    Subject: Re: LED-ówki i ściemniacz tyrystorowy
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "(c)RaSz" <N...@p...onet.pl>
    Date: Sat, 28 Oct 2017 01:01:51 +0200

    W dniu 2017-10-28 o 00:19, Piotr Wyderski pisze:
    > LEDy miewają przetwornice impulsowe. Ostatnio przez przypadek
    > odkryłem, że LED Diall z Casto opisany jako "12V AC/DC" świeci
    > całkiem jasno już od 2V (!). Komuś naprawdę wyszła ta przetwornica,
    > chylę czoła.

    A zasilałeś AC czy DC? No bo z baterii to jak by miała działać ta
    "przetwornica impulsowa" (nie znam się, to pytam)...

    A co do "świeci całkiem jasno" to wykorzystałem LED-ówkę w ciemnym
    przedpokoju, gdzie cieszyć zaczęła moje oko tym, że subtelnie
    rozjaśniała mrok, nawet gdy była... zgaszona! Odpowiadał za to
    podświetlany neonóweczką wyłącznik: przepływał przez niego jakiś tam
    ułamek miliampera, i to już wystarczało LED-ce do świecenia. Uznałem to
    za zaletę, ale... Tak się zastanawiam: ile tego prądu leciało tam
    naprawdę, a już szczególnie przez te liczne lata, gdy w obwodzie,
    zamiast LED-y była żar-żarówka?

    Powtórzę: uznałem to za zaletę, bo przez ten przedpokój często w nocy
    ktoś zdąża w wiadome miejsce, żeby odcedzić kartofelki. I odrobina
    światła jest bardzo przydatna, acz doszedłem do wniosku, że warto ją
    zintensyfikować, więc kupiłem parę sztuk (taki odruch, bo tak naprawdę
    zużyłem 1) takich neonóweczek z opornikiem, i zdublowałem tą w
    wyłączniku. I teraz, gdy chcę (wyłącznik jest 2-taktowy, więc tylko "gdy
    chcę"!) mogę zaświecić tego LED-a 2* jaśniej (z grubsza). Światła jest
    prawie tyle, co przy pełni Księżyca.

    Ciekawe, ile to mi nabija "za zużycie"? ;-)

    A jeszcze:
    > [opis. Pominę]

    > Z technicznego punktu widzenia straszna durnota.

    - no to jak powinno to być zrobione?

    --
    Goszyści, zamiast rzetelnego programu nakierowanego na rozwój
    gospodarczy -- serwują pasztet dobrze brzmiących hasełek, których