    Date: Wed, 17 Jun 2015 13:37:17 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Japońska robota chińskimi rękoma.

    Użytkownik J.F. napisał:
    > No, Nikon firma z tradycjami, to spodziewam sie, ze migawki robi sama.
    > I cala reszte elementow stricte zwiazanych z aparatem fotograficznym.
    > Ale akumulatory i uklady scalone nie. Przelaczniki, gniazdka tez pewnie
    > nie.

    Potentatami w dziedzinie produkcji migawek są takie firmy jak Copal i
    Seiko. Zamawiasz gotowca, np: http://www.seiko-p.co.jp/E/devices/dsc/ Co
    nie znaczy że akurat Nikon faktycznie nie robi ich dla siebie. Tego nie
    wiem.

    > No i czy ma wlasna szlifiernie soczewek to nie bylbym taki pewien.
    > Ale soczewki potrzebuja huty szkla, kopalni piasku itp :-)
    > W ogole robi obiektywy do wsystkich swoich aparatow, czy tez juz sie
    > wspomaga kooperacja ?

    Wygląda na to, że hutę mają własną:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedde
    d&v=04-ew-gn69M
    Jest bardzo mało hut szkła optycznego . Producenci zwykle kupują surowe
    odlewy a potem szlifują. Nikon pewnie tak się bawi, jak na filmie, tylko
    z drogimi, topowymi szkłami. Masówkę, czyli te tzw. kity albo zamawia,
    albo ma własne fabryki w Chinach.
    Cosina np. robi sporo obiektywów dla innych producentów. Sama produkuje
    (produkowała?) sprzęt pod nazwą Voigtlander, Zeiss.
    Wspomniany Panasonic produkuje własne topowe aparaty kompaktowe ale
    również jest ich producentem dla Leici. Np. Leica D-Lux 6 to inaczej
    Panasonic LX7 z paroma dodatkami w zestawie - dłuższa gwarancja, Adobe LR.

    Dawno przestało mnie podniecać gdzie coś jest produkowane. Ma spełniać
    moje wymagania, być w miarę niezawodne a pod jaką marką i gdzie
    zrobione, to już mi wisi. Sporo ludzi kupuje rumuńskie Dacie i są
    zadowoleni.