    From: "Matt " <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustro czy kompakt?
    Date: Sat, 13 Jun 2009 23:25:43 +0000 (UTC)

    lukas&karo <k...@g...com> napisał(a):

    > Prosz=EA o pomoc: poszukuj=EA aparatu dla amatora do zdj=EA=E6 z wakacji,
    > imprez rodzinnych, takich amatorskich sesji itp. Co wybra=E6? Kompakt
    > Canon SX10 IS czy lustro Olympus e410 dualkit z dodatkowym obiektywem
    > 40-150 mm f 4-5,6. Cena prawie ta sama.

    Lustro zawsze można ustawić w tryb oznaczony zieloną ikoną na pokrętle - czyli
    automatyczny. W tym trybie lustrzanka zachowuje się podobnie jak kompakt,
    wystarczy nacisnąć przycisk migawki.

    Jeśli jesteś amatorem, to może nie bierz dualkita, czyli zestawu lustrzanka +
    2 obiektywy (jeden krótki zoom i jeden telezoom). Może lepiej weź lustrzankę i
    jeden obiektyw pokrywający cały zakres, np. 18-200mm czy coś takiego. Wtedy
    nie będziesz go musiał zdejmować z korpusu, możesz nim robić zdjęcia tego, co
    blisko i tego, co daleko, bez zmiany obiektywów. Dużo większa wygoda. Dwa
    obiektywy zapewnią lepszą jakość, ale różnicę zauważysz dopiero przy
    powiększeniach powiedzmy 40x60 cm. Przy mniejszych, np. 10x15, nie ma
    zauważalnej różnicy między dualkitem a jednym zoomem na cały zakres.

    Nie wiem, czy w Olympusie jest dostępny taki zoom o dużej krotności, jak to
    się fachowo nazywa. Powinien być. Jeśli nie, to weź np. Pentaxa, też ma
    niewielki korpus.

    Maciej