  • 21. Data: 2012-06-17 05:57:16
    Temat: Re: Kilka HDRow z Montrealu
    Od: "ZubekPhoto " <z...@g...pl>

    ZubekPhoto <z...@g...pl> napisał(a):

    > W oczekiwaniu na nizsze ceny canona mkiii...pewnie sie nie doczekam...
    >
    > dla tych co nienawidza HDRrow nie ogladac bo oczy moze wypalic.
    > http://www.flickr.com/photos/sebastianzdyb/718540597
    9/
    > http://www.flickr.com/photos/sebastianzdyb/718226996
    3/in/photostream
    > http://www.flickr.com/photos/sebastianzdyb/736062827
    0/in/photostream
    > panorama HDR
    > http://www.flickr.com/photos/sebastianzdyb/736409223
    6/in/photostream

    Zdjecia byly robione na tripodzie.
    Jesli chodzi o HDRy to robione one byly w PSie, 3 zdjecia nalozone na siebie
    po koleji -2 0 +2 i przy pomocy masek odpowiednie miejsca na oko
    przyciemniane. Saturacji naprawde nie podkrecalem.

    Dopiero zaczynam, eksperymentuje wiec wszystkie uwagi sa pomocne, szczegolnie
    te konstruktywne, wiem ze HDR jest znienawidzony do potegi ale tymbardziej mi
    sie podoba, wieksze wyzwanie.

  • 22. Data: 2012-06-17 07:15:53
    Od: Alfred Frater <a...@p...com>

    On 16.06.2012 18:11, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Masz prawo uważać, że taki czy inny obraz to jest "kicz"
    > (wyżej było o gustach). Ale jesli kryterium "kiczowatosci"
    > stanowi fakt, że to jest HDR, to ze mna nie pogadasz ;)

    Ojej, nie tak. HDR jest techniką obróbki i prezentacji...
    zdjęcia. Precyzyjniej to wielu zdjęć. Jeżeli forma nie
    przerasta treści to skąd od razu kicz?

    Wydaje mi się, że obraz który widzę najczęściej
    stereoskopowo nie ma dostarczać pełnej informacji.
    Światło to światło, cień to cień. Więc jakbym
    za klasykami podążał. :) Dlatego HDR jest u mnie
    w innej kategorii wagowej. ;)

    > Jak nazwiesz wydruk na folii lentikularnej?
    > To nie będzie zdjęcie?

    Pobieżnie się zapoznałem z takim wydrukiem, ale jak
    zrozumiałem to folia lentikularna pozwala na prezentacje
    kilku zdjęć na jednej płaszczyźnie. Do tego po prostu
    potrzeba "użyć" zdjęcia jako komponentu.

    Ha, do HDR również, z tym, że w fazie normalnej produkcji
    zdjęcia - w czasie obróbki/wywołania.

    --
    Afred Frater

  • 23. Data: 2012-06-17 07:37:00
    Od: Alfred Frater <a...@p...com>

    On 16.06.2012 21:05, Sebastian Nibisz wrote:

    > Gdy przysłonimy jedno oko także będziemy mieli do czynienia z obrazem
    > dwuwymiarowym.

    Zawsze się zastanawiałem dlaczego w lustrzankę trzeba się jednym okiem
    gapić, nie musiał bym drugiego oka mrużyć... :)

    > Technikę HDR można stosować zarówno w obrazach 2D jak i 3D. Technikę HDR
    > można stosować także w przetwarzaniu dźwięku. Technika HDR nie służy do
    > rzutowania światła na powierzchnie płaską.

    Prezentacja HDR jest płaska. Jak wszystkie zdjęcia. Nawet 3D... "3D".

    Zdjęcia sferyczne też się ciekawie ogląda.

    > Estetyka jest kwestią gustu, nie każdemu podoba się to samo.

    Czyli style to mit?

    Ten indywidualizm jest przerażający... a na krytykę są paragrafy? :)

    > Nasz mózg działa jak superkomputer i ma doskonałe przetwarzanie
    > równoległe. Kompresuje dynamikę, gdyż reaguje na zmiany lokalnego

    Wzrasta aktywność w ośrodkach czucia bólu...

    > kontrastu i od jego poziomu uzależnia odbiór obserwowanej sceny. Było to
    > już przedstawiane w kilku programach naukowych.

    Może odcinek wcześniej było coś o oku.

    --
    Afred Frater

  • 24. Data: 2012-06-17 09:33:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-15 15:43, Sebastian Nibisz pisze:

    > To nie do końca jest prawda. HDR nie intensyfikuje kolorów jeżeli nie
    > operuje bezpośrednio na kanałach RGB.

    Jest bardziej kolorowo, niż przy zwyczajnym podniesieniu poziomu,
    jakkolwiek to nie powstało.

    > Ja na tych obrazach nie widzę aureol. Widzę za to zbyt duże podbicie
    > mikrodetali przy obniżonym poziomie kontrastu.

    Każde okno otoczone jest ''aureolą - chmurą światła'', czy jakbyśmy tego
    nie nazwali, czymś jasnym.

    --
    pozdrawia Adam
    /to wszystko ONI!/

  • 25. Data: 2012-06-17 09:37:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-16 06:06, ZubekPhoto pisze:
    > w przyrodzie moze nie ale w kosciele tak :)

    Nigdzie.

    > nie dodalo sie, gwarantuje ci nawet deko sie nie dodalo, to co widzisz to
    > jasniejszy gray scale z tymi samymi kolorami.

    Jest kolorowo, bardziej niż naturalnie.

    > poszukuje od dawna nauczyciela lub kogos kto by mi pokazal, ale jak dotad
    > tylko teoretycy z wlasna recepta ktora jest niewykonalna proznia otworki ...:)

    Ale co tu pokazywać? Zmniejszyć intensywność efektu - będzie dobrze.

    Sam nie używam hdra, ponieważ prawie zawsze wystarczy jedno ujęcie. W
    przypadku wnętrz z oknami lepsze efekty da złożenie dwóch ujęć, dla
    powierzchni okiennych i reszty - będziemy mieli zdjęcie bez przepałów i
    bez aureol. Tylko to się robi ręcznie, bo na razie żaden plugin do
    automatyki takich działań nie powstał (i raczej nie powstanie chyba).
    Pracy jest na szczęście niewiele.

    --
    pozdrawia Adam
    /duszno mi, codziennie głupota mnie zabija, wszędzie jej pełno, ratunku!/

  • 26. Data: 2012-06-17 09:41:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Obstawiałbym inna wersję.
    > To oko odbiera kolory nieliniowo, czy to przy zejsciu do progu przy
    > którym zaczynaja działac pręciki, czy to wskutek olsnienia.

    Mechanizm występuje dość często. Najczęściej chyba przy przywracaniu
    równowagi między niebem, a ziemią efektem ''światła - cienie''.
    Zastosowanie mocnej kompresji świateł (z dużym zasięgiem) bardzo wzmocni
    kolor, wręcz do przepaleń niebieskich powierzchni nieba. Wystarczy zadać
    tę funkcję w modzie luminancji, aby mieć dynamikę oczekiwaną bez psucia
    barw.

    Przypuszczam, że analogiczne postępowanie przy hdrach dało by ciekawy
    efekt (należy zmieszać warstwę przetworzoną z chrominancją oryginału).

    --
    pozdrawia Adam
    /leje, a także pada, zacina, sieka, smaga, siusia, pryska, szcza i kapie.../

  • 27. Data: 2012-06-17 09:45:09
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-16 16:46, Alfred Frater pisze:
    > Kolorowa dyskusja ale pełna bzdur.
    >
    > Na początek obrazek który chcecie pokazać jako "obraz widziany ludzkim
    > okiem" należało by powiesić "do góry nogami".

    To już zależy, co rozumiemy przez ''widziane ludzkim okiem''. Jeśli ma
    być do góry nogami, to jeszcze nieostre wszędzie poza centrum itd :)

    > Kartka, papier, monitor jest dwuwymiarowy, ograniczony a obraz to
    > w zasadzie rzut na płaszczyznę, utrwalony.

    Trójwymiar możemy zgasić zasłaniając jedno oko. Utrwalenie - statyczna
    scena i nieruchoma głowa.

    > A te wszystkie
    > refleksy i światła które dopełniają efekt? Bezwładność oka...

    Nie wszystkie, część. Te idące od bezwładności oka muszą przekroczyć
    pewien zakres jasności (są znacznie mniej subtelne)

    > Technika HDR nie zbliża do "tego co naprawdę widać" a jest kolejną
    > techniką "nakładania światła na powierzchnię płaską".

    I tak, i nie - zależnie od tego, co osiągamy. Do momentu, gdy
    likwidujemy czarne powierzchnie, które u obserwatora ''live'' nie są
    czarne, zbliżamy się do rzeczywistości. Po przekroczeniu pewnego poziomu
    znowu oddalamy się od niej.

    --
    pozdrawia Adam
    /jest kryzys wartości. Patrzę w portfel, a tam wartości brak/

  • 28. Data: 2012-06-17 12:31:33
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > przypadku wnętrz z oknami lepsze efekty da złożenie dwóch ujęć, dla
    > powierzchni okiennych i reszty - będziemy mieli zdjęcie bez przepałów

    To jest słuszne podejście, ale tylko w sytuacji mocnej nieciągłości
    (co akurat w kościele najczęściej ma miejsce) - mocnego zerwania
    histogramu na oddzielną "wysepkę". Robienie takich sztuczek już choćby z
    niebem w krajobrazie może doprowadzić do wrażenia sztuczności - dla mnie
    jest to robienie "drugiego ząbka", ale trudno to pokazać bez ASCII:

    Naturalny rozkład świateł sceny na szerokość/długość kadru -
    niemieszczący się w dynamice matrycy:

    /|
    / |
    / |
    _/ |_

    Efekt podmianki świateł z niżej naświetlonym kadrem:

    /| /|
    _/ |/ |_

    - sztuczne zdublowanie poziomów jasności obszarów naturalnie mocno
    różniących się jasnością.

    BTW: (tak mi się skojarzyło ze względu na "przedpiścę" :) Wczoraj
    wieczorem szukałem materiałów nt. akustyki pokoju odsłuchowego,
    przeczytałem artykuł z "Audio" do samego końca, patrzę na autora, a
    tu... Waldek Józwa*! Oj, uśmiechnąłem się... :-)

    * Nasz grupowicz (szczególnie za "starych, dobrych cyfrowych
    czasów..." ;) , także organizator plenerów foto, gdyby ktoś nie
    wiedział.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 29. Data: 2012-06-17 12:46:56
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Naturalny rozkład świateł sceny na szerokość/długość kadru -
> [...]

    Dla lepszego objaśnienia obrazka: wyobraźmy sobie typowy kadr z
    zachodzącym już słońcem, dzielony horyzontem pół na pół. W pionie jest
    rosnąca jasność (kontrast już zbyt duży dla matrycy), a w poziomie -
    wysokość zdjęcia (wcześniej odwróconego 90 st. w prawo, dla ułatwienia
    roboty z ASCII-artem. :)

    [mr.]

  • 30. Data: 2012-06-18 05:51:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Niczym nie różni się od portretu z ostrymu rzęsami na jednym oku.
    > Płytka GO użyta do separacji planów stanowi takie same "nadużycie
    > fizyczne" możliwosci sprzętu :P

    hm...

    nie zgodzę sie jednak z tobą...

    w portrecie wąska głebia służy zwykle podkreśleniu a nie samej sztuce dla
    sztuki.

    Skupiamy sie na oku czy oczach reszta jest mniej ważna oko to okno duszy
    itd...

    w tamtym przypadku mamy obraz który sprawia wrażenie kakofonii, nie wiadomo
    na co zwracać uwagę, przeostrzony, wyciągnięte kolory które w sumie nawet
    chyba nie są naturalnymi barwami obiektu. Imho typowa sztuka dla sztuki
    która nic nei wnosi naszej wiedzy o fotografowanym obiekcie.