  • 271. Data: 2020-02-12 20:25:11
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 12.02.2020 o 04:48, J.F. pisze:

    >Rosyjski to nie alfabet łaciński.

    A fakt - nie zrozumialem w pelni "dowolnego języka poslugującego sie
    alfabetem łacińskim".

    Ale apetyt rosnie w miare jedzenia - nawet w Europie to za mało :-)

    >Ale umiem:
    >???????
    >:)

    Podziwiam.
    Copy&Paste, czy masz zainstalowana klawiature na wszelki wypadek ?
    Czy pamietasz numerki kodów ?

    Rosjanie sobie kiedys fajnie radzili - np duze litery lacinskie, a
    male - cyrylica.
    Albo znaki ASCII ... a z ustawionym osmym bitem - rosyjskie.

    J.

  • 272. Data: 2020-02-12 20:31:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Jarosław,

    >Ale o jakim systemie i jakiej klawiaturze piszesz?

    Teraz pod windows jest taka klawiaturka English/International.
    Wciskasz ' - nic sie nie pokazuje. Wciskasz potem a - wyskakuje á.
    Wciskasz " i a - I mamy ä.

    Niestety - wciskasz 'i' I spacje - zmienia na duze I.
    A moze to program zmienia ....*****na automatyczna korekta.

    J.

  • 273. Data: 2020-02-12 20:59:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale co - chcesz w bazie danych te kompozyty zapamietywać ?
    > I jak potem wyszukasz "Jarosław", a jak "Łukasz" ?

    Podstawowa wątpliwość dotyczyła chyba głównie możliwości wyświetlania.

    > Niestety - to wymaga calosciowego podejscia - klawiatura, ekran,
    > programy, baza danych, drukarki ... e-mail.

    UTF nie jest "całościowym podejściem", na przykład nie wie nic na temat
    sortowania. Unicode niczego nie rozwiązuje od początku do końca, tylko
    wiele rzeczy upraszcza (inne zaś komplikuje i utrudnia).

    > Albo czekasz az informatyka dorosnie, albo trzaskasz wlasny zamkniety
    > system ... w assemblerze ?

    Nie czekałem, trzaskałem, choć nie w asemblerze (marny jest do tego).
    Lepsze to niż tkwić wciąż przy 7-bitowym ASCII i czekać nie wiadomo
    na co.

    Jarek

    --
    -- Powiedz cokolwiek!
    -- Co robimy?

  • 274. Data: 2020-02-12 21:17:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Feb 2020 15:37:25 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > obiegowej opinii, użycie przy drukowaniu kompozytów nie jest ani
    > trochę gorsze od drukowania *wcześniej zmontowanymi* literkami.

    Tak przy okazji, spotkałem się z dokumentem pdf wygenerowanym z
    jakiegoś programu księgowego pod Windows, gdzie polskie znaki
    diakrytyczne są "zrobione" przez łączenie np. a i na nim wydrukowanie
    przecinka, ów jest zrobione z o i '. Ewidentnie widać składanie tego
    z dwóch znaków. Jak ta metoda się nazywa i właściwie po co tak
    kombinować w pdf??

    --
    Marek

  • 275. Data: 2020-02-12 21:21:30
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-12 o 21:17 +0100, Marek napisał:

> [...]
    > przecinka, ów jest zrobione z o i '. Ewidentnie widać składanie tego
    > z dwóch znaków. Jak ta metoda się nazywa i właściwie po co tak

    Może komuś bardzo, ale to bardzo zależało na użyciu jakiejś szczególnej
    czcionki, a ta nie posiadała zestawu glifów dla polskich ogonków?
    Innych racjonalnych powodów nie umiem się doszukać.

    Mateusz

  • 276. Data: 2020-02-12 21:37:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.02.2020 o 20:25, J.F. pisze:

    > Podziwiam.
    > Copy&Paste, czy masz zainstalowana klawiature na wszelki wypadek ?
    > Czy pamietasz numerki kodów ?

    Nawet ASCII nigdy się nie nauczyłem.

    To akurat wpisałem w programie, w którym sobie można ustawiać dziesiątki
    różnych "input methods" i klawiatur, bez konieczności zmiany klawiatury
    systemowej.

    Całkiem używalne do wpisania paru słów są też klawiaturki na
    https://translate.google.com/

    MJ

  • 277. Data: 2020-02-12 21:41:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Może komuś bardzo, ale to bardzo zależało na użyciu jakiejś szczególnej
    > czcionki, a ta nie posiadała zestawu glifów dla polskich ogonków?
    > Innych racjonalnych powodów nie umiem się doszukać.

    Podejrzewam, że ta "szczególna czcionka" nazywa się Courier. To kwestia
    sterownika drukarki, jednego z dostępnych do wyboru w programie. Zwykle
    jest wśród nich "drukarka igłowa". A do tego opcje, w tym wyboru metody
    drukowania polskich znaków. Poza cywilizowanymi (ładowanie znaków do
    drukarki), również toporna, działająca wszędzie -- z cofaniem karetki.
    Działa to również z drukarkami laserowymi, które przecież w podstawowym
    trybie pracy też są drukarkami znakowymi. A także z wirtualną drukarką
    PDF. Księgowy tak ustawił, bo zawsze tak było -- i było dobrze. Co będzie
    kombinował. Siła tradycji.

    Jarek

    --
    Błąd 362: Księgowy wykonał niedozwoloną operaję i zostanie zamknięty.

    [Tak] [Nie] [Ignoruj]

  • 278. Data: 2020-02-12 22:43:20
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-12 o 17:31 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > W Polsce w samej końcówce tych lat (a może na początku 90) zakupiono
    > dla wszystkich urzędów skarbowych komputery marki Bull. Promocja
    > była, trzeba brać, bo nie wiadomo, czy się powtórzy.
    > Oprogramowania do tego żadnego. No ale oprogramowanie to drobiazg,
    > tego nawet nie widać, nie to co taki solidny mebel jak komputer Bull.

    Jeśli mowa o początku lat 80-tych, czy nawet ich środku, to wybór
    niekoniecznie musiał być oczywisty... Nagle ta cała "rewolucja
    mikro-komputerów" się pojawiła, modeli zatrzęsienie i bądź tu mądry.
    Oprogramowanie tak czy inaczej trzeba napisać swoje, bo przecież
    zachodni imperialista i tak nie ogarnie potrzeb socjalistycznej
    administracji. A dewiz niedobór, więc jeśli dałoby się wyrwać tanio
    jakieś komputery - jakiekolwiek - to czemu nie?

    > Pozatym była możliwość (nawet w tych starszych) załadowania swoich
    > znaków, tak jak w kartach EGA/VGA. Nie trzeba było drukować zacofaną
    > metodą.

    Z tego co pamiętam to w LX-800 jednak się nie dało. Miałem
    pokaźny podręcznik (otrzymany wraz z drukarką) m.in. z listingiem
    wszelkich kodów ESC/P, kilka razy go przestudiowałem i nie znalazłem
    niczego takiego. Były za to jumpery z tyłu drukarki, pozwalające wybrać
    jedną z kilku dostępnych stron kodowych. Żadnej polskiej.
    Ostatecznie dokumenty drukowałem w trybie graficznym (nie spieszyło mi
    się), więc brak polskiej strony kodowej nie był w sumie problemem.

    > Raczej ładował całą zawartość generatora znaków, nawet tych ASCII.

    Sprawdziłem. Wyedytowałem ega.cpi, dodając kreseczkę nad a.
    Załadowałem CPI - wszystkie 'a' mają kreseczkę. Załadowałem egapl -
    polskie ogonki się pojawiły, moje 'a' dalej z kreseczką, ale 'ą' nie.

    https://imgpile.com/i/IMUwQi

    Wniosek: egapl nie dotyka 'dolnych' znaków ASCII (i też nie ogranicza
    się do domalowania ogonków, to musiał robić inny program ale nie powiem
    który - przeszukałem swoje archiwa i nic nie znalazłem).

    > Jak się miało lekko nietypową kartę VGA, to w czasie uruchamiania
    > programu widać było zmianę na ekranie.

    Na pewno z egapl.exe takie cuda? Z mojego powyższego testu wynikałoby,
    że nie... Natomiast tak się działo zdecydowanie podczas ładowania
    całej strony kodowej (MODE CON CP...).

    > Gdyby nie wspomnienie o pliku CZYTAJ.TXT, to bym pomyślał, że to mój.

    A to publiczna sprawa była? Gdzieś da się znaleźć jeszcze? Chętnie
    pooglądałbym.

    > Mnie się takich opisów nigdy nie chciało robić, bowiem oszczędny w
    > słowie jestem.

    W niechęć do pisania dokumentacji jestem w stanie uwierzyć. W to drugie
    nie. :)

    > Nie 18 bajtów, tylko 18 znaków: ąćęłńóśźżĄĆĘŁŃÓŚŹŻ.

    Ach, w ten sposób, rozumiem. Brakuje symbolu 'zł', czyli pewno (?)
    znaków było 19. Zakładając wsparcie dla fontów 8x8 i 8x16 to daje
    łącznie 456 bajtów samych rastrów. Do tego int handler, jakaś logika
    wykrywająca bieżący tryb, ładowanie rastrów do stosownych komórek
    VRAM... egapl.exe potrzebuje 2208 bajtów. Naprawdę dało się zejść
    znacząco niżej?

    Mateusz

  • 279. Data: 2020-02-13 00:04:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > administracji. A dewiz niedobór, więc jeśli dałoby się wyrwać tanio
    > jakieś komputery - jakiekolwiek - to czemu nie?

    Przełom lat 80/90. To również koniec socjalistycznej administracji.
    Sprytny marketing, posiłkując się hasłami w rodzaju "nie ma jutra
    bez komputra" wcisnął naszej nowej administracji ten Bullshit.

> [...]
    > Ostatecznie dokumenty drukowałem w trybie graficznym (nie spieszyło
    > mi się), więc brak polskiej strony kodowej nie był w sumie problemem.

    https://files.support.epson.com/pdf/lx810_/lx810_u1.
    pdf

    Tu piszą (str. 115), że "User-defined Characters" tam istniały,
    ale fakt, że mocno ograniczone.

    Co do drukowania graficznego, to już na samym początku lat 80 pojawił
    się pod DOS-em bardzo fajny program "LetriX". Coś jak późniejsze GDI,
    win-drukarki. Przechwytywał przerwanie od drukowania i wpuszczał do
    drukarki tekst przerobiony na gafikę. Dało się nakarmić go różnymi
    fontami, z rozmailtymi krojami, wielkościami i kodowaniem. Można tym
    było strrować wplatając w tekst jakieś esc-sekwencje. Ponadto po
    wciśnięciu dwóch shiftów na raz wyskakiwał na kekran panel ręcznego
    sterowania tym wynalazkiem.

> [...]
    >
    > Na pewno z egapl.exe takie cuda? Z mojego powyższego testu wynikałoby,
    > że nie... Natomiast tak się działo zdecydowanie podczas ładowania

    Widać z tego, że nie. Teraz poguglałem -- i znalazłem sporo takich
    programów. Nie wszystkie tak marne, jak opisywałem. Ale w latach 80
    i na początku 90 z guglowaniem było słabo, człek nie wiedział co inni
    piszą, więc sam odwalał robotę.

    > A to publiczna sprawa była? Gdzieś da się znaleźć jeszcze? Chętnie
    > pooglądałbym.

    Publiczna w tym sensie, że jak kto przyszedł z dyskietką, to mu dawałem.

    > W niechęć do pisania dokumentacji jestem w stanie uwierzyć.
    > W to drugie nie. :)

    Przecież piszę wyłącznie to, co niezbędne i konieczne.

    --
    Jarek

  • 280. Data: 2020-02-13 00:48:54
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-13 o 00:04 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > https://files.support.epson.com/pdf/lx810_/lx810_u1.
    pdf

    > Tu piszą (str. 115), że "User-defined Characters" tam istniały,
    > ale fakt, że mocno ograniczone.

    Zaiste... No to albo nie doczytałem tego, albo doczytałem ale nie
    zrozumiałem (mój angielski był wówczas na poziomie Himilsbacha), albo
    to było coś dostępnego w LX810 ale nie w LX800.

> [...]
    > się pod DOS-em bardzo fajny program "LetriX". Coś jak późniejsze GDI,
    > win-drukarki. Przechwytywał przerwanie od drukowania i wpuszczał do

    Nigdy o tym nie słyszałem. Człowiek uczy się całe życie.

    > Widać z tego, że nie. Teraz poguglałem -- i znalazłem sporo takich
    > programów. Nie wszystkie tak marne, jak opisywałem.

    I ja intensywnie pogóglałem (wszak sprawa najwyższej wagi) - i
    ZNALAZŁEM. Ten program o którym myślałem (co to magicznie dorysowuje
    kreseczki i ogonki do literek, zamiast nadpisywać całe rastry) to był
    program... "ogonki", autorstwa Andrzeja Górbiela.

    Wykonałem ponownie mój poprzedni test, i oto:

    https://imgpile.com/i/IMUYOg

    Wynika z niego, że ogonki.com nie trzyma pełnych glifów w pamięci,
    zamiast tego aby wygenerować np. 'ą', zaczyna od skopiowania 'a' i
    następnie dodaje tylko pindelek w stosowne miejsce.

    Niestety nie znalazłem dokumentacji tego programu, tylko gołą binarkę.
    Program zajmuje 1184 bajtów pamięci - wliczając w to obsługę klawiatury.

    > Publiczna w tym sensie, że jak kto przyszedł z dyskietką, to mu
    > dawałem.

    No to klapa. Gdzie ja o takiej porze dyskietkę znajdę. A i do Warszawy
    mi niespecjalnie po drodze.

    Mateusz