  • 1. Data: 2013-10-11 20:26:14
    Temat: Ładowanie (i rozładowywanie) akumulatorków litowo-polimerowych
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przeglądam właśnie manuał do modułu GSM SIM300CZ
    (http://tinyurl.com/py2mtds) i jedna rzecz rzuciła mi się w oczy.
    Do tej pory korzystałem z z modułów, które nie miały własnego układu
    ładowania, stosując dodatkowo coś w rodzaju MCP73831 (jako
    zabezpieczenie przed przeładowaniem) oraz ADC MCU (jako zabezpieczenie
    przed głębokim rozładowaniem).

    Widzę, że SIM300 ma wyprowadzony pin, do którego mogę dostarczyć
    napięcie ładowania (5V). Myślę sobie, że najwyraźniej w środku jest
    zintegrowany jakiś sterownik ładowania, który już się wszystkim
    zatroszczy. Jednak w instrukcji trafiłem na kilka dziwnych informacji:

    1) Przede wszystkim dziwne w tekście jest mowa jedynie o bateriach
    Li-Ion. Cy w takim razie zastosowanie litowo-polimerowego odpowiednika
    wchodzi w grę?
    2) Manual zaleca stosowanie akumulatorków o pojemności 580 mAh. Co się
    stanie jeśli dam większy? Chodzi o to, że co najwyżej komenda AT zwróci
    przekłamaną informację o stanie naładowania, czy też mogę się spotkać z
    poważniejszymi konsekwencjami?
    3) Pojawia się też informacja, że akumulator musi mieć wbudowane
    zabezpieczenie przed przeładowaniem, głębokim rozładowaniem i zwarciem.
    Chodzi po prostu o stosowanie redundantnych zabezpieczeń, czy też moduł
    GSM tak naprawdę sam od siebie nie kontroluje procesu ładowania i nie
    uchroni akumulatorka przed skutkami przeładowania?

  • 2. Data: 2013-10-12 08:41:41
    Od: a...@p...pl

    On Fri, 11 Oct 2013 20:26:14 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    >GSM tak naprawdę sam od siebie nie kontroluje procesu ładowania i nie
    >uchroni akumulatorka przed skutkami przeładowania?

    to tak jak w sluchawkach dect panasonica, ladowanie na czas po
    odlozeniu na baze/ladowarke. Wiec pewnie w twoim wypadku jest podobnie
    (uproszczony uklad lub jego brak).

    --
    ThinkXtra

  • 3. Data: 2013-10-12 09:06:53
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 11.10.2013 20:26, Atlantis pisze:
    > Przeglądam właśnie manuał do modułu GSM SIM300CZ

    SIM300 to już antyk. Zainteresuj się SIM900.

> [...]
    > stanie jeśli dam większy? Chodzi o to, że co najwyżej komenda AT zwróci
    > przekłamaną informację o stanie naładowania, czy też mogę się spotkać z

    Akumulator będzie się wolniej ładował.

> [...]
    > GSM tak naprawdę sam od siebie nie kontroluje procesu ładowania i nie
    > uchroni akumulatorka przed skutkami przeładowania?

    Moduł ma kontrolę ładowania, producent woli dodać dupochron na wszelki
    wypadek (i wcale mu się nie dziwię).

  • 4. Data: 2013-10-12 11:35:26
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 10/12/2013 09:06 AM, Zbych wrote:

    > Moduł ma kontrolę ładowania, producent woli dodać dupochron na wszelki
    > wypadek (i wcale mu się nie dziwię).

    Ja się spotkałem z 'układem ładowania' w jednej kamerze zbudowanym z
    diody i opornika, polegającym na zabezpieczniu baterii (LiPo).
    Czyli z usb (5V) szło na zwykłą krzemową diodę, później w szereg był
    włączony jakiś symboliczny rezystor (kilka om jak pamiętam), a z tego
    już przez zabezpieczenie na akumulator. Jak akumulator miał już 4.3V, to
    zabezpieczenie odcinało i tak się kończyło ładowanie :-)

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 5. Data: 2013-10-12 17:58:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-12 09:06, Zbych pisze:

    > SIM300 to już antyk. Zainteresuj się SIM900.

    Są jakieś bardzo istotne różnice w stosunku do SIM300? Jak na razie
    tylko pobieżnie rzuciłem okiem na notę katalogową nowszej wersji i nic
    rewolucyjnego nie rzuciło mi się w oczy.
    Zresztą nie mam wielkich wymagań. Do tej pory bawiłem się nawet
    starszymi modułami (Motorola D15), eksperymentując z połączeniami
    głosowymi i SMS-ami. Ku nowszym (a za taki uznać należy SIM300)
    rozwiązaniom skłoniłem się głównie ze względu na różnicowe interfejsy
    audio. W przypadku asymetrycznych od D15 były pewne problemy z
    zakłóceniami od GSM - udało mi się je zminimalizować, ale ciągle
    delikatnie słychać je w tle. Chcę teraz zobaczyć jak sobie radzi
    różnicówka. ;)

    > Akumulator będzie się wolniej ładował.

    To oczywiste. Właśnie zastanawia mnie, czy producent zalecałby konkretną
    pojemność tylko ze względu na optymalny czas ładowania? Na pewno nie mam
    tam żadnego drugiego dna? ;)

  • 6. Data: 2013-10-13 21:14:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-10-12 11:35, Marek Wodzinski pisze:

    > Ja się spotkałem z 'układem ładowania' w jednej kamerze zbudowanym z
    > diody i opornika, polegającym na zabezpieczniu baterii (LiPo).

    Tak swoją drogą jak wygląda skuteczność zabezpieczeń wbudowanych w
    akumulatorki, jeśli chodzi o głębokie rozładowanie? Dodawanie kolejnej
    warstwy zabezpieczeń w budowanym urządzeniu faktycznie ma sens, jeśli
    mówimy o amatorskiej konstrukcji?

    Bo właściwie:
    1) Jeśli zawiedzie zabezpieczenie przed zwarciem - jest jeszcze bezpiecznik.
    2) Dodatkowe zabezpieczenie przez przeładowaniem jest, w formie MCP73831.
    3) Jeśli zawiedzie wbudowane zabezpieczenie przed głębokim
    rozładowaniem, uszkodzi się akumulatorek wart 20 zł. Można kupić nowy.
    No chyba, że ponowne ładowanie takiego akumulatorka wiąże się z jakimś
    ryzykiem?

  • 7. Data: 2013-10-14 09:28:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > akumulatorki, jeśli chodzi o głębokie rozładowanie? Dodawanie kolejnej
    > warstwy zabezpieczeń w budowanym urządzeniu faktycznie ma sens, jeśli

    Ogniwo jest odcinane jeśli napięcie spadnie poniżej 2,5-3V. Przynajmniej
    robi tak elektronika baterii komórek.

> [...]
    > rozładowaniem, uszkodzi się akumulatorek wart 20 zł. Można kupić nowy.
    > No chyba, że ponowne ładowanie takiego akumulatorka wiąże się z jakimś

    Wyczerpane do zera ogniwo zaczyna szybko tracić pojemność, jeśli
    ładujesz je potem nominalnym prądem to przekroczy on wartość 1C
    pojemności rzeczywistej, należało by wtedy monitorować temperaturę lub
    patrzeć czy ogniwo nie puchnie jeśli jest typu miękkiego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2013-10-14 11:37:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości

    >Ogniwo jest odcinane jeśli napięcie spadnie poniżej 2,5-3V.
    >Przynajmniej robi tak elektronika baterii komórek.

    IMO - nawet troche wyzej, 2.5V to dla baterii chyba juz niebezpieczne,
    napiecie koncowe to jakies 3.5V, ale pod obciazeniem mniej.

    > Bo właściwie:
    > 1) Jeśli zawiedzie zabezpieczenie przed zwarciem - jest jeszcze
    > bezpiecznik.

    Ale to przy okazji jest zabezpieczenie przed zwarciem - jesli napiecie
    spadnie w wyniku przeciazenia, to tak samo odetnie akumulator.

> [...]
    > nowy.
    > No chyba, że ponowne ładowanie takiego akumulatorka wiąże się z

    Jak to w litowych - kazde ladowanie grozi pozarem, poparzeniem,
    smiercia lub kalectwem :-)

    J.

  • 9. Data: 2013-10-14 19:42:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F napisał:

    > IMO - nawet troche wyzej, 2.5V to dla baterii chyba juz niebezpieczne,
    > napiecie koncowe to jakies 3.5V, ale pod obciazeniem mniej.

    Z takim rozrzutem spotykam się w praktyce, napięcie końcowe to 3V pod
    obciążeniem doliczamy spadek na rezystancji wewnętrznej ogniwa więc w
    zależności od prądu może to być w okolicy owych 2,5V.

    > Ale to przy okazji jest zabezpieczenie przed zwarciem - jesli napiecie
    > spadnie w wyniku przeciazenia, to tak samo odetnie akumulator.

    I tak właśnie się dzieje, czasem mam w naprawie telefon z całkowitym
    zwarciem, bateria podpięta i nadal ma np 50% ładunku.
    [..]