    From: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lament
    Date: Sat, 31 Aug 2013 10:38:22 +0200

    > +++ (ALE TYM SAMYM MORDUJE SIĘ ERGONOMIĘ! (i to za dodatkową, gruba
    > forsę, podczas gdy wizjer jest używany w 100% przypadków poza statywem).

    Podobno fakt, że ten wizjer jest odchylany do góry, coś do tej ergonomii
    dodaje, ale jakoś nigdy tego ne potrzebowałem, w odróżnieniu od
    obracanego ekranu. No i chyba ten sterczący do góry gadet nie będzie
    pomagał wkłądać aparat do torby, kieszeni, czy kto tam co ma... Tak a
    propos, nie rozumiem tej olkowej awersji do obracanych ekranów -
    przecież zajmują tyle samo miejsca (albo się mylę?). A teraz i Panas
    zrobił GX7 z takim ekranem - ale za to także z odchylanym EVF ;)

    > - :)

    Eee tam, ma szumy i dynamikę zbliżone do mojego poczciwego Pentaksa
    *istDS, a mieści się w dowolnej kieszeni. Naprawdę go lubię :)

    > ?

    Na to zwrócił moją uwagę sprzedawca w Saturnie (o dziwo raczej znał się
    na sprzęcie, ale był zbyt gorącym fanem Olka): obraz na ekranie i w
    wizjerze ma wyraźne opóźniene względem rzeczywistości, w Olkach i
    Panasach tego efektu praktycznie nie ma (przynajmniej przy dobrym
    oświetleniu). Do końca nie doszedłem, czy matryca też rejestruje obraz z
    opóźnieniem, czy chodzi tylko o tor wyświetlania, ale może to
    przeszkadzać w robieniu zdjęć w dynamicznych warunkach. Ech, gdzie się
    podziały całkiem mechaniczne aparaty z zerowymi lagami :)

    > :) Najciekawsze jest coś innego - zrobiłem wykres z porównaniem
    > jakość obrazu/cena startowa - tu się dzieją najciekawsze rzeczy na
    > przestrzeni ostatnich lat! :)) Muszę się tylko spiąć i wywiesić
    > ostateczną wizualizację wykresów.

    Spręż się, proszę Cię bardzo :)

    > Niestety - w niczym to nie załatwia wymagań funkcjonalności, która
    > wciąż kuleje (fabryczna przejściówka T&S na szkła systemowe?), być może
    > ze strachu przed zmieceniem całej konkurencji, bo po wypuszczeniu
    > takiego świętego graala cyfrowej fotografii "nie będzie już niczego". ;)

    Ja jakoś przyzwyczaiłem się robić "shift" dopiero na etapie obróbki,
    ponadto podejrzewam, że nadal są przeszkody natury technicznej - przy
    tiltowaniu i shiftowaniu, jak rozumiem, zaczynają się duże problemy z
    telecentrycznością. Mam starego ukraińskiego shifta 35 mm na M42 i na
    analogu było dobrze, tylko światłomierz TTL przekłamywał, natomiast z
    cyfrowym korpusem już było brzydko.

    Pozdrawiam,

    Piotr