    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Kocioł CO po raz kolejny
    Date: Sun, 6 Oct 2024 12:31:42 +0200
    <vcuhcu$8kk$1@news.chmurka.net> <vdhhn0$2om$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdjmuh$khq$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdk0lg$s98$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bz57haug9iyx$.1oqhohg9m7gko$.dlg@40tude.net>
    <vdmaeu$ghq$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdmnvj$ph5$2@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdtku1$gvs$1@news.chmurka.net>

    Pan PeJot napisał:

    > Sezon grzewczy się zaczął, więc to i owo mogę poobserwować. Więc tak:
    > sama obudowa komory grzewczej ma poniżej 50 stopni, ale że to kawał
    > powierzchni, to generuje trochę ciepła odpadowego, które idzie na
    > kuchnię i podnosi mi niepotrzebnie temperaturę. Mam po 5 cm miejsca z
    > każdej strony kotła, więc można by wsadzić trochę izolacji celem
    > ograniczenia tego ciepła odpadowego, ale i trochę zależałoby mi na
    > wyciszeniu kotła. Chociaż to ostatnie, to nie liczę na jakieś mega
    > efekty, widmo dźwięku zaczyna się od 100 Hz ( pompa ), a tego wyciszyć
> [...]

    Ja bym nie szedł tą drogą. Skoro teraz blacha komory ma 50 stopni,
    to ile będzie miała po ogaceniu materiałem izolacyjnym? Dokładnie
    trudno przewiedzieć, ale sporo więcej. Takie przegrzanie może
    konstrkcji komory nie wyjść na zdrowie. Jak kiedyś zajrzałem
    do wnętrza komory, to tam już była izolacja z jakiegoś materiału
    w rodzaju wełny mineralnej czy szklanej. Projektant słusznie
    postąpił umiszczając ją pod blachą, która z zewnątrz może łatwo
    się chłodzić i utrzymywać przyzwoitą temperaturę.

    A jak to wpłynie na bilans? Zacznijmy od oszacowania, ile to jest
    to "trochę ciepła odpadowego, które idzie na kuchnię". Przyjmuje
    się moc grzewczą jednego żeberka kaloryfera na jakieś 120W.
    Zakładamy podobną temperaturę. Ile żeberek przelicznikowych ma
    ta komora? Dwa? Trzy? Może cztery. To ciepło gdzieś się podzieje,
    pewnie jednak bardziej pójdzie w komin. Wymiennik przecież już
    pracuje na granicy swych możliwości projektowych (albo powyżej),
    zdolność do odbierania energii przez wodę jest ograniczona.

    Jarek

    --
    Ty jesteś starym gratem
    Ja cię naprawię zatem