  • Data: 2010-05-17 10:27:44
    Temat: Re: Kompakty cyfrowe - obiektywy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 15 May 2010, Dariusz Zygmunt wrote:

    > W sobota, 15 maja 2010 12:09, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
    > opinię:

    > IMHO nie masz racji ponieważ to nie jest płaska struktura tylko drzewiasta,

    Nie, to nie jest struktura drzewiasta - to są podziały wg różnych
    kryteriów, ortogonalnych względem siebie.
    Wsadź sobie w proponowane drzewko kompaktową lustrzankę (przypomnę:
    były takie) i popatrz co Ci wyjdzie.
    Wiem: konieczność zagięcia przestrzeni, żeby gałęzie drzewka skleić ;)

    > najpierw jest podział na kompakty {konstruowane do pracy w trybie
    > automatycznym}

    To nie jest cecha kompaktu!
    Fakt, że 99%++ produkowanych aparatów przystawało do takiej
    tezy, powodował skutek o którym pisałem ("jak nie warzywo
    i nie owoc to różowe" :>), ale automatyzm nie ma *nic* do
    kompaktowości.

    > Można wprowadzić klasyfikację ze względu na rozmiar klatki, nośnik,
    > możliwość wymiany obiektywów czy nawet kolor {skoro tak Ci na tym zależy}

    Mi nie zależy, to był przykład, wskazujący że w kontekście
    podziału obejmującego lustrzanki - czyli podziału wg kryterium
    mechanizmu ostrzenia - wrzucanie do tego samego worka kryterium
    kompaktowości jest równie (nie)uzasadnione, jak wrzucanie
    kryterium koloru.

    Wyróźniając podział ze względu na ostrzenie dostaniemy:
    - aparaty bez ostrzenia
    - aparaty z ostrzeniem "na oślep" przez wykalibrowanie (ustawiasz
    3 metry i ma trafić w trzy metry)
    - aparaty z ostrzeniem "wprost na filmie" lub "wprost na matrycy",
    w przypadku filmu oznacza to że wkładasz matówkę (w miejsce
    filmu!), ostrzysz, wymieniasz matówkę na film... :P, da się
    używać, tylko mało wygodnie, w przypadku matrycy konstrukcja
    pozwala na rozsądną *czasowo* użytecznosć
    - aparaty z ostrzeniem za pomocą konstrukcji dalmierzowej
    - lustrzanki
    - konstrukcje z równoległym pomiarem na drugim skalibrowanym
    obiektywie (TL, TwimLens), być może korzystające w torze
    podglądu lub pomiaru z jednego z ww mechanizmów
    - pewnie coś jeszcze :>

    W tym podziale nie ma miejsca na kompakty.
    Albo jak kto woli - jest miejsca na kompakty jak
    i niekompakty *w każdej kategorii* wymienionego sprzętu.

    Praktycznie każdy z takich aparatów może być kompaktem,
    najbardziej skomplikowanej konstrukcji (TL) nie wyłączając
    (ba, ze względu na to skalibrowanie *raczej* trzeba się
    nastawić na kompaktowość...) i praktycznie każdy może
    nie być kompaktem (z pytaniem ile będą kosztowały pary
    wymiennych obiektywów do TL :>)
    W tym podziale nie ma miejsca również na wyróżnienie
    automatów i nieautomatów - pierwsza pozycja go nie potrzebuje,
    w pozostałych tak jak z kompaktowością (można skonstruować
    aparat będący automatem jak i manualem do każdego rozwiązania).
    Z powodów ekonomicznych nie każdy z ww. aparatów będzie
    znajdował się w masowej produkcji (czy poza słynnym
    Epsonem jest np. jeszcze jakiś cyfrowy aparat dalmierzowy,
    dostępny do kupienia dla "szarego zjadacza chleba",
    nie wnikając czy za 4 czy 40 kEuro?)
    i to, że 99%++ *cyfrowych* aparatów kompaktowych korzystało
    z trzeciego na liście mechanizmu ostrzenia, stanowi
    wynik czysto ekomonicznego kryterium - w przypadku
    "cyfry" zapewnia wystarczającą użyteczność a jednocześnie
    konstrukcja jest tania, prosta i mała.

    > ale będzie to tylko dodanie pewnej cechy do głównego podziału.

    Tak, dorzucenie kompaktowości do podziału w którym są lustrzanki,
    to jest "dodatkowa cecha", zupełnie nie przystająca, tak jak
    rzeczony kolor.

    pzdr, Gotfryd