  • Data: 2013-11-13 20:51:07
    Temat: Re: Jaki serwer
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> w artykule
    <news:slrnl82jra.i65.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Realizacja była kiepska, ale z innej przyczyny. Bo nie ograniczyli się
    > do eksploatacji zasobów (przejęte zasoby archwalne, na bieżąco się
    > rozszerzające), tylko dołożyli bramkę, która nikomu do niczego nie była
    > potrzebna.

    Błąd. Jak to napisałem wcześniej, bramka już istniała i kupili ją razem
    z serwisem Dejanews. Użytkownicy Dejanews oczekiwali, że bramka będzie
    nadal działała, więc zrobili ją po swojemu.

    > Nie mówię, że był. Wręcz przeciwnie, każdy kolejny dobry serwer, to rzecz
    > porządana. Problem był, gdy się nagle zwinęły (z tego problemu wziął się
    > ten wątek).

    Problem jest, bo w Polsce własne serwery zwinęli również dostawcy internetu,
    a w zamian nie pojawił się żaden niezależny dostawca Usenetu, który by
    oferował usługi komercyjne w stylu Giganews czy Supernews.

    > To "wytrzymywanie" odnosi się do sytuacji istnienia możliwości korzystania
    > z Usenetu inaczej niż przez port 119. Ja sądzę, że nie wytrzyma długo,
    > wkrótce to się skończy. I im szybciej, tym lepiej.

    Nie skończy się, tylko będzie niszowe. Zresztą już takie jest.

    > A czy aby to nie jest tak, że kiedyś się podawało Message-ID i było
    > wiadomo, co z tym robić?

    Podawanie samego Message-ID to nadmierne uproszczenie tak, jak nadmiernym
    uproszczeniem jest podawanie adresu w stylu strona.pl - tego się nie da
    kliknąć.

    > Wpisywało się jak nie w czytnik, to w dejanews,
    > a w końcu w google. A teraz? Nie wiedzą, nie mają gdzie wpisać.

    Nie wiedzą, bo Google ukryły i popsuły zaawansowane wyszukiwanie, ale ono
    nadal jest i teoretycznie można wyszukiwać po Message-ID. Grupy dyskusyjne
    są obecnie w kategorii usług społecznościowych, a wyszukiwanie zaawansowane
    pojawia się i działa tylko po wejściu na konkretną grupę. Jak już pisałem -
    nie ma dostępu do pełnej listy hierarchii, więc znalezienie czegokolwiek
    jest utrudnione, a w praktyce wyszukiwanie wg Message-ID nie działa, bo
    bardzo dużo identyfikatorów zawiera znak $, którego wyszukiwarka używa do
    kodowania niektórych znaków w adresie zamiast standardowego %, np dwukropek
    jest zapisany jako $3A.
    Przykładowo da się wyszukać wiadomość
    oups.com
    w grupie pl.comp.ogonki:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topicsearchi
    n/pl.comp.ogonki/messageid$3Aad325f36-035c-4944-9ac3
    -...@g...com|sort:date
    ale nie da się jej wyszukać bez podawania grupy:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!search/messa
    geid$3Aad325f36-035c-4944-9ac3-1ddc99ad53f8@googlegr
    oups.com
    Nie da się też wyszukać wiadomości news:kjq0sq$9om$1@node2.news.atman.pl
    z tego samego wątku (bo zawiera znaki $ zakodowane jako $24, czyli oznacza
    inny identyfikator):
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topicsearchi
    n/pl.comp.ogonki/messageid$3Akjq0sq$249om$241@node2.
    news.atman.pl|sort:date
    Jakakolwiek próba edycji linku oznacza kolejne zamiany znaku $ na $24.
    Zwracam uwagę, że nie wszystkie dwukropki zostały zakodowane.

    > Jeśli nie będzie żadnego, to jakiś problem? No, serwery archiwizujące są,
    > jak ktoś umie poszukać, to coś tam znajdzie, może prędzej niż w Google.

    Potrafisz wymienić takie archiwa poza niekompletnym news-archive.icm.edu.pl?
    Wiesz ile kosztuje dostęp do nich czy może znasz jakieś bezpłatne?

    > Zintegruje się Google Groups, a nie Usenet. Tego przecież jak do tej pory
    > nikt z niczym nie zintegrował.

    Przecież interfejs Google Groups w obecnej postaci już integruje własne
    listy dyskusyjne Google i grupy dyskusyjne Usenetu. Czyżbyś pisał o czymś,
    czego nie sprawdziłeś? W wyszukiwarce Google jest jeszcze gorzej - po
    wybraniu opcji dyskusje pojawiają się wyniki z forów, grup i list razem,
    przy czym wyniki z www są preferowane (choćby były to sklonowane grupy)
    i nie ma możliwości zawężenia zakresu do Usenetu przez skorzystanie
    z narzędzi wyszukiwania.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)