    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Kocioł CO po raz kolejny
    Date: Thu, 3 Oct 2024 21:07:22 +0200
    <vcuhcu$8kk$1@news.chmurka.net> <vdhhn0$2om$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@n...chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdjmuh$khq$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdk0lg$s98$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <bz57haug9iyx$.1oqhohg9m7gko$.dlg@40tude.net>
    <vdmaeu$ghq$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <vdmnvj$ph5$2@news.chmurka.net>

    Pan PeJot napisał:

    > U mnie jest komin koncentryczny, środkiem lecą spaliny, na zewnątrz
    > powietrze.

    Wiem, że tak to wykombinowano. W założeniu dąży się do wyższej
    sprawności, ale przy okazji odbiera wszystkie możliwości korzystania
    z ciepła odpadowego.

    > Sam komin raczej nie grzeje, grzeje niechcący kocioł i przepływające
    > przez jego obudowę powietrze. Pytanie, czy zaizolowanie termiczne
    > komory wymiennika od zewnątrz *ograniczy przegrzewanie pomieszczenia
    > przez kocioł* ?

    Aż podreptałem do mojego kotła. Tu się nie da ustawić temperatury 85°C.
    80 na wyświtlacu to jest maks. Kiedyś tyle ustawiłem w celu wygrzania
    i odgazowania po napełnieniu wodą. Ale zazwyczaj jestem daleko od tej
    wartości. Teraz dla próby dałem mu maksa. Gorąc bił zeń jak z piekła.
    Przypomnę, że dom mam niewielki, jednak większy od tego mieszkania.
    Wolnostojący. To musi się dać lepiej rozwiązać.

    > Jeśli już przyjmuję wariant, że zostaję przy starym 23 letnim kotle
    > CO mógłbym to i owo stuningować, może przy okazji wyciszyć, etc.

    Ja po wymianie kotła na nowy odnotowałem znaczący spadek rachunków.
    Ale nie dlatego, że nowy ma jakąś wyższą sprawność i jest lepiej
    stuningowany. Ma elektroniczny regulator z cyfrowo zadawaną
    temperaturą wody, a stary miał oldskulowe pokrętło bimetalicznego
    termostatu, z którym dogadać się trudno. Więc nigdy nie grzał optymalnie.
    Teraz wiem (intuicyjne mimowolne obliczenia w backgrondzie mózgu) ile
    mam nastawić przy jakiej pogodzie. To znaczy do wczoraj wiedziałem, bo
    dzisiaj mam chatę dodatkowo obłożoną styropianem i będę się uczył tego
    na nowo. Albo napisze apkę na androida, która mi to podpowie.

    --
    Jarek