  • 31. Data: 2011-04-30 13:50:56
    Temat: Re: Jaki zasilacz proponujecie na takim trafo?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 30 Apr 2011 14:16:04 +0200, BartekK wrote:
    >Jakby kogoś interesowało - kupiłem najtańszy ~100zł dostepny chiński 15V
    >3A jako bazę do swojego zasilacza:
    >https://picasaweb.google.com/hrumque/Zasilacz15V3AP
    XN1503D#

    >Obudowa - wystarczy miejsca nawet na trafo 150-200VA toroid, są otwory w
    >podstawie na dużo większy transformator. To co tam jest - nie oceniłbym
    >na 45VA, raczej chińskie 15VA ;)

    Pierwsze co zrobilem to podlaczylem zarowke z samochodu.
    Daje rade 5A, byc moze dzieki wentylatorowi. model 1505

    J.

  • 32. Data: 2011-04-30 14:43:10
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-04-30 15:50, J.F. pisze:
    N1503D#
    > Pierwsze co zrobilem to podlaczylem zarowke z samochodu.
    > Daje rade 5A, byc moze dzieki wentylatorowi. model 1505
    Aż zmierzyłem linijką...
    Jest taki stary prosty wzór do szacowania mocy transformatora (albo
    szacowania jakiej wielkości potrzeba rdzeń dla transformatora, jak znamy
    moc) - S[cm^2] = 0,9 do 1,2 * pierwwiastek z mocy [W].
    P= [S]^2 najprościej przyjmując...
    Tutaj transformator ma rdzeń 3,2cm*1.2cm = 3,84cm^2 (przekrój zewnętrzny
    linijką mierzony, rzeczywisty użyteczny bedzie mniejszy kilka procent),
    czyli moc 14,75W - nie dużo się pomyliłem na oko ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 33. Data: 2011-04-30 14:55:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 30 Apr 2011 16:43:10 +0200, BartekK wrote:

> [...]
    >linijką mierzony, rzeczywisty użyteczny bedzie mniejszy kilka procent),
    >czyli moc 14,75W - nie dużo się pomyliłem na oko ;)

    Nie wiem jak oni to zrobili, ale zarowke zasila dlugo i nie smierdzi.

    Nawiasem mowiac - wzor jest bardzo, jakby tu rzec .. bezpodstawny.
    Przekroj rdzenia wplywa na napiecie indukowane w zwoju.
    I na nic wiecej.

    Ograniczenie pradu wynika z chlodzenia uzwojenia i posrednio z
    wielkosci okna.
    Nie wiem - czy stare transformatory byly jakos optymalnie projektowane
    i okno bylo dopasowane do rdzenia, czy Chinczycy cos odkryli - ale u
    nich tez miedz drozsza od zelaza. A moze po prostu maja
    nowoczesniejsze materialy i sie nie boja 80C.

    J.

  • 34. Data: 2011-05-02 10:47:39
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 30-04-2011 o 14:16:04 BartekK <s...@n...org> napisał(a):

> [...]
    > zrobiona na 1/4 LM324 (sić!) i 2N3055 jako element wykonawczy
    > stabilizatora szeregowego, pozostałe komparatory wykorzystane do
    > przełączania przekaźnikami uzwojeń trafa, zależnie od wybranego napięcia
    > wyjściowego (sprytne, by ograniczyć moc strat w tranzystorze).
    > Po przekroczeniu prądu maks - ustawienie napięcia jest zwierane(!)
    > tyrystorkiem - raz wyzwolony trzyma aż do wyłączenia 230v. Wywalenie
    > tyrystorka, a wstawienie tranzystora - mamy już nie tyle stabilizację
    > prądu, co samo-powtarzalny bezpiecznik nadprądowy (uwaga, wtedy 2N3055

    Dzięki za tego posta! Wygląda na to, że jak na moje skromne potrzeby, mogę
    spokojnie zaoszczędzić stówkę :)

    --
    PZDR
    Shaman

  • 35. Data: 2011-05-02 14:06:39
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-05-02 12:47, Shaman pisze:
    N1503D#
    > Dzięki za tego posta! Wygląda na to, że jak na moje skromne potrzeby,
    > mogę spokojnie zaoszczędzić stówkę :)
    A proszę bardzo. W sieci nie znalazłem fotek i opisu "co siedzi w
    chińszczyźnie" więc musiałem zrobić coś dla ludzkości ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 36. Data: 2011-05-07 12:39:27
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-04-30 14:16, BartekK pisze:
    > Jakby kogoś interesowało - kupiłem najtańszy ~100zł dostepny chiński 15V
    > 3A jako bazę do swojego zasilacza:
    > https://picasaweb.google.com/hrumque/Zasilacz15V3APX
    N1503D#
    To jeszcze uzupełniłem o fotki modelu mocniejszego, ale niewiele
    droższego - 30V 5A KXN-305D
    https://picasaweb.google.com/hrumque/Zasilacz30V5AKX
    N305D#
    Okazuje się że już nie ma transformatora - jest to zasilacz impulsowy!
    Zrobiony na SG3525 ;) plus trochę drobnicy dookoła, do ograniczenia
    prądowego itp.

    Wentylator faktycznie jest sterowany zależnie od temperatury - w
    spoczynku nie kręci się.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 37. Data: 2011-05-09 04:34:59
    Od: Michał Smolnik <m...@f...pl>

    W dniu 07.05.2011 14:39, BartekK pisze:

    > To jeszcze uzupełniłem o fotki modelu mocniejszego, ale niewiele
    > droższego - 30V 5A KXN-305D

    Żeby było ciekawiej, to mam zasilacz o tych samych parametrach: RXN-305D
    i jest to typowy zasilacz liniowy z transformatorem.
    Posiada ograniczenie prądowe, za to nie reguluje obrotów wentylatora.

    Pomieszanie z tymi chińskimi zasilaczami...

    Pozdrawiam,
    Michał