-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!goblin3!goblin.stu.neva.r
u!sewer!alphared!news.uzoreto.com!peer01.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news
.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo
-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Kulka w pralce - tajemnice inżynierii AGD
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
References: <a...@n...neostrada.pl>
<60487eb8$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
<60488e61$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...debian.org.pl>
<6048adc9$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...debian.org.pl>
<6048c58f$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
<s2ao9m$1j8r$1@gioia.aioe.org>
<6048e6e1$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
<s2b2sp$1435$1@gioia.aioe.org>
<6049e4f1$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <s2da8g$i54$1@gioia.aioe.org>
<s2ecg7$un$2$Adam@news.chmurka.net> <s2g7ql$3uo$1@gioia.aioe.org>
<s2gqgs$muq$1$Adam@news.chmurka.net>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<s2kpq7$lip$1$Adam@news.chmurka.net>
<604e234c$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
<s2m3q3$k4v$1$Adam@news.chmurka.net>
<604e94ca$0$511$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<s...@f...debian.org.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<s...@f...debian.org.pl>
From: WM <c...@p...onet.pl>
Date: Tue, 16 Mar 2021 14:07:34 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.8.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <s...@f...debian.org.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 77
Message-ID: <6050ad96$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.28.245.22
X-Trace: 1615900055 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 558 83.28.245.22:25030
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5535
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:45424
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-03-16 o 11:23, Krzysztof Gajdemski pisze:
> Jest Mon, 15 Mar 2021 21:45:37 +0100, Jarosław Sokołowski pisze:
>> Pan Krzysztof Gajdemski napisał:
>>
>>>>> Co ciekawe w słowniku gwary kolejowej holajza to plesznia.
>>>> Bo oznacza to samo, więc czy ja wiem, czy aż takie ciekawe?
>>>> Z tym że plesznia jest dzisiaj słowem całkiem zamomnianym.
>>>> Holajzę pamiętamy, dzięki Tuwimowi, ale też nie wszyscy wiedzą
>>>> co to takiego.
>>> Były podnoszone wątpliwości, czy holajza znalazła się w tekście
>>> we właściwym kontekście. Dzięki dobrodziejstwu internetu można
>>> się jednak dowiedzieć, że Mistrz niczego nie zmyślił:
>>> http://bs-blog.clouds-forge.eu/index.php?post=2012_0
8_07_0_Glos_w_sprawie_holajzy
>> Doceniam tego typu badania, z satysfakcją przeczytałem obie blogonotki.
>> Zawsze jednak należy pamiętać, by nie mylić analiz krytycznoliterackich
>> z opisami serwisowymi instalacji wodociągowych. Mistrz miał prawo to
>> czy tamto podkoloryzować, zachowując przy tym spójność opisu sytuacji.
>
> Dla mnie ten genialny tekst zawsze był głównie satyrą (nadal zresztą
> aktualną) na wszelkich ,,majstrów", ich techniczny slang stosowany by
> onieśmielić klienta i uzasadnić koszt naprawy oraz trochą na samą
> technikę jako taką. Toteż dziwiło mnie, że lingwiści z zacięciem
> hydraulicznym (a może hydraulicy z żyłką lingwistyczną?) są w stanie
> wydobyć z niego tak dużo i przekształcić w szczegółowy opis awarii.
> Nie jestem specjalistą w żadnej z tych dziedzin, więc biorę za dobrą
> monetę wyniki tych analiz. W ogóle, fajnie się takie rzeczy czyta
> (jak i to co poniżej).
>
>> Moja pierwsza uwaga: raczej wątpię, by Tuwim miał w swojej łazience
>> w łódzkiej kamienicy reduktor ciśnienia. Wszystko to może dotyczyć
>> dowolnego zaworu. Miałem ongiś podobny problem, z którego ratował mnie
>> pan Szumski z Administracji. Zostało to zresztą w Usenecie opisane.
>> Tak czy inaczej, Mistrza rozumiem.
>
> Analizę i komentarze z obu linków czytałem dawno temu, ale chyba gdzieś
> tam była dyskusja i o tym. Wniosek był taki, że jak najbardziej mógł
> mieć taki reduktor, wcale nie była to taka rzadkość. Czy mają rację? Nie
> mam pojęcia.
>
>> Egzegeci panatuwimowego tekstu skupili się na szczegółach budowy
>> armatury. Nie wiem czy słusznie, bo to może być tylko tło dla
>> zrobienia wrażenia, uzasadnienie dla kwoty 7 złotych i 85 groszy.
>
> O właśnie. Ale autor prześwietlił strategię fachowca, ostentacyjnie
> dając do zrozumienia, że ani kwota, ani enigmatyczny opis usterki nie
> robią na nim najmniejszego wrażenia.
>
> [ ... ]
>
>> To taka moja teoria, którą lata temu wymyśliłem. Czy słuszna -- tego
>> nie wiem. Jeśli ktoś da mi kontrę i powie, że u Tuwima jest odwrotnie,
>> bo z robotą na szoner problemów nie ma, a dopiero połączenie na szoner
>> wymaga holajzy, to mu powiem, że akurat Mistrz na takie drobiazgi
>> zwracać uwagi nie musi.
>
> Ale czy rzeczywiście nie dało się bez holajzy? :D
>
> k.
>
Aleksander Fredro napisał w XIX wieku wiersz "Małpa w kąpieli".
Wtedy też mieli w domach wanny i piecyki, co wymagało odpowiedniej
instalacji hydraulicznej.
--
Dalej kurki kręcić żwawo!
W lewo, w prawo,
Z dołu, z góry,
Aż się ukrop puścił z rury.
Ciepło - miło - niebo - raj!
Małpa myśli: ,,W to mi graj!"
--
Czyżby już wtedy były kurki, które dały się kręcić w nie tylko w
prawo-lewo, ale i dół-góra? ;)
WM
Następne wpisy z tego wątku
- 16.03.21 17:31 Krzysztof Gajdemski
- 17.03.21 06:10 J.F.
- 18.03.21 16:38 Marek
- 26.03.21 15:34 Marek
- 26.03.21 17:53 J.F.
- 27.03.21 12:59 Marek
- 27.03.21 13:29 PeJot
- 28.03.21 09:10 Marek
- 28.03.21 11:07 PeJot
- 28.03.21 18:21 Marek
- 16.07.21 17:52 Robert Wańkowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=