  • 1. Data: 2011-04-11 07:30:50
    Temat: Linia paskowa
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Witam,

    Potrzebuję połączyć modem GSM (sim900) ze złączem SMA. Wychodzi na to,
    że muszę pociągnąć linię paskową o impedancji 50R.

    Z kalkulatora dla linii niesymetrycznej (laminat dwustronny 35um/1,5mm):
    http://www.mantaro.com/resources/impedance_calculato
    r.htm#microstrip_impedance
    wychodzi ścieżka 2,8mm. Trochę szeroka zwłaszcza, że raster wyprowadzeń
    w modemie to 1mm.

    Wersja z linią koplanarną:
    http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-w
    ith-ground-calculator.htm
    Dla laminatu 35um/1,5mm wychodzi ścieżka 1,3mm, odstęp od masy 0,2mm
    (nie chcę dawać mniej ze względu na płytkarnię).

    I teraz pytania:

    - czy macie może linki/skany jakiś wzorów inżynierskich do obliczania
    linii koplanarnych, ale w wersji z masą po obydwu stronach, tak żebym
    mógł zweryfikować obliczenia kalkulatora?

    - czy linia koplanarna nie będzie miała dodatkowych wad (np. zwiększonej
    pojemności), które zniwelują zysk z "dopasowanej" impedancji linii?

    - może nie ma co się spinać i po prostu dać niesymetryczną linię paskową
    ze ścieżką taką jaką da się upchnąć (około 1,5mm, czyli impedancja ponad
    70R)? W końcu laminat to będzie zwykły FR4 i nie będę miał możliwości
    zweryfikowana obliczeń po zrobieniu płytki.

  • 2. Data: 2011-04-11 08:38:40
    Temat: Re: Linia paskowa
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Potrzebuję połączyć modem GSM (sim900) ze złączem SMA. Wychodzi na to,
    > że muszę pociągnąć linię paskową o impedancji 50R.
    >
    > Z kalkulatora dla linii niesymetrycznej (laminat dwustronny 35um/1,5mm)...

    Modem ma dość duży zapas mocy/czułości. Nawet niedopasowane połączenie
    będzie jakoś działało.
    Jeśli chodzi o dokładne obliczenia to moim zdaniem niewiele to da.
    Przenikalność dla FR4 może być bardzo różna. Jedyna droga to kupić
    arkusz laminatu i dopasować wymiary ścieżek do parametrów tego
    konkretnego kawałka materiału.

    Paweł

  • 3. Data: 2011-04-11 09:08:11
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-11 09:30, Zbych pisze:
> [...]
    r.htm#microstrip_impedance

    > wychodzi ścieżka 2,8mm. Trochę szeroka zwłaszcza, że raster wyprowadzeń

    No i wyjeżdżasz cienką ścieżką a potem ją płynnie rozszerzasz.

> [...]
    >
    > Dla laminatu 35um/1,5mm wychodzi ścieżka 1,3mm, odstęp od masy 0,2mm
    > (nie chcę dawać mniej ze względu na płytkarnię).

    No ale jeśli będziesz miał miejsce na masę wokół linii koplanarnej,
    to zapewne znajdziesz też miejsce na zwykłą niesymetryczną i trochę
    pustego sąsiedztwa wokół niej.

> [...]
    > 70R)? W końcu laminat to będzie zwykły FR4 i nie będę miał możliwości
    > zweryfikowana obliczeń po zrobieniu płytki.

    Możesz ewentualnie zrobić układ na laminacie 0.8mm. Ja tak w każdym
    razie robię.

    MD

  • 4. Data: 2011-04-11 09:11:25
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-11 10:38, Paweł pisze:

    > Modem ma dość duży zapas mocy/czułości. Nawet niedopasowane połączenie
    > będzie jakoś działało.
    > Jeśli chodzi o dokładne obliczenia to moim zdaniem niewiele to da.
    > Przenikalność dla FR4 może być bardzo różna.

    Ale jest pod pierwiastkiem to nawet różnice między 4 a 5 nie dają dużego
    wpływu. W końcu to nie paskowy iterferometr czy obwód rezonansowy.

    MD

  • 5. Data: 2011-04-11 10:05:53
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-04-11 11:08, Mario pisze:

> [...]
    >
    > No ale jeśli będziesz miał miejsce na masę wokół linii koplanarnej,
    > to zapewne znajdziesz też miejsce na zwykłą niesymetryczną i trochę

    Z tym pustym sąsiedztwem to jest problem. Zaraz obok są pady od
    zasilania modemu, a prześwit między padami masy złącza SMA mam jakieś
    2,5mm, więc ścieżka 2,8 i tak nie przejdzie (kolejne przewężenie).

    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/0
    /pid/10840/page/2/backurl

    Odległość między padem anteny w modemie a padem w gnieździe SMA to 10mm.

    Dlatego najbardziej by mi pasowała linia koplanarna FGC, bo i tak po
    bokach linii antenowej mam masę.

    > Możesz ewentualnie zrobić układ na laminacie 0.8mm. Ja tak w każdym
    > razie robię.

    Tego też bym chciał uniknąć, bo na płytce jest sporo złączy i niektóre
    wymagają trochę siły przy wciskaniu.