    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: K-r vs D90
    Date: Tue, 13 Dec 2011 18:26:26 +0100

    W dniu 2011-12-13 16:45, Marcin [3M] pisze:

    > pentax zaskoczył mnie... aberracją chromatyczną w jednym ze szkieł (
    > jakaś szeroka stałka, chyba 15/2,8 ).
    > Nie wiedziałem, że ac może być liczona wieloma pikselami...

    a może, może - np tu:
    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tes
    ts/209-nikkor-af-20mm-f28-d-review--test-report?star
    t=1
    Uprzedzam, że przykład dość złośliwie dobrany - jedno z najgorszych
    testowanych szkieł stałoogniskowych i... akurat Nikkor.
    Zauważ, że to test z matrycą 10Mpix - z taką jak w K-5 matrycą 16Mpix
    wynik liczony w pikselach byłby jeszcze gorszy.
    I drugi Nikkor - już lepszy:
    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tes
    ts/208-nikkor-af-14mm-f28-d-ed-review--test-report?s
    tart=1
    Dla porównania - wyniki dla obu szkieł Pentaxa które pasują do twojego
    opisu (też na matrycy 10Mpix):
    http://www.photozone.de/pentax/117-pentax-smc-da-14m
    m-f28-ed-if-review--test-report?start=1
    http://www.photozone.de/pentax/463-pentax_15_4?start
    =1
    Jak widać w obu przypadkach Pentax nie ma si.ę czego wstydzić.
    Obiektywu 15f2.8 Pentax nigdy nie produkował (chyba, że jakiś staroć M42
    do których nie mam danych).
    Był jeszcze manualny Pentax 15f3.5 - produkowany w kilku zbliżonych
    konstrukcyjnie wariantach w latach 1975-2004 - nie mam danych o jego
    aberracji chromatycznej, ale jako ze jest to dość wiekowa konstrukcja
    obiektywu ultraszerokokątnego (i to pod pełną klatkę) - faktycznie
    aberracje chromatyczne mógł mieć spore.

    > Właściciel szkła ( i aparatu K-5 ) nie doszedł do ładu z af-em (z
    > nikonem dogadał sie bes problemu...).

    zdarzały się, szczególnie w pierwszych seriach produkcyjnych egzemplarze
    w których występowały spore problemy z FF/BF - kontrola jakości Pentaxa
    niestety się pod tym względem (jak również pod względem kontroli jakości
    matrycy z której zabrudzeniami na początku produkcji były kłopoty) nie
    wykazała. Może trafił na taki pechowy egzemplarz.
    Osobiście też mam K-5 (kupowałem wiosną tego roku i pilnowałem, by n ie
    trafić na egzemplarz ze wczesnych serii produkcyjnych) mi na jakość AF
    nie narzekam. Fakt, że dopiero drugi egzemplarz - pierwszy wymieniono
    mi, gdyż miał wadę produkcyjną - w ogóle nie ostrzył w trybie LV z
    detekcją kontrastu. Żeby było ciekawiej - sklep zamiast go odesłać do
    producenta... sprzedał innemu klientowi - po kilku miesiącach miałem
    niespodziewany telefon od znajomego, że jego kolega kupił aparat i dziwi
    się, ze w exifach zdjęć jego 'fabrycznie nowego' K-5 ma moje dane
    osobowe! Gdy zaleciłem sprawdzenie działania AF w LV okazało się, że
    usterka oczywiście nie została naprawiona.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)