  • 41. Data: 2009-08-10 22:13:04
    Temat: Re: Katastrofa Airbusa - czarne skrzynki ...
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisał w
    wiadomości news:h5pqq5$k28$2@news.interia.pl...

    > Skąd ci się wzięło to 3400g?

    rząd wielkości mi wyszedł podobny, założyłem ze klocek w momencie zderzenia
    z ziemią spada z prędkością 1000km/h i wbija sie na 1m w ziemię. wychodzi
    coś koło 4000g

    @

  • 42. Data: 2009-08-10 22:20:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Artur Miller napisał:

    > rz?d wielko?ci mi wyszed? podobny, za?o?y?em ze klocek w momencie zderzenia
    > z ziemi? spada z predko?ci? 1000km/h i wbija sie na 1m w ziemie. wychodzi
    > co? ko?o 4000g

    Klocek mocowany jest do struktury płatowca. Przy uderzeniu w ziemię
    elementy płatowca nie wchodzą na głębokość metra, mogę cię zapewnić -
    osobiście znam dwóch ludzi którzy dwa Iły sprzątali (i tego na fortach i
    tego w lesie). Wchodzą znacznie głębiej. Dalej - w zderzeniu z ziemia
    struktura płatowca ulega zniszczeniu pochłaniając część energii i
    spowalniając stopniowo ruch rejestratora. W efekcie przeciążenia jakim
    poddany jest rejestrator są o co najmniej rząd wielkości mniejsze od
    oszacowanych przez ciebie.

    --
    Darek

  • 43. Data: 2009-08-10 22:26:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Przemek napisał:

> [...]
    > samolotów.
    > Nie zdajesz sobie sprawy jakie są koszty montażu, utrzymania i
    > przeglądów czarnych skrzynek.
    > Nie jest to oczywiście stuprocentowy argument przeciwko Twojemu
    > argumentowi, bo zawsze można powiedzieć, że bezpieczeństwo (tu:
    > znalezienie przyczyny, aby potencjalnie uratowac innych) nie ma ceny,
    > niestety tak nie jest.
    > BTW rejestratory na statkach są robione na półprzewodnikach (tu nie ma
    > kłopotów z przyspieszeniem, a jedynie z ciśnieniem), pamiętają parametry
    > rejsu 12 godzin wstecz i są... pomarańczowe :)

    A są uwalniane zwalniacz hydrostatyczny i działają jako EPIRB? Bo jeśli
    nie - to nie powinny być pomarańczowe (tak samo jak lotnicze nie wiem
    czemu są pomarańczowe) tylko w pomarańczowo - błękitną kratkę. Kolor
    pomarańczowy ślicznie widać na powierzchni ale pod wodą jak go
    bezpośrednio latarką nie oświetlić to jest taki raczej szary już na
    kilkunastu bodaj metrach 0 a najjaskrawszy staje się właśnie
    jasnoniebieski. Gruba krata z tych dwóch barw powinna dawać znacznie
    łatwiejszą identyfikację zarówno na powierzchni jak i pod wodą.

    --
    Darek

  • 44. Data: 2009-08-10 22:30:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Miller wyliczył:

    > rząd wielkości mi wyszedł podobny, założyłem ze klocek w momencie
    > zderzenia z ziemią spada z prędkością 1000km/h i wbija sie na 1m
    > w ziemię. wychodzi coś koło 4000g

    A dlaczego 1000 km/h? Spadochroniarz, zanim otworzy spadochron, może
    przyspieszyć do prędkości około 200 km/h. Na więcej opór powietrza
    nie pozwoli. Z samolotem może być różnie, ale 1000 km/h, to przesada.
    Toż to prawie prędkość dźwięku. Tylko ten topolew, co ostatnio spadł
    w Iranie, wyrżnął w ziemię tak niefortunie, że zrobił krater niczym
    meteoryt. Ale zwykle tak nie jest.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2009-08-11 04:58:13
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    > Jesli twoim idolem jest gowniarz z neostrada, uzywajacy pojec ktorych nie
    > rozumie to brawo. Wiesz, na tej grupie mozna utrzec komus nosa wiedza, a
    > takie wypowiedzi jak powyzej swiadcza tylko o chamstwie piszacego.

    Masz oczywiscie na mysli wypowiedzi romusia?

  • 46. Data: 2009-08-11 04:59:21
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > A co bedzie jak i dla was neostrada okaze sie najlepsza ?:-)

    Niemozliwe.

  • 47. Data: 2009-08-11 13:46:05
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > przyspieszyć do prędkości około 200 km/h. Na więcej opór powietrza
    > nie pozwoli. Z samolotem może być różnie, ale 1000 km/h, to przesada.

    Predkosc poczatkowa dla samolotu to ok. 800-900km/h, do tego jego opor
    aerodynamiczny jest znacznie mniejszy. No i dodaj do tego ew. predkosc
    wiatru, ktora go pcha, na duzych wysokosciach to moze z latwoscia byc
    dodatkowe 100km/h. W efekcie pikujac w dol opor troche go zwolni ale nie
    za bardzo. Nie zapominaj tez o tym, ze zwykle dzialaja silniki, tak bylo
    w przypadku kiedy samolot rozbil sie o pow. oceanu, z powodu zle
    dzialajacych czujnikow cisnienia statycznego.

    > Toż to prawie prędkość dźwięku. Tylko ten topolew, co ostatnio spadł
    > w Iranie, wyrżnął w ziemię tak niefortunie, że zrobił krater niczym
    > meteoryt. Ale zwykle tak nie jest.

    Ale skrzynke projektujesz na najgorsze warunki, a nie typowe.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 48. Data: 2009-08-11 14:36:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

> [...]
    > wiatru, ktora go pcha, na duzych wysokosciach to moze z latwoscia byc
    > dodatkowe 100km/h. W efekcie pikujac w dol opor troche go zwolni ale

    Samolot rozpędzony jetstreamem, który łagodnym łukiem, nie wytracając
    prędkości zmienia kierunek poruszania się z poziomego na poziomy...,
    nie twierdzę, że całkiem niemożliwe, ale to nie tak wyglądają katastrofy
    lotnicze. Temu Caspian Airlines zdarzyło się coś podobnego (wszak TU-154
    znany jest jako naszybszy liniowiec pasażerski, wyłączając naddziwiękowe),
    ale to wyjątkowe zdarzenie.

    > Nie zapominaj tez o tym, ze zwykle dzialaja silniki, tak bylo
    > w przypadku kiedy samolot rozbil sie o pow. oceanu, z powodu zle
    > dzialajacych czujnikow cisnienia statycznego.

    Który samolot, w którym przypadku? W tych działających silnikach nadzieja.
    Katstrofy wyglądają często jak bardzo twarde lądowanie, gdzie przymiotnik
    "bardzo" należy rozumieć szeroko. Wtedy składowa pozioma pozostaje bliska
    przelotowej, a pionowa nie jest znowu taka wielka. Albo maszyna rozpada
    się w powietrzu. Wtedy jej fragmenty spadają lotem swobodnym (jak ten
    spadochroniarz), koszącym (jak liść), albo jeszcze inaczej.

    > Ale skrzynke projektujesz na najgorsze warunki, a nie typowe.

    No właśnie nie. Pomijam nawet to, że nie ma czegoś takiego jak "typowa
    katastrofa". 11 września 2001 nikt nie miał nawet nadziei na odnalezienie
    skrzynek. Wcześniej nie zdarzyło się, by zatankowany na maksa 767 rąbnął
    z prędkością rejsową w prostopadłą przeszkodę. To prawda, ale po tym
    incydencie też nikt nie bierze tego pod uwagę przy projektowaniu.
    Projektuje się, by osiągnąć jak najwięcej przy jak najgorszym scenariuszu.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2009-08-11 18:17:36
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2009 14:36:13 +0000, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > katastrofa". 11 września 2001 nikt nie miał nawet nadziei na
    > odnalezienie skrzynek. Wcześniej nie zdarzyło się, by zatankowany na
    > maksa 767 rąbnął z prędkością rejsową w prostopadłą przeszkodę.
    Ani rejsowe (na niskich wysokosciach samoloty wyciagaly jakies 600-700km/
    h) ani 767.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 50. Data: 2009-08-11 19:48:40
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Który samolot, w którym przypadku? W tych działających silnikach nadzieja.

    Byl tak wypadek, ze chyba boeing 767 lecial z zaklejonymi czujnikami
    cisnienia statycznego. Piloci interpretujac wskazania przyrzadow lecieli
    co raz nizej, az zaryli skrzydlem o wode. Co prawda wtedy tez lecieli
    wolno (samolot byl na granicy przeciagniecia), ale z kolei uderzajac
    skrzydlem w wode samolot zrobil cos w rodzaju cyrkla, wtedy predkosc
    musisz liczyc jako predkosc liniowa z korekta na odleglosc
    skrzydlo-kadlub. Sporo tego wychodzi. Innym razem w Am. poludniowej tez
    tego typu samolot centralnie przywalil w gore.

> [...]
    > incydencie też nikt nie bierze tego pod uwagę przy projektowaniu.
    > Projektuje się, by osiągnąć jak najwięcej przy jak najgorszym scenariuszu.

    Nie wypowiadam sie jak sie projektuje takie urzadzenia. Trzebaby
    przegladnac przepisy. Niemniej jesli z obliczen wychodzi, ze
    przeciazenia osiagaja np. 3000g to niesadze, ze skrzynki projektuje sie
    na mniejsze. Nawet jesli w wielu katastrofach takie przeciazenia nie sa
    osiagane. No ale to tylko nasze gdybanie.