  • 11. Data: 2017-01-24 13:12:29
    Temat: Re: LPG szarpie na ciepłym
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Przepływomierz sprawdź. W moim zagazowanym mondeo mk2 był przyczyną
    > wiecznych problemów (falowanie, szarpanie).

    No ale to w tym przypadku nie było by problemu bez znaczenia jakie
    źródło paliwa? :->

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2017-01-24 15:24:25
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2017-01-24 o 12:43, Maciek pisze:

    > Przepływomierz sprawdź. W moim zagazowanym mondeo mk2 był przyczyną
    > wiecznych problemów (falowanie, szarpanie).

    Zdaje się że i przepływomierz był sprawdzany. Jednak dzięki za sugestię,
    będę u mechanika to extra zwrócę jego uwagę na przepływomierz.

  • 13. Data: 2017-01-24 15:25:37
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2017-01-24 o 12:48, Lewis pisze:

    > Pojedź do kumatego gazownika, ale naprawdę kumatego, który też wie jak
    > działa silnik spalinowy i jego sterownie a nie gaziarza który tylko
    > wkłada instalacje.
    > W moment Ci to ogarnie.

    Zdaje się że dzisiaj już nie robi się instalacji "na oko", na (prawie)
    każdy samochód, na każdy silnik jest stosowny program, i nic tu "złota
    rączka" mechanika nie pomoże..

  • 14. Data: 2017-01-24 19:04:45
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-01-24 o 15:25, Trybun pisze:

    > Zdaje się że dzisiaj już nie robi się instalacji "na oko", na (prawie)
    > każdy samochód, na każdy silnik jest stosowny program, i nic tu "złota
    > rączka" mechanika nie pomoże..

    Że jak? Każda instalacja 4gen oparta jest o tzw "świnię", sterownik
    gazowy bierze sygnał z wtrysku benzynowego i na jego podstawie generuje
    sygnał do wtryskiwaczy gazowych, do tego jeszcze obroty silnika.
    Sterownik gazu ma kilka map którymi w zależności od kilku zmiennych typu
    obroty, temp gazu, ciśnienie w kolektorze ciśnienie gazu etc modyfikuje
    sygnał wtrysku gazowego. Tak więc właśnie ta złota ręka ma ty największy
    wpływ aby odpowiednio te mapy napisać. Tzw autokalibracja sterownika
    jest g. warta a niestety z 75% gazowników całość strojenia opiera
    własnie na niej. O jeździe testowej rzadko ktokolwiek wspomina a na
    tekst "strojenie w oparciu o sondę AFR" 95% gazowników robi wielkie oczy...

    Lewis

  • 15. Data: 2017-01-24 19:54:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Pojedź do kumatego gazownika, ale naprawdę kumatego, który też wie jak
    > działa silnik spalinowy i jego sterownie a nie gaziarza który tylko
    > wkłada instalacje.
    > W moment Ci to ogarnie.

    Dobra, byłem. Gaziarz odesłał do mechanika, bo stwierdził że komputer co
    prawda nie pokazuje żadnych błędów, obie sondy (przed i za) zwracają
    ruchomy sygnał napięcia ale obie korekty ("trimy" powiedział) stoją na
    0.0% niezależnie co by robić i nie jest w stanie ustalić czy listwa
    zalewa czy co robi i żebym najpierw to rozwiązał.

    Do mechanika podjechałem i się umówiłem, ale marudził że jak jest
    napięcie na sondach i się rusza, to działają, a korekty komputer ma
    tylko najwyżej może ich nie zwracać na OBD "bo tak jest ustawione". I
    żebym poszedł z tym do gazownika :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2017-01-24 19:57:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    A swoją drogą, jakby obie/wszystkie sondy padły, to na benzynie
    objawiało by się to np. nierówną pracą czy niekoniecznie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 17. Data: 2017-01-24 23:13:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 24 Jan 2017 15:24:25 +0100, Trybun napisał(a):

    > Zdaje się że i przepływomierz był sprawdzany. Jednak dzięki za sugestię,
    > będę u mechanika to extra zwrócę jego uwagę na przepływomierz.

    Przepływomierz w IV generacji dokładnie w ten sam sposób odpowiedzialny
    jest za dawkowanie benzyny co i gazu.
    Jeśli problem występuje tylko na gazie, to spokojnie możesz założyć że
    problem jest w instalacji gazowej.

    Z jedynym wyjątkiem, że czasami problem z cewką zapłonową i przewodami
    wysokiego napięcia zacznie nieco szybciej objawiać się na gazie niż na
    benzynie (z powodu wyższej różnicy potencjałów potrzebnej do przebicia
    mieszanki gazu).

  • 18. Data: 2017-01-24 23:19:41
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 24 Jan 2017 19:04:45 +0100, Lewis napisał(a):

> [...]
    > własnie na niej. O jeździe testowej rzadko ktokolwiek wspomina a na
    > tekst "strojenie w oparciu o sondę AFR" 95% gazowników robi wielkie oczy...

    Powiedziałbym że "strojenie w oparciu o sondę AFR" robi ze 20% gazowników,
    ale mam wrażenie że wszyscy źle :)

  • 19. Data: 2017-01-24 23:23:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 24 Jan 2017 19:57:00 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > A swoją drogą, jakby obie/wszystkie sondy padły, to na benzynie
    > objawiało by się to np. nierówną pracą czy niekoniecznie?

    Sondy w sprawnym silniku generalnie nie są potrzebne do niczego poza
    ekologią/ekonomią. Silnik będzie chodził równie dobrze bez nich, natomiast
    błąd ten zostanie wykryty, zapali lampkę "check engine" i bedzie do
    odczytania przez OBD2.

  • 20. Data: 2017-01-24 23:28:13
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 24 Jan 2017 19:54:57 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

> [...]
    > 0.0% niezależnie co by robić i nie jest w stanie ustalić czy listwa
    > zalewa czy co robi i żebym najpierw to rozwiązał.

    Jeśli sondy się ruszają sinusoidalnie, to znaczy że komputer działa
    poprawnie w pętli zamkniętej i "trimy" są takie jak mają być.
    Czy on wie że LTFT i STFT to są dwa różne parametry? Oba wskazywały 0.0?

    Jeśli tak, to prawie na pewno odczytywał je w niewłaściwy sposób.

    Odczytywał je za pomocą komputera gazowego, czy OBD2 samochodu?
    Część sterowników gazu IV gen mają połączenie z instalacją OBD2 samochodu i
    za jej pomocą można teoretycznie czytać różne rzeczy, ale tak z
    doświadczenia wychodzi mi że to prawie nigdy nie działa ;)

    > Do mechanika podjechałem i się umówiłem, ale marudził że jak jest
    > napięcie na sondach i się rusza, to działają, a korekty komputer ma
    > tylko najwyżej może ich nie zwracać na OBD "bo tak jest ustawione".

    No to się trzeba dowiedzieć np. na forum marki czy przez OBD2 interfejstem
    ELM327 daje się odczytać STFT i LTFT i czy to proste czy wymaga jakiejś
    magii.

    Cześć sterowników gazu mających połączenie OBD2 może resetować cyklicznie
    komputer po to właśnie żeby LTFT było cały czas 0% (np. w trybie
    autokalibracji żeby się orientować na podstawie STFT).

    > żebym poszedł z tym do gazownika :-)

    No tak to niestety wygląda.
    Mało kto rozumie jak działają współczesne silniki, natomiast nie
    przeszkadza im to ani być "mechanikiem" ani "gazownikiem".