  • Data: 2010-02-07 13:06:11
    Temat: Re: Kwota ubezpieczenia, a wartość auta.
    Od: marjan <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    CUT_INZ pisze:
    > Przykładowo jest samochód warty 30k. Wykupuję na niego polisę AC na 40k.
    >
    > Od jakiej kwoty ubezpieczyciel będzie liczył 70% aby orzec szkodę
    > całkowitą?
    > Jakie odszkodowanie dostane w przypadku szkody całkowitej? 30k-wartość
    > wraku, czy 40k-wartość wraku?

    Zawsze wypłacają od wartości pojazdu/wraku.
    Przy czym ubezpieczać na więcej niż wartość pojazdu się najczęściej nie
    opłaca, choć ma to też czasem jakieś korzyści.
    Ja ubezpieczyłem (AC) w tamtym roku moje Punto na 5000 PLN, w
    międzyczasie zainstalowałem LPG, i 3 miesiące temu miałem kolizję z
    mojej winy, gdzie ubezpieczyciel potraktował mnie szkodą całkowitą
    licząc wartość pojazdu w dniu kolizji 5500 zł, od tego odjął cenę wraku
    1200, i wypłacił mi 4300 zł. Samochód naprawiłem, przeszedłem się do
    agenta celem doubezpieczenia - cena mnie zabiła :D więc podziękowałem,
    ale dowiedziałem się, że zostało mi jeszcze 700 zł z tej polisy (po
    wypłacie odszkodowania), więc na drobną stłuczkę w razie czego jeszcze
    będzie. Gdybym auto ubezpieczył na większą kwotę to miałbym teraz
    większą pozostałość po wypłacie szkody całkowitej. Jednak wiem, że
    jestem w sporej mniejszości naprawiającej auto po wypłacie szkody
    całkowitej (nawet nie wiem czy dobrze zrobiłem, czy źle, dowiem się tego
    pewnie za 2-3 lata).

    W Twoim przypadku to może mieć korzyść tylko wtedy, gdy w ciągu jednego
    roku będziesz miał dwie szkody dość duże (na ok 20 tysi) z czego żadna
    nie przekroczy wartości auta (ubezpieczyciel nie będzie chciał wypłacać
    szkody całkowitej). Jednak ze względu na większą składkę - po prostu nie
    opłaca się, bo prawdopodobieństwo że na tym skorzystasz jest znikome.
    Ubezpiecz na minimum które możesz - auto i tak Ci potanieje z do dnia
    ewentualnej kradzieży/kolizji (sprawdzić, czy nie Honda Weroniki).

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz