  • 21. Data: 2013-08-17 13:05:14
    Temat: Re: Które baterie trzeba rozładowywać d o końca a k tóre do połowy?
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:30:26 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > laptopa się bierze do klienta, na spotkania w firmie, do domu... Ot, takie
    > wymysły :-P

    Kiedyś, dosyć dawno temu już (z 10 lat) były badania które pokazały, że
    jakaś lwia część klaptopów (nie pamiętam teraz, ale 70-80%) NIGDY nie była
    używana bez dostępu do zasilania. NIGDY.
    Wtedy powstały laptopy bez baterii i układu zasilania, ale szybko zniknęły,
    nikt tego nie chciał kupować. Żeby nie było - one miały/mogły mieć
    zewnętrnzą baterię, jeżeli jakimś cudem potrzeba by było tego używać bez
    prądu.
    Owszem, teraz czasy się trochę zmieniły, ale nie do końca. Ci naprawdę
    mobilni mają ultrabooki z 10-godzinną baterią i tablety.
    Reszta zapewne mieści się w powyższych statystykach.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 22. Data: 2013-08-17 13:22:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:05:14 +0100, Waldek Godel napisał(a):
> [...]
    > Owszem, teraz czasy się trochę zmieniły, ale nie do końca. Ci naprawdę
    > mobilni mają ultrabooki z 10-godzinną baterią i tablety.

    Tablet to inna spiewka - na tym sie nie da pracowac :-)

    > Reszta zapewne mieści się w powyższych statystykach.

    Ja sie prawie mieszcze - czasem czlowiek jedzie w teren, tzn do firmy
    klienta, i laptopa musi miec, ale za gniazdkiem sie zawsze ogladam.
    Bo wiem ze to sie szybko skonczy.
    Bez pradu to pracuje raz na kwartal.
    Ale do jednak wygoda gdy komputer ma wlasne podtrzymanie na pare
    minut.

    No i kiedys tafilem juz na takie baterie, co po 18 miesiacach padly
    wszystkie. Panasonica ogniwa uzywaly.

    J.

  • 23. Data: 2013-08-17 13:26:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:50:37 +0200, sqlwiel napisał(a):
    > No to właśnie popatrzcie jak działa UPS. (Wiem, że to trochę inne
    > baterie - w UPSie na ogół ołowiowe, żelowe.) Cały czas doładowywany, a
    > sporadycznie, od wielkiego dzwona - rozładowywany,

    No wlasnie - calkiem inne baterie.
    Olowiowe nie lubia rozladowywania, zas bycie naladowanymi im nie
    szkodzi. Zelowym szkodzi zas przeladowanie (babelki gazu tak latwo
    zelu nie opuszcza).

    J.

  • 24. Data: 2013-08-17 13:39:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:19:17 +0200, sqlwiel napisał(a):

    > Skoro wyjęte - to samorozładowanie do <2.4V na ogniwo i zejście śmiertelne.

    Wcale nie, z tego jeszcze daje sie wyjsc, tylko zewnetrznym
    zasilaczem, bo telefon nie potrafi.

    > Choć Maciej nie pisał o wyjęciu, jakkolwiek przytoczona historia trąci
    > mi "urban legend".

    Czemu ? Li-ion maja male samorozladowanie i zachowuja ladunek dlugo.
    Kiedys mi sprzedano na allegro fabrycznie nowa, ale 4-ro letnia
    baterie ... no i pojemnosci to ona juz miala polowe.

    > Będę uparcie uważał, że należy podłączać zasilacz
    > kiedy-tylko-jest-okazja.

    Ale aby ograniczyc prace na bateriach, czy aby byly zawsze naladowane?

    No coz, uczeni w pismie twierdza ze baterie li-ion nalezy przechowywac
    naladowane do 40% i najlepiej w lodowce. Wniosek - bycie badziej
    naladowanym im szkodzi.
    Inni dodaja ze najbardziej im szkodzi ladowanie do 4.2V, przy
    ograniczeniu do 4.1V znacznie zyskuja na zywotnosci (ale traca na
    pojemnosci).
    Wiele laptopow ma juz funkcje ograniczenia ladowania przy wlaczonym
    zasilaczu. Po uwierzeniu w powyzsze nie mialbym nic przeciwko temu aby
    laptop normalnie trzymal baterie naladowana tylko do np 80%.

    > Napominając, aby nie przenosić klaptoka z wetkniętymi kablami.

    Ktorymi kablami ?

    J.

  • 25. Data: 2013-08-17 13:43:46
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 17.08.2013 13:22, J.F. pisze:

    > Tablet to inna spiewka - na tym sie nie da pracowac :-)

    To ze ty nie umiesz to nie znaczy, ze sie nie da ;) Bo niby czym sie
    rozni tablet z klawiatura i pelnym systemem od laptopa? Same plusy -
    duzo wiecej zastosowan i wieksza mobilnosc (chociazby nowe HP envy x2,
    split x2, lenovo miix albo lynx i wieeeele wiele innych).

  • 26. Data: 2013-08-17 13:46:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 12:16:11 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > Wszystkie pracowały głównie jako stacjonarne. Po co? Bo tak. Pomysł
    > kierownictwa - pracownik dostaje skórę, furę, komórę i laptopa :-P

    Kiedys - kosztowna fanaberia. Dzis - chyba tansze te laptopy od
    stacjonarnych.

    > Za 200 zł to pan se może kupić... Teraz ceny znacząco spadły, wtedy markowa
    > bateria do markowego laptopa to jakieś 600-1000 zł. A laptopów było
    > kilkaset.

    A to chyba musialy byc bardzo markowe.
    Tym niemniej - z wlasnej ciekawosci mozna takie rzeczy zrobic, skoro
    sie ma okazje.

    Najgorsze - tych li-ion jest zdaje sie sporo odmian, kilku
    producentow, sporo patentow, i doswiadczenia z jednych niekoniecznie
    musza zadzialac w drugich.

    > 5 lat - zgadza się. 10% wartości? Nie zgadza się

    Szczegolnie jak ktos dalej pomysli, ze jak ma kupic droga baterie
    do starego laptopa, to moze lepiej nowego laptopa.
    Co sie wydaje nieglupie, ale koszta rosna jeszcze bardziej :-)

    J.

  • 27. Data: 2013-08-17 14:12:55
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 17 Aug 2013 13:43:46 +0200, neoniusz napisał(a):

> [...]
    > duzo wiecej zastosowan i wieksza mobilnosc (chociazby nowe HP envy x2,
    > split x2, lenovo miix albo lynx i wieeeele wiele innych).

    Akurat nie o takim tablecie myślałem. W ogóle nie myślałem o tablecie z
    Windows bo to pomyłka.
    Miałem na mysli normalny tablet typu Android/Ipad z dołączoną bezprzewodową
    klawiaturą i kilkoma akcesoriami.
    Możliwość pracy na tym zależy również od specyfiki pracy, ale ja na ten
    przykład od roku przestałem nosić laptopa w ogóle, zabieram go tylko na
    dłuższe wyjazdy samochodem, gdzie mogę miec i laptopa i tablet.

    Owszem, wymaga to przemyślenia sobie środowiska pracy. Ja na ten przykład,
    wszystkie czynności, które przerastają tablet, robię po VPN na laptopie,
    który sobie spokojnie spoczywa na biurku. Dzieki WOL i RDP moge go sobie
    zdalnie włączyć, zrobić co potrzebuję i wyłączyć.
    Maleńki routerek wielkości paczki papierosów załatwia problem dostępu do
    sieci w miejscach gdzie nie ma bezprzewodówki albo nie znam hasła (a są
    gniazdka ethernet).
    Jedynym nierozwiązanym problemem jest połączenie z konsolą do sprzętu
    Cisco/Juniper etc, bo tego się z tabletu nie da zrobić. Ale takie rzeczy
    robi się może raz w roku, zazwyczaj jest jeszcze inny sprzęt dostępny

  • 28. Data: 2013-08-17 15:34:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciej Bebenek" 520f3c02$0$1229$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > 2,5. Co prawda, najpierw dostał opierdol od szefostwa, że się bawi, ale
    > później oszczędność rzędu miliona złotych na 3 lata podziałała na

    Firma zaoszczędziłaby więcej, gdyby całe laptopy trafiły do ,,szuflady''. ;)
    Mniejsze zużycie zawiasów, klawiatur, energii elektrycznej...
    Mniejsze zabrudzenie matryc...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 29. Data: 2013-08-17 15:37:08
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-08-17 13:39, J.F. pisze:

    > Ktorymi kablami ?

    Zasilającym, słuchawkowym/głośnikowym i ethernetowym na przykład.
    Szarpnięcie za takie kable (po uprzednim ich przydeptaniu lub zahaczeniu
    o kant dupy (ups: stołu)) kończy się wyrwaniem gniazda z płyty i dość
    kosztowną naprawą.

    Dodatkowo napominam, aby nie przenosić klaptoka z otwartą klapą, ani nie
    podnosić go jedną ręką. Też tłumaczyć?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 30. Data: 2013-08-17 15:53:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "JoteR" 520f4808$0$1455$6...@n...neostrada.pl

    > Przecież wewnętrzny mechanizm w laptopie (czymkolwiek
    > on jest) odcina ładowanie po osiągnięciu przez baterię
    > stanu naładowania, co widać, słychać i czuć.

    Ćwierć wieku temu mechanizm odłączania zasilania (lub
    schodzenia na zasilanie podtrzymujace) wprowadzano masowo.

    Słychać -- inaczej brzęczą przetwornice.
    Widać -- LEDki, ikony, cyferki...
    Czuć? -- mniejszą temperaturę zasilaczy?...

    > Znaczy - pięć czy osiem lat temu baterie w laptopie były

    I ja nie uwierzę. Akumulatory w laptopach i telefonach komórkowych,
    samochodowe, NiCd i NiMH -- wszystkie te akumulatory są od
    dziesięcioleci ładowane tak, aby nie ulegały przeładowaniu.

    > Średni czas życia laptopa to jakieś 5 lat. Później jest to
    > zużyty technicznie, moralnie i księgowo zamortyzowany złom.

    Mój laptop ma ponad 5 lat, kupiony był po wielu przecenach jako
    nieświeży i nadal jest dobry -- choć akumulator jest zużyty niemal
    zupełnie. Nawet nie myślę o kupnie następnego. :) Mam też niemal
    trzyletniego netbooka -- mało RAMek jak na W7Starter i mało
    rdzenioherców, za to akumulator jest w doskonałym stanie.
    Akumulator ten został wymieniony dwa lata temu w ramach
    naprawy gwarancyjnej.

    Do przeglądania WWW, do obróbki zdjęć w PS, do oglądania
    filmów -- notebook sprzed ponad 5 lat jest dobry. 2 rdzenie,
    2 GHz, 2 GiB oRAMkowania, 1/2 TB HDD (gdy kupowałem, było
    2 razy mniej) nagrywarka DVD i matryca wielkości chyba 15.4"...

    Ma RJ45, WiFi a/b/g oraz modem telefoniczny -- przydatny w Polsce
    kilkanaście (i wiecej) lat temu.

    Ma 4 gniazdka USB2 i wyjście VGA na monitor. Można jednocześnie
    oglądać na nim TV (na monitorze zewnętrznym) i cos robić jak na
    zwykłym laptopie, widząc owoce swej pracy na monitorze laptopoa.

    Ma też slot Express -- teraz tu jest USB3 i eSATA, ale jedno
    i drugie ma wartość problematyczną.