  • Data: 2018-11-05 14:34:58
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 05.11.2018 Mateusz Viste <m...@n...pamietam> napisał/a:

    > Nie chodzi o LVM specyficznie, ale o jakiekolwiek programowe metody
    > szyfrowania dysku (których kilka przez ostatnie 20 lat używałem). W

    Wydaje mi się, że wymieniony przykład łapie się do
    "jakiekolwiek" :-)

    > - łatwo popsuć i stracić dane (przy okazji maintenance, upgradu, usterki
    > FS-a, itp)

    Od tego są backupy. Zawsze. SSD jako takie też może paść samo z siebie.

    > - nieco obniża czas pracy na aku, niepotrzebnie obciążając CPU

    A szyfrowanie "w dysku" to bierze energię z baterii atomowej w tymże
    dysku? Poza tym, współczesne procesory mają sprzętową implementację
    np. AES i narzut jest naprawdę minimalny.

    > - w razie cyrku z hardware, przekładka do innego PC jest mało oczywista

    Bo? Jakoś nie mogę dostrzec problemu. Wyjmuję, wkładam, pvscan,
    vgchange -a, lvscan, mount...

    > - nie szyfruje wszystkiego, działa albo tylko na wybranych katalogach,
    > albo na wybranych partycjach (nawet w przypadku tzw. rozwiązań "FDE")

    A to już zależy, co kto sobie wybierze i jak zaimplementuje.

    > - wymagają pewnej wiedzy technicznej co i jak żeby nie zaliczyć wtopy

    Przykładowo jakiej? Że zaszyfrujesz nie to, co chciałeś?
    No tak, sprzętowo tylko wszystko albo nic- tu się nie pomylisz.

    > Oczywiście systemy szyfrowania "soft-only" istnieją od wielu lat i
    > działają, jak komuś naprawdę zależy to będzie się z tym siłował. Ale

    Ale co to za siłowanie? Włączasz przy instalacji systemu i zapominasz,
    że masz (no, hasło trzeba wpisywać).

    > jeśli jest wybór między siakimś LUKSem, LVMem czy innym TrueCryptem, a
    > szyfrowaniem sprzętowym w SSD, to wybór wydaje mi się oczywisty.

    No właśnie dla mnie niekoniecznie. Jaką masz pewność, że producent
    dysku stosownych tylnych furtek nie zaimplementował?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.