  • 21. Data: 2014-02-12 17:18:53
    Temat: Re: Jaki ultrazoom
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No tak to mniej wiecej wyglada. Teraz jak ci zalezy na super jakosci
    >
    > to mozesz klepnac duzo zdjec i zestackowac jak chocby tu
    >
    > http://www.alizeerait.com/ap/moon/

    jest pewna optymalna l. zdjec ktorych zlozenie poprawia do wzrostu rozdzielczosci.
    przy zbat duzej liczbie zdjec obraz zaczyna byc mniej rozdzielczy i ogolnie gorszy
    od zdjecia pojedynczego. rzykladem tegop jest wlasnie zdjecie ksiezyca zlozone z 200
    pojedynczych zdec. jest ono gorsze od pojedynczego.

    wg mojego doswiadczenia w warukach domowych , tymi dostepnymi programami stacking
    powyzej kilku zdjec przynosi pogorszenie jakosci. mnie sie potwierdza w praktyce
    gdzies ok 3 -4 zdjec . powyzej - widze juz degradacje obrazu.

  • 22. Data: 2014-02-12 17:25:53
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > te zdjecia zrobilem sx50
    >
    > https://www.flickr.com/photos/102293626@N05/12466711
    295/

    > https://www.flickr.com/photos/102293626@N05/12466615
    715/

    > https://www.flickr.com/photos/102293626@N05/12480615
    083/

    > https://www.flickr.com/photos/102293626@N05/12480376
    755/

    zdjecie ksiezyca z sx50 jest lepsze niz oczekiwalbym . w zasadzie mozna powiedziec ,
    ze jakosc jest zadawalajaca , granica bolu jakosciowego nie zostala przekroczona .
    jest ogolnie mowiac niezle , choc oczywiscie nie ma tej jakosci co z duzej matrycy.

    rachunek jest prosty .
    przy tej samej rozdzielczosci matrycy i optyki ile razy dluzsza ogniskowa , tyle
    razy bedzie liniowo wieksza rozdzielczosc .-
    sx 50 ma ok 200 mm to jest eqwiwalent 1200 mm
    prawdziwy 1200 mm da 6 razy liniowo wieksza rozdzielczosc.
    jako, ze matryca w sx jest bardziej rozdzielcza tak wiec roznica nie jest az tak
    duza.

    te suberzoomy na dlugim koncu bardzo dobrze sie sprawdzaja przy fotografii z
    niewielkiej odleglosci. np chcemy zblizyc jakis detal architektoniczny z kilku metrow
    do ktorego nie mozenmy podejsc. Wynik bedzie w praktyce porownywalny z wynikiem
    osiagnietym z lustrzanki. Z malej odleglosci gestosc scanowania przez obiektyw jest
    na tyle duza , ze postrzegamy odwzorowanie jako ciagle. Roznice w stosunku do duzego
    obiektwyu sa mniejsze od rozdzielczosci ok - 0,1 mm.
    Natomist z duzych odleglosci np kilkudziesieciu , paruset metrow roznica na korzysc
    duzego obiektywu na duzej matrycy jest juz widoczna - na korzysc dlugiej ogniskowej.

    to sa zaleznosci fizykalne i nie da sie ich zmienic.

  • 23. Data: 2014-02-12 17:27:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Możesz spróbować zrobić takie zdjęcie (dzienne) i spróbować jeszcze
    >
    > w podobny sposób sfotografować w ciągu dnia jakąś planetę albo gwiazdę?

    to jest za krotki obiektyw.
    moze kiedys sprobuje przez teleskop , ale nie mam czasu na wszystko.
    jakos astro mnie nie kreci , choc przyznaje , ze moze byc fascynujace.
    w dodatku od miesiaca nie widzialem na niebie nic wiecej poza stratusem.

  • 24. Data: 2014-02-12 22:21:50
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 12 Feb 2014 08:18:53 -0800 (PST), XX YY <f...@g...com> napisał:

> [...]
    powyzej kilku zdjec przynosi pogorszenie jakosci. mnie sie potwierdza w praktyce
    gdzies ok 3 -4 zdjec . powyzej - widze juz degradacje obrazu.

    To zalezy od algorytmu stackingu. Przy prostym sumowaniu masz racje, bawilem sie
    kiedys w nagranie filmu full hd, dekompozycje tego na klatki
    i zlozenie obrazu np z 2000 klatek, w tym wypadku efekt jest gorszy od stackingu z np
    10 zdjec. Mam na mysli sytuacje ze robiac film tez moge przyzoomowac cyfrowo
    tak ze jeden pixel z filmu to ten sam pixel ze zdjecia (robilem to dla tego saturna,
    efekt jest wyraznie gorszy). Przyczyna wg mnie jest taka
    ze algorytmy kompresji miedzyklatkowej czy tez jpg gubia czesc informacji. W trybie
    zdjeciowym tym SX50 mozesz trzaskac rawy. Do ich wywowalnia musisz uzywac tego softu
    od canona, przynajmniej na szerokim koncu. Przyczyna jest taka ze ten obiektyw daje
    ekstremalne znieksztalcenia na szerokim koncu i wszystko jest prostowane
    przez software aparatu (co jest schowane przez software canona),
    wiec jak wywolasz rawa dla efektywnych 24mm jakims dcrawem to sie mozesz mocno
    zdziwic. Za to na dlugim koncu nie
    jest tak zle,
    warto tylko skompensowac abberacje chromatyczna. Istnieja jednak bardziej
    zaawansowane narzedzia do stackingu do osiagania subpixlowej rozdzielczosci
    i wtedu nie jest to takie oczywiste, stosunek sygnal szum rosnie jak pierwiastek z
    ilosci zdjec.
    Generalnie ten aparat ma troche inny zakres zastosowan niz lustrzanka z tele czy ze
    spacer-zoomem (mam tez lustrzanke), a na dlugim
    koncu przydaje sie jego b, dobra stabilizacja. Na szerokim koncu z reki mozesz zrobic
    zdjecie z 1 sekunda (mam trcohe takich zdjec z Tokio) podczas gdy na
    dlugim koncu wystarcza 1/10-1/15 sekundy.

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 25. Data: 2014-02-12 22:24:16
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 12 Feb 2014 08:25:53 -0800 (PST), XX YY <f...@g...com> napisał:

> [...]
    > prawdziwy 1200 mm da 6 razy liniowo wieksza rozdzielczosc.
    > jako, ze matryca w sx jest bardziej rozdzielcza tak wiec roznica nie jest az tak

    tu jest kilka limitow, miedzy innymi dyfrakcyjny, na efektywnym 1200mm sx50 uzywa
    przeslony 6.3 zdaje sie wiec dyfrakcja jest istotna

> [...]
    duzego obiektywu na duzej matrycy jest juz widoczna - na korzysc dlugiej ogniskowej.

    > to sa zaleznosci fizykalne i nie da sie ich zmienic.

    na efektywnym 1200mm mozna robic zdjecia z 1.3m okolo i obszar ktory wtedy widzisz to
    prostokat ok 6cm.

    --
    pozdrawia
    yorgus