym w trybie CGA) i AT-ek z kartą Hercules i
    monitorem świecącym na bursztynowo. Wujek uruchamiał jakieś proste gry.

    Wcześniej mieliśmy z bratem Atari 130XE i aż żal było sprzedawać :(

    Pamiętam, że ludzie zaczęli dostrzegać PC-ty kiedy zaczęły się na nim
    pojawiać gry takie same jak na Amigę albo na Atari ST(E). Nie mówię tu
    oczywiście o komputerach ze specjalistycznym oprogramowaniem do pracy.

    W czasach, gdy mieliśmy AT, co zasobniejsi koledzy 386SX (DX-a to chyba
    tylko jeden miał) to jeden z kolegów, którego ojciec pracował na
    politechnice na architekturze miał w domu komputer 486SX firmy Everest w
    obudowie typu kostka 50x50x50 cm (można go zobaczyć na zdjęciu na tej
    stronie - <http://retropages.uw.hu/theme_24.html>), który kosztował
    pewnie tyle co pół samochodu (albo nawet i całe używane auto). Do tego
    monitor MAG z wyświetlaczem LCD, na którym wyświetlany był tryb pracy i
    rozdzielczość ekranu.

    Ot, wspomnienia. Historia.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 27. Data: 2013-10-25 07:02:45
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "p47" napisał:

> [...]
    > pensja wynosiła wtedyt w PRL-u mniej niż 20 funtów miesięcznie wg
    > czarnorynkowego kursu) kupiłem Spektrum,

    Taaak, ZX Spectrum w połowie lat 70-tych...
    I już wówczas wyświetlał na powitanie
    "(C) 1982 Sinclair Research Ltd." ? ;->

    JoteR

  • 28. Data: 2013-10-25 08:07:37
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 2013-10-24 12:55, Emanuelle pisze:
    > Kto jeszcze pamięta komputery IBM PC/XT ?.
    >
    > Pierwszy komputer 16-bitowy oparty o procesor Intel 8088, pamięci RAM
    > 256 KB ( tak kilo), zegar 4.77 MHz, dysk 10 MB, z monitorem Hercules.
    > Posiadał arkusz kalkulacyjny AsEaysy, edytor tekstu TAG i Norton
    > Comandera. I dało się na nim pracować, nawet wczoraj. Czego nie miał?.
    > Windowsa!. Gates dopiero raczkował z DOSem.

    Na podobnym zaczynałem pracę, tylko miał grafikę CGA, arkusz Lotus 123,
    edytor tekstu CX-Text ("spolszczony" WordStar), AutoCad-a (jakaś wersja
    2.x) i jeszcze parę innych ciekawych rzeczy do pracy.

    A w domu? Pierwszym moim PC-tem był klon XT z procesorem NEC V-20, który
    sam wstawiłem zamiast Intela 8088. Dlaczego? Bo ten komputer miał
    Windowsa (3.0), a z procesorem V-20 dało się wyświetlić interfejs w
    kolorze (grafika EGA), na co "zwykły" XT nie pozwalał. ;)

  • 29. Data: 2013-10-25 08:23:47
    Od: Sławek Maculewicz <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl>

    Dnia 24-10-2013 o 18:44:41 (c)RaSz <N...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Wpierw zapisałem w Fortranie zasady ruchów szachowego konika (raptem
    > kilka
    > kartek perforowanych), a potem na pożyczonym ZX Spectrum program, który
    > miał
    > pomóc znaleźć rozwiązanie zadania z czasopisma "Świat Młodych" - zadanie
    > "słowo za milion"...

    "zęzęś"?
    Raczej z tygodnika "Razem".

    --
    Brak sygnaturki.

  • 30. Data: 2013-10-25 08:28:54
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Maciek Babcia Dobosz nabazgrał(a):

    > Blocokut to OIDP 1989 a popularna zrobiła się rok-dwa później. Dla mnie
    > pierwsza poważna praca na PC to było ~1985-1986 roku i pakiet
    > Statgraphics. Potem zarabiałem z dziewczyną przepisując prace dyplomowe
    > w TAG-u a na wiosnę 1989 popełniłem na zamówienie pierwszą poważniejszą
    > baze danych w dBase III. ;-)

    Pierwsza robota na zlecenie to była animacja na czołówkę VHS przed filmem
    robiona na Amidze w Delux Paint klatka po klatce i potem zgrywana na SVHS i
    oddana do kopiowania :)
    Potem na PC/XT był jakiś edytor do DTP bo siedziałem w drukarni jakiś czas
    ale nazw softu teraz sobie nie przypomnę, wiem że drukowane były paczki
    popularnych a drukarenka mała na 5 osób i dwie maszyny do tego w przybudówce
    do bloku (jako ciekawostka w klatce obok wejścia do drukarni mieszkał
    Władysław Komar i robiłem mu wizytówki).