    Date: Sat, 09 Jun 2012 00:03:24 +0200
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body

    W dniu 2012-06-08 22:30, Janko Muzykant pisze:

    > To jest plik danych, z których zdjęcie dopiero może powstać.

    I o takie właśnie pliki mi chodziło. Aby móc porównać zdjęcia z różnych
    matryc muszą one być tak samo obrobione. W szczególności bez wyostrzania.

    > No i pradziadek obrabiającego był Czechem. Co prawda nie aż Niemcem, ale
    > nie Polakiem (Prawdziwym) :)

    A gdzie tu związek z tematem? Coś sugerujesz?

    > Tak, nienaturalne, przesycone, zbyt kontrastowe... no nie, z tym się
    > akurat nie zgodzę - zjawisko, które tak określasz to raczej mocna,
    > nieliniowa kompresja dynamiczna, ale generalnie - tak jest, bo tak chcę.
    > Nie mogę jednak się zgodzić z tym, że to zupa z torebki, bo jednak za
    > każdym razem suwaczki ustawiałem ręcznie. Rzekłbym, że to bardzo ostra
    > zupa o posmaku słodko-kwaśnym z domieszką goryczy :)

    Nikt nie zabiera Ci prawa tak sądzić. A mnie nie możesz odmówić prawa do
    innej opinii. Mnie się to po prostu nie podoba.

    A tak na marginesie :-) Nie mogę zgodzić się z Twoją opinią, że zwykle
    wystarcza jakość HD. Pozornie jest to prawda, do wydruku 10x15 HD jest
    OK. I ogromną większość zdjęć drukuję właśnie w takim formacie (o ile w
    ogóle drukuję). Jednak tych parę zdjęć chciałbym wydrukować w nieco
    większym formacie, choćby po to, aby powiesić na ścianie w domu czy w
    pracy. I byłbym bardzo zirytowany, gdybym miał tylko HD.

    I na drugim marginesie :-) Praw fizyki nie przekroczysz. A te mówią, że
    dyfrakcja zabije każde zdjęcie które zrobiono przy zbyt małym otworze
    przysłony. Dla małych matryc ten minimalny otwór jest niepokojąco duży,
    tu masz dane z literatury:

    Matryca Fmax
    1/2.5 3.5
    1/1.8 4.4
    2/3 5.4
    4/3 11
    APSC 14
    FF 21
    6x7 45

    Źródło: Charles S. Johnson, Science for the
    Curious Photographer, A K Peters, Ltd.

    Pewnie kompaktem z wymienioną przez Ciebie matrycą 1/2 da się zrobić
    zdjęcie, ale niemożność przymknięcia przysłony do, choćby f/8, bardzo
    ogranicza. A na formacie do powieszenia na ścianie wyjdzie po prostu
    mydło. Taki kompakt miałby sens, gdyby miał obiektyw ze światłem 1.4,
    ale takich to chyba nie ma.

    Pozdrawiam,
    PP