  • 11. Data: 2012-07-02 17:18:12
    Temat: Re: Komputerowe modelowanie procesów a rzeczywiostość.
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2012-07-02 14:45, Użytkownik Przemek napisał:
    > Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    > wiadomości news:jsrjg3$fe7$1@inews.gazeta.pl...

    > A to moze sie spotkamy w jakis weekend na szkoleniu- bo macie pare ktore
    > mnie interesuje ale to chyba sie bedzie odbywac na wydziale inzynierii
    > srodowiska...

    Instytut Geotechniki PK jest zlokalizowany właśnie na WIŚ. W szkoleniach
    akurat nie biorę udziału ale prowadzę trochę zajęć komputerowych z
    modelowania numerycznego na studiach podyplomowych z zakresu geotechniki
    - zapraszam!

  • 12. Data: 2012-07-02 23:19:12
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    wiadomości news:jsse3j$fcf$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > akurat nie biorę udziału ale prowadzę trochę zajęć komputerowych z
    > modelowania numerycznego na studiach podyplomowych z zakresu geotechniki -

    No wlasnie na pare szkolen ogolnie mowiac "z gruntow" sie wybieram do was
    :))-tylko one beda w weekendy

  • 13. Data: 2012-07-03 22:50:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 02 Jul 2012 09:40:48 +0200, Michał Grodecki napisał(a):

    > Jak nie było rażących błędów w rozpoznaniu warunków gruntowych oraz w
    > samym przeprowadzeniu analizy to nie. Kiedyś znajomy przyleciał do mnie
    > i opowiada "mówiłem im że to im poleci jak tak zrobią - i poleciało
    > dokładnie tak jak ich ostrzegałem" - chodziło o zabezpieczenie wykopu
    > gdzie ktoś "oszczędności" robił.

    Tak nawiasem mowiac to niedawno podziwialem dzielo grabarza ... piaszczysty
    grunt, pionowe sciany, a nie polecialo ..

    [...]
    > Pisząc na temat wykonawstwa niezgodnego z projektem i jego skutków
    > niejedną klawiaturę już zajeżdżono...
    > Oczywiście że lokalne anomalie i odchyłki są ważne - tu się kłania
    > dokładność rozpoznania warunków gruntowych (np. wyłapanie lokalnych
    > wkładek gruntów o odmiennych właściwościach) w przypadku analiz obiektów
    > istniejących.

    Ale ja myslalem raczej o ziemii sypanej - ot np ten wal powodziowy ktory
    wspomniales. Jakos nie bardzo sobie wyobrazam jak mialby wykonawca pilnowac
    wykonania zgodnego z projektem - przyjezdza ciezarowka, sypie ziemie,
    mieszalnie urzadzic, czy laboratorium polowe ?

    J.

  • 14. Data: 2012-07-04 11:28:19
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2012-07-03 22:50, Użytkownik J.F. napisał:

    > Tak nawiasem mowiac to niedawno podziwialem dzielo grabarza ... piaszczysty
    > grunt, pionowe sciany, a nie polecialo ..

    Jak piasek był wilgotny albo zagliniony to miało prawo tak być.

> [...]
    > wykonania zgodnego z projektem - przyjezdza ciezarowka, sypie ziemie,
    > mieszalnie urzadzic, czy laboratorium polowe ?

    Materiał na wały przeciwpowodziowe to nie "ziemia z wykopu z sąsiedniej
    budowy" tylko materiał dobierany pod kątem parametrów filtracyjnych i
    mechanicznych. Na poziomie wykonawcy do sprawdzenia są dwie sprawy:
    - makroskopowo czy się rodzaj gruntu zgadza
    - przy sypaniu obowiązuje kontrola zagęszczenia każdej warstwy.
    W przypadku wątpliwości można sprawdzić skład granulometryczny (od niego
    i od zagęszczenia zasadniczo zależą parametry gruntu). Jak coś budzi
    wątpliwości - zrobić raban i wymusić dodatkowe badania.

  • 15. Data: 2012-07-04 12:43:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Ja jestem nie z tej bajki, więc pewnie pytanie naiwne, ale trudno: piasek w
    klepsydrze dałoby radę przesypać takim MESem?
    Konrad

  • 16. Data: 2012-07-04 13:36:33
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    W dniu 2012-07-04 12:43, Konrad Anikiel pisze:
    > Ja jestem nie z tej bajki, więc pewnie pytanie naiwne, ale trudno: piasek w
    klepsydrze dałoby radę przesypać takim MESem?

    Hmmm... Wymagało by to mocno niestandardowego podejścia. Bo albo
    rozpatrujemy klepsydrę jako zbiornik z otworem (i wtedy mamy ubytek masy
    piasku w modelu) albo rozpatrujemy klepsydrę jako całość i trzeba by
    modelować spadanie piasku po wypadnięciu z górnej części klepsydry.
    Jedno i drugie do tego do liczenia w dużych przemieszczeniach.
    Chyba że interesuje cię zagadnienie prostsze - np. sprawdzenie przy
    jakiej geometrii klepsydry i parametrach piasku (wilgotność będzie tu
    istotna - powoduje powstanie dodatkowych oporów ścinania) klepsydra nie
    będzie pracować (piasek nie będzie się wysypywał) - to powinno wyjść bez
    większego problemu.

    Przynajmniej zagadnienie geometrycznie dość proste, osiowa symetria.

  • 17. Data: 2012-07-04 14:06:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel"piasek w klepsydrze dałoby radę przesypać takim
    MESem?

    Jak Ty pytasz z ciekawości, to ja zapytam od strony praktycznej. Czy MES-em
    można to policzyć?
    https://groups.google.com/d/topic/pl.sci.inzynieria/
    FD5iBCoqazE/discussion
    Stary wątek, kiedyś o to pytałem.

    Robert

  • 18. Data: 2012-07-04 14:08:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 4 July 2012 12:36:33 UTC+1, Michał Grodecki wrote:
    > Hmmm... Wymagało by to mocno niestandardowego podejścia.

    To raczej miał być żart, nie zadręczaj się (a już na pewno nie dawaj studentom
    takiego zadania!), nikt przecież klepsydr nie projektuje przy użyciu symulacji
    numerycznych. Bardziej chciałem zwrócić uwagę na to że przydatność różnych metod
    inżynierskich do nietypowych problemów może brzmieć czasem jak żart, czasem jak
    wariactwo, ale zdarzają się udane zastosowania. Tak jak spektakularne wpadki...
    Konrad

  • 19. Data: 2012-07-04 16:12:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 4 July 2012 13:06:31 UTC+1, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > MESem?
    >
    > Jak Ty pytasz z ciekawości, to ja zapytam od strony praktycznej. Czy MES-em

    Oczywiście. Potrzebny jest zintegrowany zestaw CAD+MES, który potrafi zrobić coś co
    się nazywa optymalizacja. Może być na wielu wymiarach. Przykładem który znam dobrze
    niech będzie Creo. Budujesz model CAD, z tego w zintegrowanym MESie robisz analizę, w
    której w jakiś sposób definiujesz kryterium jakie chcesz osiągnąć. W tym przypadku
    jak najmniejszy gradient nacisku powierzchniowego w kontakcie tej belki z podłożem.
    Wtedy uruchamiasz analizę w pętli, której zadaniem jest takie dobranie parametrów
    wejściowych (wybranych wymiarów z modelu CAD albo np własności materiału, parametrów
    warunków przegowych, itd) żeby zdefiniowane kryterium zostało osiągnięte. Każda
    iteracja tej pętli zmieni dane wejściowe (przebudowując geometrię modelu) z jakimś
    tam inkrementem i przeprowadzi analizę, budując pomału kształt funkcji, na końcu
    wybierasz tylko jej minimum/maximum. Teraz to jest cała nauka, nazywa się DOE,
    wymyśla się różne sposoby szybszego znalezienia tych ekstremów bez przeczesywania
    całego zakresu zmienności wszystkich parametrów wejściowych. Kiedyś życie było
    prostsze i mówiło się na to po prostu design optimisation :-)
    Konrad

  • 20. Data: 2012-07-04 18:18:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Jak piasek był wilgotny albo zagliniony to miało prawo tak być.

    KIedy wlasnie gliny jakby malo, wilgotnosci tez malo, i upal w dodatku
    ..

    J.