    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5e43763b$0$17346$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4333027760$20200212111249@squadack.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212140620.2d64e89e@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212155208.5f6cd88b@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212164832.7c600b22@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212224320.095080e7@mateusz>
    Date: Thu, 13 Feb 2020 00:04:45 +0100

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Jeśli mowa o początku lat 80-tych, czy nawet ich środku, to wybór
    > niekoniecznie musiał być oczywisty... Nagle ta cała "rewolucja
    > mikro-komputerów" się pojawiła, modeli zatrzęsienie i bądź tu mądry.
    > Oprogramowanie tak czy inaczej trzeba napisać swoje, bo przecież
    > zachodni imperialista i tak nie ogarnie potrzeb socjalistycznej
    > administracji. A dewiz niedobór, więc jeśli dałoby się wyrwać tanio
    > jakieś komputery - jakiekolwiek - to czemu nie?

    Przełom lat 80/90. To również koniec socjalistycznej administracji.
    Sprytny marketing, posiłkując się hasłami w rodzaju "nie ma jutra
    bez komputra" wcisnął naszej nowej administracji ten Bullshit.

    > Z tego co pamiętam to w LX-800 jednak się nie dało. Miałem pokaźny
    > podręcznik (otrzymany wraz z drukarką) m.in. z listingiem wszelkich
    > kodów ESC/P, kilka razy go przestudiowałem i nie znalazłem niczego
    > takiego. Były za to jumpery z tyłu drukarki, pozwalające wybrać jedną
    > z kilku dostępnych stron kodowych. Żadnej polskiej.
    > Ostatecznie dokumenty drukowałem w trybie graficznym (nie spieszyło
    > mi się), więc brak polskiej strony kodowej nie był w sumie problemem.

    https://files.support.epson.com/pdf/lx810_/lx810_u1.
    pdf

    Tu piszą (str. 115), że "User-defined Characters" tam istniały,
    ale fakt, że mocno ograniczone.

    Co do drukowania graficznego, to już na samym początku lat 80 pojawił
    się pod DOS-em bardzo fajny program "LetriX". Coś jak późniejsze GDI,
    win-drukarki. Przechwytywał przerwanie od drukowania i wpuszczał do
    drukarki tekst przerobiony na gafikę. Dało się nakarmić go różnymi
    fontami, z rozmailtymi krojami, wielkościami i kodowaniem. Można tym
    było strrować wplatając w tekst jakieś esc-sekwencje. Ponadto po
    wciśnięciu dwóch shiftów na raz wyskakiwał na kekran panel ręcznego
    sterowania tym wynalazkiem.

    > Sprawdziłem. Wyedytowałem ega.cpi, dodając kreseczkę nad a.
    > Załadowałem CPI - wszystkie 'a' mają kreseczkę. Załadowałem egapl -
    > polskie ogonki się pojawiły, moje 'a' dalej z kreseczką, ale 'ą' nie.
    >
    > https://imgpile.com/i/IMUwQi
    >
    > Wniosek: egapl nie dotyka 'dolnych' znaków ASCII (i też nie ogranicza
    > się do domalowania ogonków, to musiał robić inny program ale nie powiem
    > który - przeszukałem swoje archiwa i nic nie znalazłem).

    > Na pewno z egapl.exe takie cuda? Z mojego powyższego testu wynikałoby,
    > że nie... Natomiast tak się działo zdecydowanie podczas ładowania
> [...]

    Widać z tego, że nie. Teraz poguglałem -- i znalazłem sporo takich
    programów. Nie wszystkie tak marne, jak opisywałem. Ale w latach 80
    i na początku 90 z guglowaniem było słabo, człek nie wiedział co inni
    piszą, więc sam odwalał robotę.

    > A to publiczna sprawa była? Gdzieś da się znaleźć jeszcze? Chętnie
    > pooglądałbym.

    Publiczna w tym sensie, że jak kto przyszedł z dyskietką, to mu dawałem.

    > W niechęć do pisania dokumentacji jestem w stanie uwierzyć.
    > W to drugie nie. :)

    Przecież piszę wyłącznie to, co niezbędne i konieczne.

    --
    Jarek