  • 11. Data: 2010-12-30 09:00:06
    Temat: Re: Jaki sprzęt na serwer plików?
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

    > Niby racja, ale jeśli będę miał drugi komp i podepnę do niego taki dysk to
    > chyba dam radę odczytać dane?

    Jesli padnie Ci kontroler Raid to nawet jesli zorganizujesz nowy kontroler,
    mozesz miec bardzo powazne problemy z odtworzeniem macierzy RAID. Generalnie
    nie mysl tymi kategoriami. Awaria kontrolera jest maloprawdopodobna a jesli
    sie zdarzy to podniesienie macierzy jest rowniez maloprawdopdobne wiec jak
    juz padnie to raczej jestes w polu. Musisz miec rozwiazanie typu
    BACKUP/IMAGE.

    Jesli planujesz budowe nieduzego serwera to mozesz przemyslec nastepujace
    rozwiazanie.
    Podlaczasz dysk na USB (jesli Cie stac to np 2 lub 4 dysku USB zamieniane
    tygodniowo) na potrzeby wlasnie backupu. W zaleznosci od ilosci danych a
    raczej ich przyrostu (jak duzo plikow dziennie jest
    dopisywanych/zmienianych), mozesz zastosowac albo strategie, ze robisz
    backup pelny codziennie (najlepiej w nocy), albo robisz backup pelny
    powiedzmy w weekendy a przyrostowy codziennie (hasla do doczytania
    full/normal, incremental, differential). Taka strategie stosuje wiekszosc
    malych firm wiec powinna sie sprawdzic rowniez dla w tym przypadku

    Inna opcja jest zastosowanie oprogramowania robiacego IMAGE stanu systemu.
    Zaleta jest taka, ze w przypadku np. padniecia systemu, znacznie szybciej
    mozna postawic maszyne dzieki IMAGE (jest sporo programow od darmowych po
    komercyjne - niedawno byla gdzies tu dyskusja i padly nazwy kilku
    interesujacych produktow). Uzywanie IMAGE ma sens w sytuaci gdy KONFIGURACJA
    serwera sie w zasadzie nie zmienia (lub bardzo rzadko). Wowczas mozesz
    wykonac IMAGE powiedzmy partycji systemowej a same pliki robocze (zakladam,
    ze bedzie na nie osobna partycja) zabezpieczac uzywajac rozwiazania BACKUP.
    Tak bym to widzial.

    Adam

  • 12. Data: 2010-12-30 09:15:30
    Temat: Re: Jaki sprz?t na serwer plików?
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 30.12.2010 Adam Koltowski <a...@w...onet.pl> napisał/a:
    > Podlaczasz dysk na USB (jesli Cie stac to np 2 lub 4 dysku USB zamieniane
    > tygodniowo) na potrzeby wlasnie backupu. W zaleznosci od ilosci danych a
    > raczej ich przyrostu (jak duzo plikow dziennie jest

    Są takie docki 'usb na sata' nie wymagające montarzu dysku, po prostu go wkładasz
    i już. Plus 2 dyski wymieniane np co tydzień. Stosuję to od czasu jak mi
    tasiemki przestały wystarczać i opcją było kilka kzł na coś ze zmieniarką albo
    większy streamer. Rozwiązałem backup za kilka stówek i uważam że jest to
    obecnie kosztowo optymalne. Jedynie nośnik wymienny jest mniej odporny na
    mobilność, bo to jednak dysk, ale z 2 strony nikt tym nie rzuca specjalnie,
    a kopie są dwie.
    Jak usb za wolne to są docki z esata lub fw pozwalające wysycić talerze.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 13. Data: 2010-12-30 09:16:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 10:00, Adam Koltowski pisze:

    > Jesli padnie Ci kontroler Raid to nawet jesli zorganizujesz nowy kontroler,
    > mozesz miec bardzo powazne problemy z odtworzeniem macierzy RAID. Generalnie

    Dlaczego? Generalnie kopia konfiguracji powinna być na dyskach i
    kontroler powinien móc się "doczytać", jak ma być ustawione.

    Parę minut to potrwa, ale generalnie nie powinno być problemów.

  • 14. Data: 2010-12-30 09:51:02
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

> [...]
    > specjalnie,
    > a kopie są dwie.
    > Jak usb za wolne to są docki z esata lub fw pozwalające wysycić talerze.

    Tak - tez fajne rozwiazanie.....

  • 15. Data: 2010-12-30 09:55:10
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

    > Dlaczego? Generalnie kopia konfiguracji powinna być na dyskach i
    > kontroler powinien móc się "doczytać", jak ma być ustawione.
    >
    > Parę minut to potrwa, ale generalnie nie powinno być problemów.

    W teorii nie moze i tak. Nigdy nie mialem okazji probowac takiego
    rozwiazania na zywym organizmie. Zazwyczaj te macierze dzialaja, ale i tak
    czasami zdarzaja sie problemy. Z czystej ostroznosci nie bral bym takiego
    scenariusza pod uwage a przynajmniej traktowal to jako ostatecznosc. Dlatego
    dobrze jest miec IMAGE sprawnego systemu (z wielu przyczyn). System mozna
    stracic z kilku powodow i trzeba miec rozwiazanie pozwalajace szybko go
    odtworzyc.

  • 16. Data: 2010-12-30 10:04:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 10:55, Adam Koltowski pisze:

    > W teorii nie moze i tak. Nigdy nie mialem okazji probowac takiego
    > rozwiazania na zywym organizmie. Zazwyczaj te macierze dzialaja, ale i tak

    Ja miałem. Rura pękła i komputer znalazł się w wodzie.

    Na szczęście najniżej stały UPSy, więc serwer stracił zasilanie zanim
    sam się wykąpał, ale moduł trzymający konfigurację na karcie kontrolera
    RAID eksplodował (baterie) i konfiguracja mu się całkiem zgubiła.

    Z 10 minut badał dyski, ale odczytał co i jak ma być.

> [...]
    > stracic z kilku powodow i trzeba miec rozwiazanie pozwalajace szybko go it

    To inna sprawa.

    Chociaż w przypadku winzgrozy to i tak może nie pomóc - właśnie sfajczył
    mi się w robocie jeden komputer (z ciekawostek: trzecia z kolei płyta
    A-Bit, model IS-10) i oczywiście po zmianie płyty głównej same problemy
    (reset przy starcie, reset przy starcie w trybie awaryjnym). Naprawianie
    z płytki niewiele pomogło: restartuje się nadal (choć nieco później),
    tryb awaryjny niby działa... ale odmawia współpracy bo "instalator nie
    może działaś w trybie awaryjnym".

    Nie miałem (na szczęście!) możliwości przetestować takiego manewru na
    serwerze, ale XP Pro ze stacji roboczych mnie pod tym względem wk*.*wia.

  • 17. Data: 2010-12-30 10:15:29
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

> [...]
    >
    > Nie miałem (na szczęście!) możliwości przetestować takiego manewru na
    > serwerze, ale XP Pro ze stacji roboczych mnie pod tym względem wk*.*wia.

    No to juz jest kwestia sterownikow (wiadomo). Wiadomo, ze zawsze beda
    sytuacje gdzie sie tak popierdzieli, ze trzeba bedzie budowac maszyne od
    zera. W 90% przypadkow obraz jednak wystarcza i odbudowa z poziomu
    bootowania (ja uzywam Norton Ghost). Scenariusze z serii pad plyty sa
    wyjatkowo przykre i ciezko sie przed tym jakos zabezpieczyc. Po wymianie
    plyty zostaje odtworzenie obrazu i walka z naprawa. Nie ma lekko na tym
    ziemskim padole :)

  • 18. Data: 2010-12-30 10:49:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 11:15, Adam Koltowski pisze:

    > No to juz jest kwestia sterownikow (wiadomo). Wiadomo, ze zawsze beda

    Tak, ale tryb awaryjny to tryb awaryjny - powinna ruszać korzystając
    choćby z funkcji BIOS, nawet jeśli to dużo wolniejsze.

> [...]
    > wyjatkowo przykre i ciezko sie przed tym jakos zabezpieczyc. Po wymianie
    > plyty zostaje odtworzenie obrazu i walka z naprawa. Nie ma lekko na tym

    Wiesz, tylko ja prywatnie używam linuxa. I tam jakoś nie ma z tym
    problemu. Ba! Nawet zrobiłem sobie instalację chodzącą z pendrive - póki
    płyta daje możliwość startu z pendrive, zawsze działa.

    Czyli można zrobić tak, żeby działało - tylko mikrosyf robi to IMHO
    częściowo celowo (licencje OEM i mętne zapisy, które wg. niektórych
    oznaczają, że zmiana płyty głównej i procesora wymaga zakupienia nowej
    wingrozy).

  • 19. Data: 2010-12-30 11:07:16
    Od: "Adam Koltowski" <a...@w...onet.pl>

> [...]
    > częściowo celowo (licencje OEM i mętne zapisy, które wg. niektórych
    > oznaczają, że zmiana płyty głównej i procesora wymaga zakupienia nowej

    Jest po prostu inna konstrukcja systemu. W Linuxie wszystkie funkcje
    sterownikow spelnia jadro z wkompilowanym kodem do obslugi poszczegolnych
    urzadzen. Tez sie czasem nei sprawdza (jesli masz jakikolwiek nieobslugiwany
    sprzet). Na wielu maszynach tez nie odpalisz linuxa tak z buta (albo
    odpalisz czesciowo). Problemy najczesciej sa z nietypowym kontrolerem
    dyskowym lub np. z nieobslugiwana karta sieciowa/graficzna lub czymkolwiek
    co jest poza standardem. W Windowsie jest to zbudowane inaczej. Komunikacja
    ze sprzetem odbywa sie za posrednictwem sterownikow i tyle. Jesli chcesz,
    pozbieraj sobie sterodniki do wszystkiego do czego sie da i zrob sobie obraz
    Windowsa (np. uzywajac nLite), wowczas bedziesz mial identyczny efekt.
    Instalacja bedzie wrzucala sterowniki do wszystkiego za jednym zamachem i
    taki obraz bedziesz mogl odpalic na roznorodnym sprzecie .... :) Swoja droga
    tak sie robi w niektorych sytuacjach. Administratorzy duzych sieci, ktorzy
    uzywaja rozwiazan typu RIS tak robia. Gromadza sterowniki do np wszystkich
    DESKTOPW HP i wbudowuja to w obraz. Po to zeby potem moc instalowac zdalnie
    i nie miec problemow ze sterownikami. Ale w takich firmach jest nieco inna
    polityka. Nie uzywa sie skladakow w tysicach odmian sprzetowych a kupuje np.
    komputery tylko HP w kilku seriach i panowanie nad sterownikami jest dosc
    latwe....

    BTW: Tez prywatnie uzywalem Linuxa przez ladnych kilka lat. Chwilowo tego
    nei robie z braku cierpliwosci :) Znaczy robie - mam dwa serwery na ESXach
    (czyli Linuxy) :) Ale jako desktopa uzywam 7 (glownie dlatego ze zeby dobrze
    znac jakis system, niestety trzeba go uzywac na codzien i grzebac grzebac
    grzebac .... A tego wymaga praca

  • 20. Data: 2010-12-31 12:21:09
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

> [...]
    > odpalisz czesciowo). Problemy najczesciej sa z nietypowym kontrolerem
    > dyskowym lub np. z nieobslugiwana karta sieciowa/graficzna lub czymkolwiek

    Problem z grafiką czy sieciówką można rozwiązać po fakcie startu, najwyżej
    dostaniemy ekran w vesa i brak sieci, ale maszyna wstaje. Co mnie dziwi,
    że w takim przypadku windows nie próbuje podnieść maszyny na generic ide
    przez bios - bo właśnie takiej akcji spróbuje linux, co może się udać.

    Ale to nie jest główny problem. Imo największą wadą windowsa jest brak
    "gadatliwego" startu. Ile to ratuje właśnie takich startów awaryjnych w
    linuxie, że podnosimy kernel bez 'quiet' i czekamy na pad i od razu widać
    w kórym miejscu padł i co go boli. Na windzie dostajemy jedynie znany
    neverendingprogressbar i dupa zbita i jakiś tryb logowania na dysk który
    bez sterowników dysku możemy sobie pominąć w rozważaniach :)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".