  • Date: Tue, 08 Jan 2013 00:47:44 +0100
    From: R2r <b...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kable rozruchowe
    <50e754a0$1@news.home.net.pl> <kc7o1h$13l5$1@news2.ipartners.pl>
    <50e7e5b5$1@news.home.net.pl> <kcebqh$1abr$1@news2.ipartners.pl>
    <50eb4f5e$1@news.home.net.pl>
    <qy27b2361zc5$.12s9qt180y9t3.dlg@40tude.net>

    W dniu 2013-01-08 00:20, Tomasz Pyra pisze:

    > Nie jest to prawda - opór całości obwodu to suma oporów szeregowo
    > połączonych komponentów, żadna zasada "najsłabszego ogniwa".
    >
    > Słabe złącze raczej nie spowoduje istotnego wzrostu oporu elektrycznego, bo
    > złącze jest krótkie (a opór elektryczny rośnie liniowo z długością
    > przewodnika).
    Otóż jeśli będzie z cieniutkiej blachy, do tego źle połączone z kablem,
    skorodowane to spowoduje.

    > Natomiast przewód jest długi i jego opór istotnie wpływa na opór całości.
    >
    > Zbyt słaby styk elektryczny dlatego się upala - podobna zasada jaka działa
    > w bezpieczniku elektyrcznym. _Krótki_ i cienki (z elektrycznego punktu
    > widzenia zbyt cienki) drucik nie wprowadza w obwód istotnego oporu,
    > natomiast po przoekroczeniu pewnego prądu drut się przepali. Gdybyś cały
    > obwód zrobił z drutu bezpiecznikowego, to duży prąd by nie popłynął, bo ten
    > drucik wprowadziłby po postu opór elektryczny.
    Ależ popłynąłby i natychmiast upalił drucik. Gdzie? Właściwie to w jego
    najcieńszym miejscu. Tam gdzie jeden z tych łączonych szeregowo
    rezystorów (porównanie, którego użyłeś jest bardzo trafne) ma największą
    wartość.

    > Zauważ zresztą jak zbudowane są przewody masowe w samochodach - sam przewód
    > ma na oko tak ze 25mm^2, a kabeloczka na końcu z blachy 1mm,
    Gdzie takie są? Bo te, które widziałem w kilku samochodach, które miałem
    to jednak końcówki mają z dość grubej blachy, w dodatku zgniecione tak,
    że grubość styku na końcu jest dwa razy większa od grubości tej blachy.
    Do tego niektóre są dublowane.

    mają góra
    > 8-10mm szerokości, czyli przekrój złącza ze 3x mniejszy niż samego
    > przewodu. I to jest ok - nie ma tu żadnej sprzeczności w tym że bierzesz
    > np. 50cm przewodu 25mm^2, a na jego końcach po 5mm przekroju 10mm^2.

    10 mm^2 to tak, ale nie 3... ;-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    __