  • Data: 2018-11-05 14:52:42
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 05 Nov 2018 13:34:58 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:
    > Od tego są backupy. Zawsze. SSD jako takie też może paść samo z siebie.

    Oczywiście. Ale po co mi dodatkowe ryzyko w postaci programowej warstwy
    szyfrującej.

    > A szyfrowanie "w dysku" to bierze energię z baterii atomowej w tymże
    > dysku?

    Jakiś narzut zawsze jest, jednak sprzętowe rozwiązania mają to do siebie,
    że są znacząco skuteczniejsze od programowych. Poza tym, dysk SSD *i*
    *tak* już szyfruje dane na bieżąco, nawet bez ustawionego hasła.
    Zahaczenie ptaszka "ATA Password: yes" w BIOS nie kosztuje więc ani
    jednego dodatkowego wata.

    > Poza tym, współczesne procesory mają sprzętową implementację np.
    > AES i narzut jest naprawdę minimalny.

    Instrukcje jednak trzeba przesłać, rozkodować, wykonać, a wyniki zwrócić.
    No i nie ma żadnej gwarancji że AES-NI (czy tam inny PadLock) zostanie
    faktycznie wykorzystane. To zależy od tego jak jest zbudowane dane
    rozwiązanie programowe, wersji użytych bibliotek, czy system operacyjny
    wpadnie na to by połączyć jedno z drugim, no i od konkretnej metody
    szyfrowania którą wybrał użytkownik (jeśli miał wybór). Jasne, wszystko
    się da, i wszystko może działać. Ja twierdzę tylko że hasłowanie SSD
    ogranicza się do "ustaw hasło i zapomnij", czego w żaden sposób nie można
    powiedzieć o alternatywach programowych.

    > Bo? Jakoś nie mogę dostrzec problemu. Wyjmuję, wkładam, pvscan, vgchange
    > -a, lvscan, mount...

    Nie potrzeba żadnej dodatkowej wiedzy technicznej mówisz? hmm.

    Poza tym, twoje wyjmujesz/wkładasz/pvscan działa wyłącznie pod warunkiem
    że system na którym działasz wie czym jest LVM, wie jak wygląda jego
    szyfrowanie w danej wersji FSa itd. Jak ratujesz się jakimś liveCD to
    różnie to może wyglądać.

    > A to już zależy, co kto sobie wybierze i jak zaimplementuje.

    Nie zależy, bo nie ma opcji aby BIOS (a tym bardziej UEFI) wystartował z
    czegoś zaszyfrowanego. Ten obszar może być malutki i np. ograniczać się
    do kodu w MBR lub kilku-megabajtowej partycji pomocniczej, ale jednak
    musi być. A potem przy każdym update GRUBa należy się modlić by nic się
    nie rozleciało. :)

    > Ale co to za siłowanie? Włączasz przy instalacji systemu i zapominasz,
    > że masz (no, hasło trzeba wpisywać).

    Kolega żyje, zdaje się, w idealnym świecie. Szczerze zazdroszczę.

    > No właśnie dla mnie niekoniecznie. Jaką masz pewność, że producent dysku
    > stosownych tylnych furtek nie zaimplementował?

    Algorytmy szyfrowania LVMa też mogą być dziurawe, historia zna takie
    przypadki. No ale pisałem - jak komuś zależy, niech się siłuje. Ja tu
    tylko wyrażam moje bardzo prywatne zdanie w temacie.

    Mateusz