    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: LED-ówki i ściemniacz tyrystorowy
    Date: Sat, 28 Oct 2017 05:56:30 +0200

    (c)RaSz pisze:

    > To jak go używam? Ano wtedy, gdy idę zaparzyć sobie herbatę, a nie
    > chcę wracać z nią do ciemnego pokoju: bo jeszcze wdepnę na kota,
    > albo wp***lę się na stołek. Lekko prósząca "bździna", zasilana
    > napięciem przeliczeniowym circa 50V w zupełności wystarczy mi do
    > tego, aby trafić bezpiecznie tam, gdzie tę herbatę chcę postawić.

    Jak ostatnio byłem w kinie, to tam mieli takie dyskretnie palące się
    cały czas lampli umieszczone nisko przy podłodze. Jak ktoś ma dosyć
    patrzenia i chce mu sie wyjść z kina, to wychodzi. I nie wywinie
    przy tym orła na schodach.

    > Oczywiście masz rację, że lepsza do tego byłaby maleńka lampka,
    > o mocy coś ~0,5 Wata, acz świecąca światłem białym, a nie (jak to
    > jest z żarówką 60-ką na 230V, zasilaną 1/5 napięcia) czerwonym, z
    > baaardzo dużą składową w podczerwieni, tu pełna zgoda: byłaby lepsza.

    Zgoda tylko wtedy, gdy założymy, że to ma być emulator księżyca.
    Wtedy lepsza. Pół wata to i tak za dużo.

    > Wracając do /ad rem-u/: Mam jedną taką niemal idealną lampkę,
    > i baaardzo żałuję, że nie mogę dokupić kilku identycznych: nie
    > ma i już! Jest to taka lampa-wtyczka, bez kabla, wtykana wprost
    > do kontaktu, z cokołem E-14, czyli mogę tam włożyć najmniejszego
    > LED-a, 3W (BTW: widział ktoś mniejsze, na 230V?),

    Tak, widziałem, nawet mam. Z gwintem E27 i śmiesznie małą bańką,
    coś koło trzech centymetrów. Mocy bodajże pół wata, a świeci
    jakby było jeszcze mniej. Bo to produkt zabytkowy, z początku
    epoki ledowcowej.

    > i gdy jest zgaszony, to... świeci się, a to dzięki maleńkiej, acz
    > doskonale widocznej, czerwonej diodzie, z którą jest połączony
    > szeregowo, gdy lampka jest "off".
    >
    > Gdy się w pełnych ciemnościach wstaje w nocy, to jest to wystarczający
    > wskaźnik kierunku, coby nie rozbić sobie ryja o szafę. Widział ktoś-coś
    > takiego? Niech da znać, będę dźwięczny! Bo wokół mnie nie ma, a ta
    > diodka jest doskonałym przykładem celnego dobrania parametrów do LED-ki,
    > choć lampa ma już lat, nooo, sporo, LED-ek nie było wtedy nawet w NASA!

    Ale teraz są. Nie problem zasilić dowolnie małą diodę z ładowarki
    do telefonu czy z innego zasilacza. Są też gotowce w postaci
    ładowarki USB i lampek USB do laptopów.

    > Tylko potrzeba więcej oprawek, statywów, listw, kabli, i co tam jeszcze,
    > wszystko po-mocowane, zaś jeden ściemniacz może obsłużyć dowolnie
    > wybrany pokój, w którym jak raz siedzę. Siedzę, siedzę, a czasem trzeba
    > wyjść na chwilę, lub pięć, i żal zostawiać wszystkie kinkiety na full.

    Mnie nie żal. Jeśli to nie było od początku zaprojektowane do regulacji,
    to taniej będzie zwalczyć żal w duszy swej, niż przerabiać to do
    ściemniania czy innego centralnego sterowania.

    Jarek

    --
    Proszę pana, siedzę sobie, proszę pana, w kinie, pan rozumie, i tak patrzę,
    siedzę se w kinie, proszę pana, normalnie, patrzę, patrze na to, no i aż