  • 51. Data: 2009-08-11 20:37:02
    Temat: Re: Katastrofa Airbusa - czarne skrzynki ...
    Od: "pawelj" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    news:h5pavu$ddl$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Jesli twoim idolem jest gowniarz z neostrada, uzywajacy pojec ktorych nie
    > rozumie to brawo. Wiesz, na tej grupie mozna utrzec komus nosa wiedza, a
    > takie wypowiedzi jak powyzej swiadcza tylko o chamstwie piszacego.

    W zasadzie to obaj mają argumenty na tym samym poziomie.
    RoMana .. znam z postów i elektrody - więc mogę mu wierzyć.
    MH - nie znam ale jego posty mają sens więc mogę mu wierzyć.

    A to że ktoś pysknie do kogoś to wcale na brawa nie zasługuje.
    Poboczny czytelnik nadal nie wie gdzie jest prawda.

    --
    PawełJ

  • 52. Data: 2009-08-11 23:03:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

    > Byl tak wypadek, ze chyba boeing 767 lecial z zaklejonymi czujnikami
    > cisnienia statycznego. Piloci interpretujac wskazania przyrzadow lecieli
    > co raz nizej, az zaryli skrzydlem o wode. Co prawda wtedy tez lecieli
    > wolno (samolot byl na granicy przeciagniecia), ale z kolei uderzajac
    > skrzydlem w wode samolot zrobil cos w rodzaju cyrkla, wtedy predkosc
    > musisz liczyc jako predkosc liniowa z korekta na odleglosc
    > skrzydlo-kadlub. Sporo tego wychodzi.

    Niczego nie będę liczył, bo nie mam zwyczaju liczyć, gdy nie ma do tego
    pełnych danych wejściowych. Przy takim "cyrklu" równie dobrze częśc
    ogonowa z blackboksem może wylecieć w górę i po wytraceniu prędkości
    opaść swobodnie na dół. Wie ktoś jak było? Są świadkowie?

    > Innym razem w Am. poludniowej tez tego typu samolot centralnie
    > przywalil w gore.

    No to tak jak 767 w WTC. Też pewnie nie było czego zbierać.

    > Nie wypowiadam sie jak sie projektuje takie urzadzenia. Trzebaby
    > przegladnac przepisy. Niemniej jesli z obliczen wychodzi, ze
    > przeciazenia osiagaja np. 3000g to niesadze, ze skrzynki projektuje sie
    > na mniejsze. Nawet jesli w wielu katastrofach takie przeciazenia nie sa
    > osiagane. No ale to tylko nasze gdybanie.

    To nasze gdybanie tym się różni, że w moim założenie o 3000g wynikającym
    z obliczeń nie istnieje. Natomiast zakładam, że robi się to jak najlepiej
    przy obecnym stanie techniki. Dlatego pewnie wspóczesny rejestrator
    połprzewodnikowy wytrzyma nawwet większe przyspieszenie, czego nie da
    się powiedzieć o zwoju taśmy.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2009-08-11 23:04:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Ani rejsowe (na niskich wysokosciach samoloty wyciagaly jakies
    > 600-700km/h) ani 767.

    767. American Airlines N334AA i United N612UA. O te dwa mi chodziło.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2009-08-12 20:02:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > A dlaczego 1000 km/h? Spadochroniarz, zanim otworzy spadochron, może
    > przyspieszyć do prędkości około 200 km/h. Na więcej opór powietrza
    > nie pozwoli. Z samolotem może być różnie, ale 1000 km/h, to przesada.
    > Toż to prawie prędkość dźwięku. Tylko ten topolew, co ostatnio spadł
    > w Iranie, wyrżnął w ziemię tak niefortunie, że zrobił krater niczym
    > meteoryt. Ale zwykle tak nie jest.

    Nie takie złe oszacowanie - samoloty pasażerskie z napędem
    turboodrzutowym czy turbowentylatorowym lataja z prędkościami rzędu 0.8
    Mach. Spadając potrafią się jeszcze rozpędzić - był przypadek (w dawnym
    Związku Radzieckim) że samolot spadając prędkość dźwięku przekroczył
    (oczywiście sam kadłub, skrzydła zgubił wcześniej). Tak więc oszacowanie
    prędkości uderzenia w ziemię na 1000km/h nie jest specjalnie
    przesadzone. Natomiast, jak już pisałem - droga wytracania tej prędkości
    przez rejestrator (zwykle w okolicach ogona montowany) jest o rząd
    wielkości co najmniej dłuższa od oszacowanej na 1m.

    --
    Darek

  • 55. Data: 2009-08-12 20:13:42
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2009 23:04:42 +0000, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > 767. American Airlines N334AA i United N612UA. O te dwa mi chodziło.
    Hmm. Myslalem, ze to byly konie robocze, czyli 737.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 56. Data: 2009-08-12 20:21:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Aug 2009 22:30:55 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >A dlaczego 1000 km/h? Spadochroniarz, zanim otworzy spadochron, może
    >przyspieszyć do prędkości około 200 km/h. Na więcej opór powietrza
    >nie pozwoli.

    Zalezy od wysokosci. Sprawdz nazwisko Kittinger.

    J.

  • 57. Data: 2009-08-12 20:37:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > prędkości uderzenia w ziemię na 1000km/h nie jest specjalnie przesadzone.

    Irański TU-154 też musiał mieć prędkość niewąską, skoro potrafił wyryć
    takie dziursko srogie przy upadku.

    > Natomiast, jak już pisałem - droga wytracania tej prędkości przez
    > rejestrator (zwykle w okolicach ogona montowany) jest o rząd wielkości
    > co najmniej dłuższa od oszacowanej na 1m.

    O ile się nie rozpadnie w powietrzu. Odniosłem wrażenie (być może mylne),
    że liczący wyimaginował sobie taki samodzielnie spadający rejestrator.
    Tak czy inaczej, na ogół przyspieszenia będą mniejsze. Chociaż pozbawiony
    skrzydeł kadłub spadający ogonem w dół też sobie można wyobrazić.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2009-08-12 20:40:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Zalezy od wysokosci. Sprawdz nazwisko Kittinger.

    No dobra, "zanim otworzy spadochron" w znaczeniu "tuż przez otworzeniem
    spadochronu". Koleś sobie trochę pospadał w stratosferze z prędkością
    bliską dźwięku, tam mu powietrze zbytnio nie przeszkadzało. Ale zanim
    dotarł w miejsce, gdzie już jest o co się rozbić, to sporo wyhamował.

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2009-08-12 21:27:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Hmm. Myslalem, ze to byly konie robocze, czyli 737.

    Takie bardziej perszerony. W amerykańskich warunkach na liniach krajowych
    737 nie są aż tak popularne jak w Europie. Raczej większe sztuki.
    Oczywiście w Nowych Jorkach czy Bostonach, nie na prowincji.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2009-09-09 05:51:17
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości
    > A są uwalniane zwalniacz hydrostatyczny i działają jako EPIRB? Bo jeśli
    > nie - to nie powinny być pomarańczowe (tak samo jak lotnicze nie wiem
    > czemu są pomarańczowe) tylko w pomarańczowo - błękitną kratkę. Kolor

    Sory za późną odpowiedź, tak, są pomarańczowe, nie mają kraty.
    Są montowane nad mostkiem i nie są zwalniane tak jak EPIRB.
    Przem