    Date: Thu, 11 Aug 2011 19:52:49 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LM317
    <j1p9r9$304$1@node2.news.atman.pl> <j1qr1r$f96$1@inews.gazeta.pl>
    <j1rao3$3nc$1@node2.news.atman.pl>
    <4e418415$0$2445$65785112@news.neostrada.pl>
    <j1s38u$tn5$1@node2.news.atman.pl>
    <4e42bfd9$0$2494$65785112@news.neostrada.pl>
    <4e42c36f$0$2485$65785112@news.neostrada.pl>
    <j1uto5$pkf$1@node2.news.atman.pl>
    <4e437379$0$2487$65785112@news.neostrada.pl>
    <j20k32$fkt$1@node2.news.atman.pl>

    Użytkownik John Smith napisał:
    > Warto się zastanowić, pytanie nie jest retoryczne.
    Jony wypalały luminofor. Opisywały to już bardzo stare książki.

    > Tu mam wątpliwości.
    > Napylona warstwa aluminium odbije część fotonów w wnętrza kineskopu, w
    > stronę widza, w tej części też się zgadzam.
    > Ale jony?

    Jony są zbyt duże, żeby przejść przez warstewkę aluminium. Elektrony
    mają dużą prędkość i są bardzo małe, więc przelatują aż do luminoforu.
    Jony są również zbyt ciężkie i odchylanie nie miało dostatecznie dużej
    energii, żeby je odchylić na przestrzeni całego ekranu. Wypalały więc
    obszar na jego środku. Jony powinny mieć ładunek ujemny, bo inaczej nie
    byłyby przyciągane przez dodatnią anodę. Nie pamietam dokładnie co się z
    nimi działo po uderzeniu w metaliczną powierzchnię ekranu, dodajmy -
    podłączoną do napięcia anodowego. Mogę się mylić ale ulegały
    rozładowaniu i dalej jako obojętne cząsteczki krążyły we wnętrzu
    kineskopu. Póki znowu nie trafiły w okolice katody. Gdyby grzęzły w tym
    aluminium, to lampa po pewnym czasie oczyściłaby się a to nie następowało.
    Maciek