  • 11. Data: 2009-02-06 17:10:37
    Temat: Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
    Od: rzymo <r...@g...com>

    On 6 Lut, 17:10, "sofu" <m...@o...pl> wrote:
    > (...)
    > Diody daja biale swiatlo w sumie fajne tylko ze w nim czegos brakuje.
    > Ale to moje subiektywne moze odczucie?

    Mam lampkę na biurko na diodzie białej - barwa tzw. ciepła. Dobrze mi
    się przy niej czyta, nie czuję specjalnej różnicy w porównaniu do
    lampki na żarówce halogenowej.

    Z kolei w lampce na rower preferuję barwę białą neutralną/zimną
    (światło takie biało-żółto-zielone, nie trupioblade) - po pierwsze
    wynika to z najwyżej wydajności diod białych zimnych, a po drugie
    najbardziej mi pasują, oczy najmniej mi się męczą (jeśli to ma
    znaczenie, to mam sporą wadę wzroku).

  • 12. Data: 2009-02-06 18:29:41
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 6.02.09 (piątek), 'Zbynek Ltd.' napisał(a):

    > Ba! Nawet można nie
    > dać opornika w ogóle. Mam taką latareczkę na 3 małe ogniwa
    > pastylkowe LR44.

    Ja zaś mam taką: 9-LEDów i trzy AAA, żadnych oporników. Łatwo się domyśleć,
    że nadają się tam baterie tylko określonego typu, tzn. takie z serii "4
    sztuki po 1zł". :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 13. Data: 2009-02-06 18:56:43
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Stanisz" <m...@b...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:1c5rh33no22tn.y49azmzifoc2.dlg@40tude.net...
    > Dnia Fri, 6 Feb 2009 10:49:30 +0100, sofu napisał(a):
    > <ciach>
    >
    > www.swiatelka.pl - i wszystko jasne ;)
    >
    > Zmodyfikowałem chińską latarkę 3xAAA z diodą no name (zasilanie
    > bezpośrednio z baterii) - wstawiłem CREE XR-E R2 (barwa obojętna) i 3*
    > reflektor - rewelacja...
    >
    > Pozdrawiam
    ------
    Mysle, ze to moze niezle dawac swiatla?!
    Widzialem dzis cos takiego o czym piszesz na Allegro. Jest tam komplet
    soczewka + 3 diody Cree (byc moze o wiekszej mocy bo na zasilanie AAA mi to
    nie wyglada) zamontowane na podstawce. Koszt 120- cos tam zł. Do tego trzeba
    by dokupic jakis uklad zasilania i latarke do zamontowania w niej.
    Chyba, zeby od razu zasilac diody akumulatorami bez regulowania prądu? Tak
    sie zastanawiam czy taniej jednak nie wyjdzie kupno jakiejs przyzwolitej
    latarki juz zrobionej? Co do zamontowania to widze trudnosc. Trzeba by kupic
    cos co wpelni pasuje, czyli znac wymiary latarki. Jak to rozwiazałes?

    pozdrawiam - Janusz

  • 14. Data: 2009-02-06 19:43:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    sofu pisze:
    > Obecnie wiekszosc latarek jest produkowana w oparciu o diody LED.
    > To jest takie troche dziwne swiatlo niby jasne strasznie oslepiajace, ale
    > kierowane do oswietlania czegokolwiek raczej srednie. Barkuje w widmie
    > ?wiatła led elementów podczerwieni. W kazdym razie czytanie przy ledach
    > wydaje sie byc koszmarne.

    Zależy jakie diody. W tym badziewiu tanim niestety są kiepskie. Diody
    najlepiej sprawdzić płytą cd - patrzysz na tęczę - im bardziej ciągła
    (bez dziur) tym lepiej. Dobra latarka ma przetwornicę, każda na 1 lub 2
    ogniwa taką ma (co nie znaczy że jest dobra). Po wielu próbach kupienia
    czegoś sensownego zrobiłem własną latarkę, która wreszcie działa jak
    trzeba, opis na elektrodzie, zresztą tam temat jest wyeksploatowany.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 15. Data: 2009-02-07 07:54:27
    Od: PH <s...@w...pl>

    sofu pisze:
    > Użytkownik "PH" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >>
    > ======
    >

    > Nie mówiłem o głebokiej podczerwieni. Tylko o takim widmie w kórym ludzkie
    > oko dobrze sie czuje.
    > Diody daja biale swiatlo w sumie fajne tylko ze w nim czegos brakuje.
    > Ale to moje subiektywne moze odczucie?

    Wg definicji, promieniowanie elektromagnetyczne o długości fal pomiędzy
    światłem widzialnym a falami radiowymi.

    --
    PH

  • 16. Data: 2009-02-07 18:05:58
    Od: "Irokez" <h...@o...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kierowane do oswietlania czegokolwiek raczej srednie. Barkuje w widmie
    > œwiatła led elementów podczerwieni. W kazdym razie czytanie przy ledach
    > wydaje sie byc koszmarne.
    >
    > Moje pytanie brzmi jakie latarki tego typu sa lepsze? Czy te, ktore maja
    > wiele diod (kilkadziesiat) czy raczej te, ktore maja od 3 albo tylko
    > jednš?
    > Co daje wiecej œwiatla? Czy sumarycznie te kilkadziesiat diod, czy jedna
    > odpowiadajaca im moca? W sumie wiadomo, ze w strukturze takiej pojedynczej
    > diody znajduje sie kilkadziesiat led-ów. I jak jest z trwaloœci tych

    Te gówniane z kilkudziesiecioma ledami to... szajs nieprzecietny.
    Najczęściej wszystkie diody połaczone równolegle bez żadnych oporów i
    zasilane bezpośrednio z baterii - bateria się dostosuje ;)

    Kupiłem Maglite LED 4D - światło zupełnie nieporównywalne z tymi zabawkami z
    marketu. Zasięg snopu światła także jest dość duży.
    Ale tam siedzi 3 watowy Luxeon.
    Widziałem przeróbki tego na 3 takie ledy, ma to wtedy wydajność świetlną
    halogenu samochodowego :)
    Zainteresuj sie też latarkami Surefire G2 czy M6

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2009-02-07 21:08:19
    Od: Adam Foton <u...@g...comk>

    > ogniwa taką ma (co nie znaczy że jest dobra). Po wielu próbach kupienia
    > czegoś sensownego zrobiłem własną latarkę, która wreszcie działa jak
    > trzeba, opis na elektrodzie, zresztą tam temat jest wyeksploatowany.

    Podasz linka ?

    af

  • 18. Data: 2009-02-07 21:15:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Adam Foton pisze:
    > Podasz linka ?

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=114
    0582&highlight=
    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /lubię ciszę i spokój; marzę o małym domku pomiędzy cmentarzem, a kostnicą/

  • 19. Data: 2009-02-09 09:58:33
    Od: Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>

    Dnia Fri, 6 Feb 2009 19:56:43 +0100, sofu napisał(a):
    > Mysle, ze to moze niezle dawac swiatla?!

    Oj, tak :)

> [...]
    > nie wyglada) zamontowane na podstawce. Koszt 120- cos tam zł. Do tego trzeba
    > by dokupic jakis uklad zasilania i latarke do zamontowania w niej.

    Taki moduł 3xCREE to jest overkill - do latarki wystarczy jedna dioda.
    Kupowałem na alledrogo od WojtasJD.

    Moduł potrójny ma 10W i trzeba go z 12V zasilać (diody w szereg). Światła
    daje więcej niż 30W halogen - swego czasu planowałem zastąpić nim 35W
    żarówkę w skuterze, ale wygrał HID ;)

> [...]
    > cos co wpelni pasuje, czyli znac wymiary latarki. Jak to rozwiazałes?

    Kupiłem latarkę (w przejściu pod dworcem Warszawa Zachodnia ;) ),
    rozkręciłem, dopasowałem - poszedłem na żywioł ;)

    Marcin Stanisz

    "A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
    Terry Pratchett, "Truth"

  • 20. Data: 2009-02-10 08:28:27
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Przemek" <p...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Marcin Stanisz" <m...@b...poczta.onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:1c5rh33no22tn.y49azmzifoc2.dlg@40tude.net...

    > no wlasnie dlaczego 3/4 latarek jest na 3AAA - wg mnie straszna lipa takie
    > zasilanie.
    > Ostatnio zakupilem w carrefour za oszalamiajaca kwote ok. 9zl latarke 3LED
    > (swieci jasno ale dla mnie swiatlo za bardzo skupione) na 2 X AA
    > i to jest wg mnie dobry kierunek - akceptowalnie niewiele dluzsza a
    > akumulatorki AA maja o wiele wieksza pojemnosc.
    > Z racji ceny nie sadze aby byla tam jakas elektronika.
    >
    > pzdr

    --------
    A ja na Allegro kupilem (wylicytowalem) od goscia z mojego miasta nowa
    latarke 3LED na 2 baterie R20 w blistrze Carrefour za całe 3,25 zł. I jest
    tam jakas elektronika zasilajaca ledy. Widac tam 2 tranzystory, 3 oporniki
    i jeden malutki kondensator ceramiczny. Podobne latarki mozna kupic juz za 5
    zł na Allegro. Ale koszty przesylki skutecznie odstraszaja od kupowania
    chyba, ze sie kupuje wieksza ilosc? fajnie zrobiona i świeci całkiem dobrze
    chociaz sprawdzalem na innych bateriach. Ja nie potrzebuje latarki o jakies
    super mocy, raczej do przyswiecenia czegos przy samochodzie czy w domu na
    dzialce jak wylacza swiatlo co sie czesto zdarza zwlaszcza podczas burzy
    (uroki wsi). Jak kupie 2X R20 to bedzie sie swiecilo przez dlugi czas.
    Akumulatory w tym wypadku to drogi interes i zupelnie niepotrzebny.

    Kupilem tez od niego mala latarke na 3 AAA i 21 diod ciasno upchanych, ale z
    tym juz mialem problem. Zauwazylem ze jedna z diod sie czasami nie swieci.
    Wiec zaczalem tam grzebac w koncu cos lutowac tak, ze na sam koniec nic sie
    juz nie świecilo. Wzialem miniaturowa szlifierke i przecialem w poprzek
    aluminiowa glowice latarki, zeby sie dostac do tych diod i ewentualnie je
    odzyskac. Zobaczylem, ze popuszczaly luty co swiadczy o niskiej klasie
    uzytej przez Chinczykow cyny. Polutowalem po swojemu, zabezpieczylem
    lakierem lutowniczym i na koniec wbilem calosc (to znaczy aluminiowy
    "talarek" z dziurkami w ktorych tkwia diody) w skrócona o 6 mm glowice
    latarki. Latarka zostala naprawiona i mysle, ze teraz juz luty nie puszacza
    tak szybko?!

    Janusz