  • 21. Data: 2009-05-30 20:16:38
    Temat: Re: Lustrzanka ze spacer-zoomem czy kompakt?
    Od: "Orka" <o...@o...pl>

    Użytkownik "awygo" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gvs373$r9e$1@inews.gazeta.pl...

    > Może trzeba było spytać po polsku? Ja w ciągu 30 lat pracy w fotografii
    > nie spotkałem się z tym określeniem. Choć domyślam się, o co chodzi.

    Jak w innym sklepie pytałam o opóźnienie migawki, to pan pytał, czy mi
    chodzi o to jak długo aparat zapisuje zdjęcie na karcie :P

    --
    Orka

  • 22. Data: 2009-05-30 20:20:41
    Od: j...@a...at

    wiadomościnews:gvqso3$1qh$1@inews.gazeta.pl...

    > No nie, nawet najtańszy z Canonów, jakie miałem w ręku (350D) z Sigmą działa
    > o niebo szybciej i dokładniej.

    shutter lag to opoznienie wyzwolenia migawki - nie uwzglenia czasu
    ostrzenia.
    okresla sie je przy wylaczonym AF.

    w kompaktach pierwszym ktory zmierzyl sie z tym problemy byla agfa
    sensor - pierwszy aparat ktory zamiast tradycyjnego wystajasego na pol
    centymetra guzika mial plaski sensor ledwie ze wystajacy ponad obudowe.
    ( konmiec lat 60-tych) wystarczal lekki ruch palcem - to wyzalalo
    migawke i rzeczywiscie prowadzilo do zminimalizowania opoznienia.

    ale dzisiaj jest tak w kompaktach , ze czesto sie nie da odlaczyc af
    i nie mozna mowic wylacznie o shutter lag , gdyz zawiera on w sobie
    czas ostrzenia ( dotyczy to glownie kompaktow analogowych gdzie
    ostrzenie bylo piekielnie szybkie i nastepowalo po wcisnieciu spustu.

    ale shuter lag nie uwzglednia czasu ostrzenia.

    XXX

  • 23. Data: 2009-05-30 21:42:47
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

> [...]
    > czas ostrzenia ( dotyczy to glownie kompaktow analogowych gdzie
    > ostrzenie bylo piekielnie szybkie i nastepowalo po wcisnieciu spustu.

    Przeglądałem ostatnio funkcje CHDK do kompaktów Canona. Okazuje się, że
    jest dostępny skrypt, który pilnuje, aby ostrość była stale ustawiona na
    hiperfokalną lub nieskończoność (dwie opcje dostępne).
    A co do analogowych małpek - tam nie było żadnego ostrzenia. Tam był
    tani obiektyw o ogniskowej 28 do 35mm przymknięty do f/11 i ustawiony na
    hiperfokalną. Tak szybki AF to ja mam w swoim Pentaksie ME. I do tego
    mogę regulować przysłonę :P

    > ale shuter lag nie uwzglednia czasu ostrzenia.

    Oczywiście, że nie. Czas ostrzenia to zupełnie inny parametr, a że oba
    zjawiska występują po sobie, no cóż (w trybie AF-C także nie ma
    opóźnienia związanego z ostrzeniem).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 24. Data: 2009-05-30 21:45:18
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Orka pisze:
    > Użytkownik "awygo" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jak w innym sklepie pytałam o opóźnienie migawki, to pan pytał, czy mi
    > chodzi o to jak długo aparat zapisuje zdjęcie na karcie :P

    To tylko w reklamie (jakiegoś wielkiego sklepu typu Leroy Merlin, gdzie
    sprzedawcy zawsze dawali super fachową poradę) tak jest. Pamiętaj, że to
    są ludzie, którzy tam są, żeby zarobić na życie, a pensje marne. Muszą
    coś wiedzieć, ale nie muszą być pasjonatami. Mogli zostać przeniesieni
    do tego działu z działu pralek, albo klimatyzatorów (co sama byś
    powiedziała o klimatyzatorach?). Kazali im się pewnie paru podstawowych
    rzeczy o sprzedawanym sprzęcie nauczyć i tyle.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 25. Data: 2009-05-30 22:00:46
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Tadeusz wrote:

    > niby w których???

    Tanie Olympusy, Pentaksy, ale takze Nikon D70s - innych w takich warunkach
    nie testowalem. W tych w slabszym swietle i/lub przy niskim kontrascie AF
    dziala wolno (caly czas mowa o AF-S), czasem wrecz bardzo wolno.

    k,

  • 26. Data: 2009-05-31 07:05:36
    Od: j...@a...at

> [...]
    > hiperfokalną lub nieskończoność (dwie opcje dostępne).
    > A co do analogowych małpek - tam nie było żadnego ostrzenia.

    Pawle nie zmyslaj

    af w analogowych aparatach dzialal na zasadzie detekcji kontrastu w
    ten sposob ze:
    w chwili naciagniecia filmu obiektyw zostal nastwiany na
    nieskonczonosc .
    w momencie wyzwolenie spustu obiektyw bardzo szybko w ulamku sekundy
    przestawial swoje polozenie w sposob ciagly i plynny w kierunku ku
    najmniejszej mozliwej odleglosci W tym czasie analizowany byl
    kontrast. jesli kontrast rosl obiektyw wysuwal sie , gdy przekroczyl
    maximum i zaczal spadac w tym momencie nastapilo wyzwolenie migawki .
    Automatyka nie szukala najwyzszego mozliwego kontrastu a po przejsiu
    maximum uznawala ze nalezywyzwolic migawke.
    Pomiaru dokonano krokowo - od ilosci krokow zalezala dokladnosc
    ostrzenia . bylo ich do ok setki , co zapewnialo b. dobre wyniki ,
    czesto lepsze niz w lustrzankach z detekcja fazy.

    Oczywiscie ze byly tez i aparaty bez af , byly z fixfocus .
    ja pisze o af , w ktorym w czasie shuter lag czyli opoznienia
    wyzwolenia migawki miescil sie czas ostrzenia.

    to rozwiazanie achkolwiek b szybkie ,dzisiaj nie znajduje rozwiazania
    w compakach cyfrowych , jako ze obserwujemy obraz z matrycy na lcd a
    ten powinen byc ostry. Dla kompaktow z celownikiem lunetkowym bez lcd
    daloby sie zastosowac.

    W aktualnych compaktach czas opoznienia wyzwolenie migawki ,
    elektroniczno /mechaniczna

    XXX

  • 27. Data: 2009-05-31 08:23:09
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    > Tanie Olympusy, Pentaksy, ale takze Nikon D70s - innych w takich warunkach
    > nie testowalem. W tych w slabszym swietle i/lub przy niskim kontrascie AF
    > dziala wolno (caly czas mowa o AF-S), czasem wrecz bardzo wolno.

    Piszesz o AF czy shutter lag ?

    Tomek

  • 28. Data: 2009-05-31 08:26:35
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    > Wzoraj rozważałem wymianę Canona na Nikona, więc przy tej okazji
    > porównałem D90 + 18-105 VR z 40D + 17-85 IS. Żbyt wielu zdjęć nie
    > zrobiłem, kilka portretów w sklepie. Ostrość moim zdaniem bardzo
    > przyzwoita, porównywalna do tego stopnia, że nie potrafię powiedzieć,
    > który jest ostrzejszy. Natomiast ten plastik Nikona.... Autofokus działa
    > zdecydowanie wolniej. Pozostałem przy Canonie.

    Zrób test na szerokim kącie przy otwartej przesłonie

    Tomek

  • 29. Data: 2009-05-31 08:45:45
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Tomek wrote:
    > Piszesz o AF czy shutter lag ?

    Cytuje moja wczesniejsza wypowiedz:

  • 30. Data: 2009-05-31 08:52:21
    Od: "Orka" <o...@o...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiedzieć, ale nie muszą być pasjonatami. Mogli zostać przeniesieni do tego
    > działu z działu pralek, albo klimatyzatorów (co sama byś powiedziała o

    Jeśli chodzi o Media czy Euro to oczywiście masz rację. Ale druga sytuacja
    miała miejsce w Fotojokerze, a tam chyba sprzedawcy powinni wiedzieć ciut
    więcej na temat tego co sprzedają?

    --
    Orka