  • Data: 2015-07-20 17:39:18
    Temat: Re: Luźny cytat z oglądanego właśnie "Jak to jest zrobione?"
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Andrzej P. Wozniak napisał:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Nie sprecyzowałeś, że pomiar był pośredni, ale fakt, że nie użyto gotowego
    > termometru termistorowego, niewiele zmienia.

    > W takim razie zostawiamy termostat, zamieniamy termometr na woltomierz
    > (i inne niezbędne urządzenia pomiarowe) podobnej klasy i dodajemy
    > kalibrację termistora. ;-P

    Moja uwaga miała charakter bardzo ogólny. Że dokładność odczytu nie jest
    tym samym co dokładnośc pomiaru -- tego już się ludziska w miarę dobrze
    nauczyli. Że nie ma sensu brać fafnastu miejsc znaczących (nawet dokładnie
    znanych) do dalszych szacunkowych obliczeń -- to też można wytłumaczyć,
    nawet opornym. Najgorzej jest z przekonaniem, że precyzja i komunikatywność
    oznacza operowanie ścisłymi jednostkami, najlepiej SI. "Zwierzę wielkości
    kota" -- każdy sobie taką bestię od razu wyobrazi. Ale gdyby wziąć próbę
    losową tysiąca inżynierów, zrobić im ankietę i zapytać w niej o podstawowe
    wymiary typowego mruczka -- to by rozrzut podawanych wartości był daleko
    większy, niż w kontenerze chińskich kondensatorów elektrolitycznych.

    --
    Jarek