  • Data: 2010-07-17 09:30:11
    Temat: Re: Lustrzanka, rozdzielczość matrycy a "duże" odbitki
    Od: BernArala <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 14 Lip, 14:47, "slawmir" <s...@w...pl> wrote:
    > Witam,
    > Pytanie laika w temacie dużych formatów odbitek:
    >
    > Przy wymaganym formacie zdjęcia - np. dla formatu 3:2 i dłuższego boku 80cm
    > (do około 1m) - co będzie lepszym rozwiązaniem:
    > - lustrzanka z pełną klatką i "napakowaną matrycą" np, Sony A850 i 23MPx
    > - lustrzanka z pełną klatką i "nienapakowaną" matrycą np, Nikon 3D i 12MPx
    >
    > Do w/w opcji przewidziany "ostry" obiektyw 24-70mm/F2.8 w danym systemie
    > (Sony lub Nikon).
    > Pomijam kwestię ceny w/w zestawów.
    >
    > Jak w praktyce (do druku) jest wymagana "rzeczywista" (nieinterpolowana)
> [...]

    Generalnie sprawa wygląda dość prosto. Obiektyw 24-70 - w zasadzie nie
    jest w stanie przenieść więcej informacji niż 7-10 Mpx. Z moich
    doświadczeń wynika, że mniej. Przynajmniej w systemie C.
    Co do matryc - ciekawostka - na szkle stałoogniskowym - 50 mm, 1,4,
    testowałem z czystej ciekawości podczas sesji do strojów kąpielowych,
    canona 5d w porównaniu do 40d w studio (21 mpx i 10 mpx). Po wywolaniu
    rawów w Photoshopie i zresamplowaniu obu do 25 mpx - o dziwo okazało
    się, że ilość szczegółów była większa w 40d. ;) tak więc - zestawienie
    tego konkretnego szkła i dużej ilości Mpx - nie dało zbyt dobrych
    wyników.
    Innymi słowy - mało który obiektyw jest w stanie sprostać wymogom
    matrycy.
    A teraz co do Twojego pytania. Na ostrość zdjęcia i ilość szczegółów
    mają największy wpływ: dobry obiektyw (żaden zoom, tylko stałki),
    dobre oświetlenie w studio, i na końcu aparat.
    Drukowałem standy (rollbanery) ze starego nikona D70 - delikatna
    interpolacja, i do wydruku o dłuższym boku rzeędu 1m. można było
    podchodzić na 20 cm i zachwycac sie ostroscia. Chyba ze ktos liczy
    piksele na jednostke powierzchni ;) Ilosc szczegolow na zdjeciu - to
    podkresle to jeszcze raz - funkcja dobrego oswietlenie, dobrego szkla
    i matrycy co najmniej 8Mpx.
    I jeszcze jedno radze pamietac o fakcie - ze przejscie z matrycy na
    wydruk - to sporo czynników dodatkowych po drodze, ktore zmieniaja
    zdjecie. Wiec ostateczna jakosc wydruku jest zgodna z prawem Liebiega.
    O tym jaka jest wynikowa jakość decyduje najsłabszy czynnik.

    pozdrawiam
    Bernard Wybierała
    http://www.bwstudio.com.pl