  • 21. Data: 2010-04-20 22:35:15
    Temat: Re: Jaki serwer NAS (Nosz kur... reaktywacja)
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hql312$ldg$1@news.onet.pl>,
    Maciej 'AbrahaM' Piotrowski nabazgrał:
    > 2) Wybieramy obudowę z obudową w/g smaku, już między 150 a
    > 200 zł można nabyć coś co da możliwość wsadzenia nawet do
    > 10 szt. dysków.

    Szczerze: sądzisz, że fotografowi może być potrzebne tyle miejsca?
    Bo ja bym poszedł w drugą stronę i minimalizował zużycie prądu
    (i hałas) za pomocą jakiegoś C3 czy innego Atoma i 2-4 dysków.
    Przy okazji mniejsze by było.

    > [...] ZFS [...]

    O, a to jest jedyny poważny (i aż przepotężny) argument za FreeBSD ;]

  • 22. Data: 2010-04-20 22:47:09
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <s...@l...localdomain>,
    l...@l...localdomain nabazgrał:

> [...]
    > Bo ja bym poszedł w drugą stronę i minimalizował zużycie prądu
    > (i hałas) za pomocą jakiegoś C3 czy innego Atoma i 2-4 dysków.

    W szczególności za ~350pln można mieć coś takiego:
    http://www.foxconnchannel.com/product/Barebones/deta
    il_spec.aspx?ID=en-us0000032
    Obudowa z płytą i procesorem, na NAS wystarczy. Szkoda tylko,
    że na 3 dyski zamiast 4.

  • 23. Data: 2010-04-21 06:00:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik <l...@l...localdomain> napisał w wiadomości
    >W poście <hqkq3n$g40$1@node1.news.atman.pl>,
    > Marcin [3M] nabazgrał:
    >
    > Tylko dla pewności: dyski stoją za UPS-em?

    Geograficznie obok, elektrycznie za :)

  • 24. Data: 2010-04-21 06:20:26
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 18:40:51 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

    > Pozwala zrobić mirroring, striping i JBOD.
    >
    > Mam w domu Q700 2 x 2TB. Bardzo fajna maszyna i do tego
    > wieloczynnościowa. W komplecie jest np. firmowe oprogramowanie do
    > robienia backup-u danych z komputera.

    Jakie ma możliwości wymiany dysku? Mogę sobie kupić dowolny i włożyć?
    Chodzi mi o robienie backupu przez mirror - znaczy wkładam dysk, włączam
    mirror, jak się automatycznie zsynchronizują to wyjmuję i chowam do szafy.

    Potrzebuję czegoś małego o małej prądożerności co mogło by chodzić non-stop
    podpięte kablem do routera.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 25. Data: 2010-04-21 07:28:33
    Od: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>

    Użytkownik wrote:
    > W poście <hql312$ldg$1@news.onet.pl>,
    > Maciej 'AbrahaM' Piotrowski nabazgrał:
    >
    > Szczerze: sądzisz, że fotografowi może być potrzebne tyle
    > miejsca?

    Nic nie sądzę. Podałem wariant który można rozbudowywać ;)

    sam osiągnąłem stan w którym cierpię z powodu braku NAS, a
    biorąc pod uwagę kwestie związane z rozrostem archiwum i
    ewentualnym (późniejszym) przenoszeniem danych z dysku na
    dysk, i tym że lepiej móc mieć ich (nawet chwilowo) więcej
    podłączonych niż mniej, to podałem właśnie taki wariant.

> [...]
    il_spec.aspx?ID=en-us0000032
    > Obudowa z płytą i procesorem, na NAS wystarczy. Szkoda tylko,

    [Dla wątkotwórcy / zainteresowanego być może, zaś dla innych
    grupowiczów niekoniecznie. I dlatego dyskutujemy, wychodzimy
    od uniwersalnych założeń do konkretnych]

    Moim zdaniem z tanim Atom'em (dla PC!) jest problem, iż w
    zestawie z nim jest stosowany archaiczny chipset. W efekcie
    o ile procesor jest wybitnie energooszczędny, o tyle zestaw
    proc+chipset już wcale przesadnie energooszczędny nie jest.

    Problem numer dwa, to wydajność procesorów Atom. Zestawiając
    je z wymienionymi wcześniej okazuje się że CeleronDC czy tez
    PentiumDC jest nieco bardziej energochłonne (realny pobór
    prądu pod maks obciażeniem) ale za to IMO jest jest wyraźnie
    wydajniejsze.

    Za zejście w dół w zużyciu energii, nie przesadne, "płacimy"
    sporą stratą wydajności.

    Osobnym problemem "samym w sobie" jest Via C3. Wydajność
    starych wersji jest żenująco niska, nowsze są zauważalnie
    lepsze ale i nieprzyzwoicie drogie.

    Po ostatnie: (jeszcze) tego nie wdrażałem i nie wiem czy
    Atom / Via C3 to nie będzie za mało..

    Albert Einstein (1879-1955)

  • 26. Data: 2010-04-21 09:12:39
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hqm9fa$b3s$1@news.onet.pl>,
> [...]
    >
    > Problem numer dwa, to wydajność procesorów Atom. [...]
    > Po ostatnie: (jeszcze) tego nie wdrażałem i nie wiem czy

    Poszukaj w Internecie tekstów Eugena Leitla. Buduje on (a może już
    zbudował?) hosting na kilkudzisięciu serwerach z Atomem. Wyszło mu
    to całkiem opłacalnie niby, choć nie wiem jak to jego założenie 50
    do 200 wirtualnych serwerów na czymś takim żyje w praktyce ;)

  • 27. Data: 2010-04-21 16:27:37
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    Henry(k) pisze:

    > Jakie ma możliwości wymiany dysku? Mogę sobie kupić dowolny i włożyć?
    > Chodzi mi o robienie backupu przez mirror - znaczy wkładam dysk, włączam
    > mirror, jak się automatycznie zsynchronizują to wyjmuję i chowam do szafy.
    [...]

    To akurat nie jest proste. Włożyć dowolny można (jest nawet w sprzedaży
    wersja bez dysku), wymienić można, ale to wymaga rozkręcenia obudowy.
    Natomiast jest możliwość zrzutu (lub wrzutu) danych na dysk zewnętrzny
    przez złącze USB - jest ich 3, z czego dwa z tyłu, do których można
    dołączyć dysk lub drukarkę i jedno z przodu, do którego podłącza się
    dysk lub flash USB. To gniazdo jest połączone z klawiszem, przy pomocy
    którego jednym ruchem można zrzucić dane z NAS-a na dysk zewnętrzny lub
    z dysku zewnętrznego na NAS-a (kierunek działania jest konfigurowany w
    ustawieniach urządzenia).

    [...]
    > Potrzebuję czegoś małego o małej prądożerności co mogło by chodzić non-stop
    > podpięte kablem do routera.

    Celvin chodzi non-stop, jeżeli nie jest używany, to zatrzymuje dyski
    (czas nieużywania jest konfigurowalny). Ma mały pobór prądu, sam jest
    mały i cichy (wentylatory pracują gdy trzeba, a jeżeli dyski się nie
    nagrzewają, to wentylator nie pracuje).

    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    tel. 606 931 185
    http://www.roguski.eu

  • 28. Data: 2010-04-21 17:16:35
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    Dnia 2010-04-21, o godz. 09:28:33
    "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy> napisał(a):

    > Problem numer dwa, to wydajność procesorów Atom.

    > Osobnym problemem "samym w sobie" jest Via C3. Wydajność
    > starych wersji jest żenująco niska, nowsze są zauważalnie
    > lepsze ale i nieprzyzwoicie drogie.

    Po co Ci wydajnosc w NAS?
    Mam serwer backupowy na PIII 500MHz i load jest powyzej 0.5 tylko przy
    aktualizacji pakietow...

    --
    W stacyjce kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 29. Data: 2010-04-21 18:09:51
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Proponuje rozwiazanie maksymalizujące ewentualną rozbudowę,
    > czyli skorzystanie z komputera typu PC.

    [...]

    > 7) to wszystko ma pracować pod kontrolą FreeNAS, specjalnie
    > optymalizowanej edycji *BSD pod kątem zastosowania jako NAS,
    > pozwalający na sporo możliwości wyboru systemów plików czy
    > pracy w RAID, itd.

    [...]

    > Sam jestem na etapie kompletowania części pod taki NAS z
    > przyczyn organizacyjnych..

    Zachęciłeś mnie. Na początek zainstalowałem FreeNAS na VMware playerze.
    Spróbowałem SMB i FTP aż w końcu skusiłem się na iSCSI Target. Udało się to
    połączyć z serwerem i działało. Tyle, że przy dodawaniu kolejnego celu iSCSI
    wyzerowało mi całą konfigurację FreeNAS ;(. Jak już to złożysz, to
    koniecznie napisz o swoich doświadczeniach ;)

    --
    Lol

  • 30. Data: 2010-04-21 18:56:18
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 21 Apr 2010 18:27:37 +0200, Jakub Roguski napisał(a):

> [...]
    > (czas nieużywania jest konfigurowalny). Ma mały pobór prądu, sam jest
    > mały i cichy (wentylatory pracują gdy trzeba, a jeżeli dyski się nie

    Chyba będę musiał kupić - przy trzech komputerach w domu to trochę się
    bałagan robi.
    To jeszcze podpytam - dyski wstawia się sformatowane czy można włożyć goły
    i sformatować w środku na ext3? Zarządza się tym tylko zdalnie? Widzę że to
    ma serwer z php i sqlite... hmm... kusi...

    Pozdrawiam,
    Henry