  • 121. Data: 2017-01-29 21:32:45
    Temat: Re: Kierowcy to kupa durniów.
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 29-01-2017 o 20:49, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Na dostępnych filmikach nie ma żadnej "ściany mgły" - jest stopniowo
    > pogarszająca się widoczność, wymagająca zdjęcia nogi z gazu i wzmożenia
    > czujności. Przez dobre kilkanaście sekund widać, że widoczność spada i
    > trzeba uważać.

    No i nawet ci co zwalniali i to mocno, ledwo zdążyli wyhamować.
    Jest różnica między "uważać" a "przewidzieć że nagle trzeba stanąć".
    Jak się widzi mgłę, to każdy uważa, 99% zwalnia, ale mało kto jest
    przygotowany do hebla w podłogę.

  • 122. Data: 2017-01-29 21:56:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 29 Jan 2017 21:31:15 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Dokładnie.
    > W kilka sekund.
    > Jak ktoś zwolnił za 130 do 50, to raczej nie dało się tego zrobić bez
    > gwałtownego hamowania.

    Przy 100m widoczności wystarczy 100km/h, przy 50m jakieś 70km/h.
    Stracić te 30km/h w nieco ponad 2s, to nie jest jeszcze jakieś bardzo
    gwałtowne hamowanie.

    > Na środku drogi?

    Tak - może nie akurat z cegieł, ale zdarza się dość często, nazywa się
    korek.

    > Pewnie dokładnie skończyłoby się tym samym.
    > Pierwsi wyhamują, następni w nich wjadą.

    No gdyby tak każdy korek na autostradzie miał kończyć się karambolem, to
    pewnie warto byłoby rozważyć ich zamknięcie.

    > Nie miałeś nigdy skoku adrenaliny, nawet przy zwykłym korku na autostradzie?

    No jakoś sobie nie przypominam, ale ja 250 autostradą tylko przy dobrej
    widoczności.

    > Zanim się zorientujesz że ci przed Tobą nie zwalniają, tylko stają, więc
    > trzeba mocniej nacisnąć hamulec, to już jesteś za blisko i cały niby
    > bezpieczny odstęp który utrzymywałeś redukuje się do sytuacji mało
    > bezpiecznej.

    Może ja jakiś dziwny jestem, ale patrzę w horyzont. Zawsze i wszędzie.
    Natomiast wiem że wielu kierowców patrzy przed maskę i może dlatego jakieś
    korki, hamowania itp. ich zaskakują.

    > Niestety - na całym świecie tak się jeździ, żeby zwolnić za
    > poprzednikiem, a nie żeby w każdym momencie wykonać awaryjne hamowanie
    > do zera.

    Tu jeszcze dochodzi niebezpieczny nawyk powolnego i stopniowego zwiększania
    siły hamowania. Nowsze samochody mają na tą okoliczność BAS.
    Jedna z podstawowych umiejejętności na kursach doszklających.
    Bo kierowcy widzą już zagrożenie życia, a mimo to hamują jak do świateł na
    skrzyżowaniu, o inaczej nie potrafią.

    > Gadać łatwo.
    > W praktyce mało realne, zawsze ktoś się zagapi i robi się gorąco, albo
    > tak jak tutaj.

    No ja nie mówię że nikt się nie zagapi, tylko co zrobić żeby nie być tym
    zaskoczonym tym co się stało.

  • 123. Data: 2017-01-29 21:58:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 29 Jan 2017 21:21:43 +0100, Shrek napisał(a):

    > I dało się zwlonić przez te kilkanaście skund, nie mówiąc już o tym że
    > wcześniej widać było, że przed nami mgła.
    >
    > W sumie nie do końca rozumiem - widać, że zaraz zaczyna się mgła, z
    > przeciwległego pasa co najmniej dwie osoby mrugały światłami, więc czemu
    > jest problem, żeby w tą mgłę na pełniej kurwie nie wjeżdzać?

    Jeszcze jest takie zjawisko, że jak jedzie się godzinę 160km/h, to potem
    jak zwolnisz do 80km/h, to mózgowi się wydaje że jedziesz już tak wolno, że
    szybciej byś pobiegł piechotą.

    Jak kierowca nie podejdzie do tego świadomie, a na wyczucie, to będzie mu
    się wydawało że już się wlecze i że może się zatrzymać prawie w miejscu.

  • 124. Data: 2017-01-29 22:00:31
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino c...@k...pl ...

    > Ale tutaj musiałbyś oceniać jak daleko będzie widać za 50 m.
    > Nie da się.

    Dlaczego? Z filmu było wyraźnie widac, ze widocznosc 100 metrów a kolega
    jedzie zdecydowanie za szybko...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 125. Data: 2017-01-29 22:01:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-29 21:24, Cavallino wrote:
    > Oczywiście że pozwalają.
    > I tak zrobił pierwszy w tym karambolu.
    > Jak myślisz, na ile mu to pomogło?

    Nie pomogło bo za nim jechali slepi ludzie nie widzacy za wczasu że ktoś
    wcisnął hamulec. Co zrobic, trzeba przepisy zmienić żeby niewidomi nie
    dostawali praw jazdy.

    > No właśnie.
    > Sytuacja z tego co widać na filmach dość podobna.

    W sensie że wiatr zmienia kierunek i w ciągu 2-3 sekund masz zerową
    widocznośc? Serio, to jest "dośc podobna sytuacja"? No no, tłumaczysz to
    jak nie przymierzając debesciaki od Macierewicza. Nagle pojawiło się
    czerwone swiatło i sznur samochodów którego sekunde wczesniej tam nie było.

  • 126. Data: 2017-01-29 22:30:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 29.01.2017 o 21:58, Tomasz Pyra pisze:

    > Jak kierowca nie podejdzie do tego świadomie, a na wyczucie, to będzie mu
    > się wydawało że już się wlecze i że może się zatrzymać prawie w miejscu.

    Też racja. Aczkolwiek jak zwalniam przed zjazdem to patrzę na tą
    okoliczność czy nie zwolniłem przypadkiem do 100 zamiast do 70;) Z
    drugiej strony ten co filmik wrzucał chyba trochę zwolnił, ale
    rzeczywiście mniej niż bym się spodziewał - może to właśnie to o czy
    piszesz.

    Shrek

  • 127. Data: 2017-01-29 23:26:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Jan 2017 13:07:16 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Nie - miałem na myśli tych wszystkich tu piszących (o odstępach i ich
    > braku oraz wjeżdązaniu 10 w mgłę) świętojebliwych, sugerujących że da
    > się uniknąć czegoś takiego jakimiś prostymi metodami, które nie
    > spowodują większych szkód w płynności ruchu.

    Mowisz, ze taki karambol to znikoma szkoda ? :-)

    J.

  • 128. Data: 2017-01-29 23:27:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Jan 2017 13:01:21 +0100, Shrek napisał(a):
    > Wolno czy nie - jak w dzień we mgle włączysz, to nikt ci złego słowa nie
    > powie i z miarkę biegać nie będzie.

    Sprawdzic, czy nie radiowoz :-)

    J.

  • 129. Data: 2017-01-29 23:52:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, January 29, 2017, 3:55:45 PM, you wrote:

    > Ale że jak?
    > Jeździsz autostradą z prędkością przy której jak się okaże że przed Tobą
    > stoi sobie zwykły korek, to nie wyhamujesz?

    Odpowiem pytaniem: z jaką prędkością pojedziesz we mgle z widocznością
    pojedynczych metrów? Jeśli pojedziesz 30 km/h to zaraz w bagażniku
    masz TIRa, który ze swojej wysokości ma wrażenie, że widzi na 20
    metrów. Gorzej, jeśli ten TIR wprasuje Cię w TIRa, który wyrośnie Ci
    przed nosem :(

    Jazda we mgle w dzień jest tym, czego boję się najbardziej, bo nie ma
    dobrej metody. W nocy jest ŁATWIEJ, bo coś widać - paradoksalnie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 130. Data: 2017-01-29 23:54:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, January 29, 2017, 4:05:06 PM, you wrote:

    > Zjawisko o które sobie wyobrażasz nie występuje w przyrodzie, bo jest
    > fizycznie niemożliwe.

    No kurwa, przestań - nigdy nie wpadłeś w ścianę mgły, którą wziąłeś za
    tylko purchel?

    [...]

    --
    Best regards,