  • Data: 2017-10-28 02:34:39
    Temat: Re: LED-ówki i ściemniacz tyrystorowy
    Od: "(c)RaSz" <N...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > zaczęto ludzi namawiać do używania tych ściemniaczy w celu
    > oszczędzania energii. A to już jest o wiele więcej niż "straszna
    > durnota". Ściemniona żarówka świeci dużo słabiej, ale prądu pobiera
    > tylko trochę mniej. Inaczej mówić, sprawność ma wtedy tragiczną. A to
    > jest zaprzeczeniem oszczędności. Co innego, gdy wyłączyć w pokoju co
    > drugą żarówkę.

    Nie wszystko co mówisz, jest... głupie ;-)
    {taki sobie żart}
    Nie uwzględniasz tego, że są ludzie, którzy używają ściemniaczy z sensem
    (jak mi się *wydaje*, to ja właśnie wiem, jak je stosować): nie siedzę
    pod przyciemnionym światłem wlepiając gały w szarą plamę gazety, bo
    dobrze wiem, że to
    a) niezdrowe
    b) oszczędność prądu jest, siłą rzeczy niewielka, a po wyliczeniu
    proporcji z punktem a) - mamy niemal wyłącznie "plusy ujemne" ;-)

    To jak go używam? Ano wtedy, gdy idę zaparzyć sobie herbatę, a nie chcę
    wracać z nią do ciemnego pokoju: bo jeszcze wdepnę na kota, albo wp***lę
    się na stołek. Lekko prósząca "bździna", zasilana napięciem
    przeliczeniowym circa 50V w zupełności wystarczy mi do tego, aby trafić
    bezpiecznie tam, gdzie tę herbatę chcę postawić.
    Oczywiście masz rację, że lepsza do tego byłaby maleńka lampka, o mocy
    coś ~0,5 Wata, acz świecąca światłem białym, a nie (jak to jest z
    żarówką 60-ką na 230V, zasilaną 1/5 napięcia) czerwonym, z baaardzo dużą
    składową w podczerwieni, tu pełna zgoda: byłaby lepsza. Ale nie było
    wtedy (onegdaj) jeszcze LED-ek, a i przekrój dostępnych żar-żarówek był
    mocno ograniczony. No to mam tych ściemniaczy kilka, z czego jeden
    reguluje mi np. obroty wentylatora w okapie kuchennym: nie chodzi o
    oszczędność prądu, lecz by śmigło nie warczało, a jeszcze bardziej: aby
    cug nie był przesadny! Bo wtedy by zbyt mocno uciekało ogrzane
    powietrze, a zza okna właził zamróz ;-)

    Wracając do /ad rem-u/: Mam jedną taką niemal idealną lampkę , i
    baaardzo żałuję, że nie mogę dokupić kilku identycznych: nie ma i już!
    Jest to taka lampa-wtyczka, bez kabla, wtykana wprost do kontaktu, z
    cokołem E-14, czyli mogę tam włożyć najmniejszego LED-a, 3W (BTW:
    widział ktoś mniejsze, na 230V?), i gdy jest zgaszony, to... świeci się,
    a to dzięki maleńkiej, acz doskonale widocznej, czerwonej diodzie, z
    którą jest połączony szeregowo, gdy lampka jest "off".

    Gdy się w pełnych ciemnościach wstaje w nocy, to jest to wystarczający
    wskaźnik kierunku, coby nie rozbić sobie ryja o szafę. Widział ktoś-coś
    takiego? Niech da znać, będę dźwięczny! Bo wokół mnie nie ma, a ta
    diodka jest doskonałym przykładem celnego dobrania parametrów do LED-ki,
    choć lampa ma już lat, nooo, sporo, LED-ek nie było wtedy nawet w NASA!

    > Dzisiaj mamy w domach więcej małych źródeł światła, a nie jedną
    > żarówkę pod sufitem na środku pokoju, jak w chłopskiej chacie.
    > Wyłączając niektóre z nich łatwiej i lepiej organizować właściwe
    > oświetlenie.

    Tylko potrzeba więcej oprawek, statywów, listw, kabli, i co tam jeszcze,
    wszystko po-mocowane, zaś jeden ściemniacz może obsłużyć dowolnie
    wybrany pokój, w którym jak raz siedzę. Siedzę, siedzę, a czasem trzeba
    wyjść na chwilę, lub pięć, i żal zostawiać wszystkie kinkiety na full.

    --
    Goszyści, zamiast rzetelnego programu nakierowanego na rozwój
    gospodarczy -- serwują pasztet dobrze brzmiących hasełek, których