  • Data: 2009-02-02 15:27:09
    Temat: Re: Jaki kit wybrac?
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    On 2 Feb., 15:39, "...::QRT::..." <n...@...mejla> wrote:

    > Ale za to jest naprawde mały. Też ostatnio mam taki dylemat i jednak powiem
    > iż gabaryty aparatu to naprawde ważna sprawa. Mi np lustrzanki czy innej
    > hybrydy zwyczajnie nie chciało by sie nosić. Ja zobacze co pokaże olek z
    > m4/3 i wtedy podejmę decyzje.

    > Nie ma szans. Jednak duza matryca jest znacznie bardziej uniwersalna. I
    > szumy mniejsze, zakres tonalny większy.
    > Wspomniany LX3 ponoć ma naprawdę dobry zakres tonalny (wg dxomark) co przy
    > krajobrazach może być zaletą. Niestety jakość obrazu ulega szybkiej
> [...]

    teoretyzujesz

    1. to typowy blad jaki wielu popelnia. im wieksza matryca tym lepszy
    obraz. Nie - to nie jest fotografia analogowa , gdiie powiekszamy
    ( czyli im mniejsze powiekszenie liniowe tym lepiej ) a cyfrowa ,
    gdzie w zasadzie najczesciej pomniejszamy. o jakosci zdjecia decyduje
    nie wielkosc matrycy a jakosc odwzorowania przez pojedynczy pixel i
    stopien pokrycia powierzchni matrycy przez elementy swiatloczule. w
    aps - c do tej pory to ok 45-55 % w g1 to ponad 65% prawie 70%
    wielkosc pixela tez porownywalna. oznacza to ze obraz z matrycy G1 nie
    musi byc gorszy od matrycy aps - c , w kazdym razie nie da sie
    takiego wniosku wysunac na podstawie tylko znajomosc roznicy matryc.

    2. hybryda jest niuewiele wieksza od obiektywu / zooma do dslr ,
    lekka i jakos odwzorowania w iwlu przypadkach absolutnie porownywalna
    z aps-c z obiektywem kitowym. Obiektywy w hybrydach sa liczone
    specjalnie do danej matrycy pozwala to na optymalizacje
    rozdzielczosci , nie zwasze obiektyw w dsl-r masz dobrany
    optymalnie.Na ogol nie.

    prosty przyklad z wlasnego swirzego doswiadczenia:
    zdjecie z reki przy slabym oswietleni lamki nocnej w pooju
    hybryda z IS na 200 iso jasnosc 2,8 czas ok 1/10 sek
    50d u usm 20/2,8 bez is na 3200 iso czas cos ok 1/40 moze 1/60sek

    w tych warunkach zdjecie z hybrydy okazalo sie lepsze - na 200 iso z
    IS jakosc obrazu byla lepsza niz na 3200 z aps-c bez is . Dopiero po
    specjalnej obrobce i cudowaniu z rawem doszedlem do porownywalnej
    jakosci.
    Gdybym chcial wynik taki sam uzyskac wprost to byloby to mozliwe
    dopiero z obiektywem 17-55 is a to rzad 4000 zl - czyli 4 razy wicecj
    niz kosztowala mnie hybryda + 4000 zl koszt aparatu.
    tzn nakladem 8000 zl byloby mozliwe uzyskanie wyniku lepszego lub
    porownywalnego z tym jaki dala hybryda za 1000 zl. Tego nie dalby
    17-85 is ze wzgeldu na b ciemny obiektyw i slaba rozdzielczosc ..
    to sa fakty. A w podrozy to juz wogole nie ma porownania , zanim
    zmienie obiektyw to juz hybryda zaltrwia sprawe .Jakosc moze i gorsza
    niecoa ale ciagle akceptowalna.

    roznice sa widoczne w przypadku koniecznosci stosowania dlugoch czasow
    - w malych matrycach / pixelach szumy rosna lawinowo - zdecydowana
    jednak ilosc zdjec wykonuujemy na czasach z reki i tutaj przewaga aps-
    c nie jest az tak wyrazna.

    z malych aparatow aktualnie na rynku wg pomiarow najlepszy obraz daje
    G 10 canona , to aparat w zasadzie zawodowy .