  • Data: 2011-10-05 08:20:39
    Temat: Re: Ładowanie formujące ogniw kwasowych
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:j6fc6e$dge$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > Spotkalem się z takim okresleniem ładowania baterii akumulatorowej -
    > "ladowanie formujące", co ono oznacza?
    >
    > Mam 12 ogniw połączonych w baterie (ogniwa 150Ah). Podczas ładowania
    > zauwazylem ze ładują się one nierównomiernie tzn. kiedy na kilku z nich
    > jest napięcie 2.40V/ogn to na pozostałych ogniwach mam dopiero 2.28V/ogn.
    > Jak najlepiej ładowaś całą baterię aby na wszystkich ogniwach doszło do
    > wyrównania napięcia?
    >
    > Zwykle po rozładowaniu bateria ta ładowana jest prądem o stałej wartości
> [...]
    Nie wiem czy dobrze podpowiem ale trzeba by chyba rozładować poszczególne
    ogniwa aby wyrównać napięcia.
    Ładowanie ponad "miare" spowoduje utrate wody z elektrolitu i chyba zbyd
    "zdrowe" dla akumulatora nie jest.
    Rozumiem że masz dojscie do styków poszczególnych ogniw.
    Może być z tym troche zabawy ale ja bym na ogniwach, które maja najwyższe
    napięcia zaiął jakiś opór, np żarówka i czekał aż się napięcia na nich
    wyrównają się z tymi najsłabszymi.

    Jest jeszcze inna możliwość ale wtedy trzeba przekonfigurować baterie,
    odpiąć od ładowania i obciążenia.
    Połączyć wszystkie ogniwa równolegle dodając do każdego z nich szeregowo
    "jakiś opór" aby prądy wyrównawcze nie były zbyt duże. Po jakimś czasie
    wszystkie ogniwa będą miały to samo napięcie i wtedy już można je spowrotem
    połączyć szeregowo i ładować do ustalonych parametrów.
    Ta druga opcja wydaje mi się "skuteczniejsza" ale wiąże się z rozpinaniem
    ogniw o ile jest to w ogóle możliwe.

    Pozdr. Gejzero