  • 21. Data: 2014-04-18 19:39:41
    Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Od: mt <f...@i...pl>

    > LX7 jest najciemniejszy z tych 4 aparatów. On tylko jest jasny
    > marketingowo.

    Nie marketingowo. A ekspozycja to co? f/1.4 to 1.4 niezależnie od
    formatu matrycy i przy takim samym iso i przysłonie dostaniesz takie
    same czasy naświetlania zarówno na 1/1.7 jak i aps-c, zmienia się tylko
    GO, ale nie dlatego, że to jest jakieś marketingowe 1.4, tylko dlatego,
    że dla mniejszej matrycy ogniskowa jest krótsza aby dać taki sam kąt
    widzenia.

    --
    marcin

  • 22. Data: 2014-04-18 21:36:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

    (rozmiar matrycy rządzi),

    qrde panowie skad wy bierzecie takie glupoty?
    zle sie robi gdy sie to czyta.

    glebia ostrosci jest funkcja 4 zmiennych niezaleznych:

    -odleglosci
    -ogniskowej
    -przyslony
    -krazka rozproszenia.

    jesli wszystkie te parametzry sa identyczne to niezaleznie od wielkosci matrycy
    glebia ostrosci bedzie taka sama.
    a w praktyce ?

    poniewaz dla duzych matryc przejmuje sie wiekszy krazek rozproszenia , to dla
    pozostalych identycznych 3 parametrow GO dla matrycy wiekszej bedzie wieksze.

    i tak przykladowo dla odleglosci 10 m , ogniskowej 17 mm , przyslony 8 GO dla
    matrycy FF bedzie wieksze niz dla kompaktu.

    moze nie wszyscy wiedza co to jest funkcja wielu zmiennych i nic w tym zleo nie ma
    jesli nie wiedza , gdyz nie kazdy musi wiedziec , ale trudno przejsc do porzadku
    dziennego czytajac calkowicie dyletanckie wypowiedzi .

    poniewaz we wzorach na GO ogniskowa wystepuje w wyzczach potegacg niz pozostale
    parametry moznaby powiedziec - " ogniskowa rzadzi" - ale to tez uproszczenie, tyle ze
    najblizsze prawdy.

  • 23. Data: 2014-04-19 00:56:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mt <f...@i...pl> writes:

    > Nie marketingowo. A ekspozycja to co? f/1.4 to 1.4 niezależnie od
    > formatu matrycy i przy takim samym iso i przysłonie dostaniesz takie
    > same czasy naświetlania zarówno na 1/1.7 jak i aps-c,

    Nierealne założenia. Tak by było, jakbyś miał dwie matryce o pikselach
    podobnej wielkości. Ale niestety nie masz, tu piksele masz dużo mniejsze
    (i/lub jest ich mniej, zależnie z czym porównać, ale to wiele nie
    zmienia) i w związku z tym musisz mieć mniejszą czułość dla zachowania
    podobnej jakości.

    Jakbyś miał dwie matryce o pikselach podobnej wielkości, to oczywiście
    z mniejszej matrycy dostaniesz zdjęcie o dużo mniejszej rozdzielczości.
    Tak źle i tak niedobrze.

    Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem
    jest), wtedy możliwe byłoby porównywanie różnych aparatów (zakładając
    podobną sprawność matryc). Niestety to by nie wyglądało tak ładnie
    marketingowo jak porównywanie ekwiwalentnych ogniskowych :-(

    > zmienia się
    > tylko GO, ale nie dlatego, że to jest jakieś marketingowe 1.4, tylko
    > dlatego, że dla mniejszej matrycy ogniskowa jest krótsza aby dać taki
    > sam kąt widzenia.

    Ogniskowa to tylko jeden parametr. Pisanie o głębi ostrości ma sens
    tylko w połączeniu z wielkością rozmycia na matrycy. Mniejsza matryca
    = mniejsze piksele i mniejszy dopuszczalny krążek rozmycia. Zresztą to
    nawet nie muszą być piksele, można sobie określić max wielkość rozmycia
    np. w częściach całości zdjęcia. Tylko dlatego, że aparat jest ciemny,
    głębia ostrości jest większa.

    To tak jakby napisać, że zdjęcie po przeskalowaniu w dół ma większą
    głębię ostrości. Ma czy nie ma? Zdaję sobie sprawę, że można
    odpowiedzieć różnie i że obie odpowiedzi są w pewnym sensie prawidłowe.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2014-04-19 01:33:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trolling tone <a...@a...org> writes:

    > Nie do końca tak. Zależność od ogniskowej jest kwadratowa, a od liczby
    > przysłony - liniowa. Dochodzi jeszcze rozmiar matrycy, a z nim wielkość
    > krążka rozproszenia.

    No to co nie jest "do końca tak"? Dodaj, że dopuszczalna wielkość krążka
    rozproszenia (= ~ rozmiar piksela lub 1/N wielkości zdjęcia, co na jedno
    wychodzi) zmniejsza się wraz z rozmiarem matrycy i ogniskową (żeby
    zachować kąt widzenia), redukując ten kwadrat przy ogniskowej do
    pierwszej potęgi.

    Jedyne niepewne rzeczy to rzeczywista przysłona (nie "symboliczna")
    przy danej odległości i ogniskowej - ale różnice nie będą raczej
    kosmiczne, poza tym przysłonę można pewnie trochę zwiększyć.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2014-04-19 02:05:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    >
    > jesli wszystkie te parametzry sa identyczne to niezaleznie od
    > wielkosci matrycy glebia ostrosci bedzie taka sama.

    No wiadomo. Ale takiej sytuacji nie mamy.

    > poniewaz dla duzych matryc przejmuje sie wiekszy krazek rozproszenia ,

    Owszem, ponieważ zakładamy jakieś sensowne i porównywalne wymiary
    zdjęcia (np. w pikselach).

    > to dla pozostalych identycznych 3 parametrow GO dla matrycy wiekszej
    > bedzie wieksze.

    Tak, ale to wniosek całkowicie nam nieprzydatny, ponieważ wtedy kąty
    widzenia obu matryc będą różne, i porównanie nie będzie mieć żadnego
    sensu.

    > i tak przykladowo dla odleglosci 10 m , ogniskowej 17 mm , przyslony 8
    > GO dla matrycy FF bedzie wieksze niz dla kompaktu.

    Tyle że kompakt będzie miał wtedy ogniskową np. 5 mm, a ten, o który
    chodzi, w ogóle żadną, bo takiego szerokiego obiektywu po prostu nie ma.

> [...]
    > zleo nie ma jesli nie wiedza , gdyz nie kazdy musi wiedziec , ale
    > trudno przejsc do porzadku dziennego czytajac calkowicie dyletanckie

    :-)

    Dodam jeszcze, że można także nie wiedzieć co to są zmienne zależne. Ale
    czy nic w tym złego (jak i braku rozumienia funkcji wielu zmiennych) to
    nie jestem pewien. Po coś chyba tego uczą w szkole podstawowej, chociaż
    teraz pewnie dopiero w gimnazjum?

    > poniewaz we wzorach na GO ogniskowa wystepuje w wyzczach potegacg niz
    > pozostale parametry moznaby powiedziec - " ogniskowa rzadzi" - ale to
    > tez uproszczenie, tyle ze najblizsze prawdy.

    Tak by było, gdyby ogniskowa (w warunkach sensownych dla porównania) nie
    była zależna od konstrukcji aparatu (wymiarów matrycy). Ale jest zależna
    i w związku z tym to "uproszczenie" jest nieprzydatne. Możesz je
    stosować do jednego aparatu, ale nie do porównań aparatów o różnych
    matrycach robiących zdjęcia w analogicznych warunkach.

    Sensowne uproszczenie jest takie, że "światło rządzi" (a dokładnie
    odwrotność wymiaru liniowego przysłony). I dodatkowo tak jest tylko
    i wyłącznie dlatego, że wiele kompaktów ma (naprawdę) ciemne obiektywy,
    i tam się nie da zmniejszyć już bardziej przysłony (zwiększyć apertury).
    Normalnie, jeśli robimy zdjęcia przy założonej odległości, kącie
    widzenia, ilości światła, i pożądanej jakości (a więc w oderwaniu od
    technicznych parametrów aparatu), to głębia ostrości także będzie stała
    - niezależnie od jakichś matryc, ogniskowych, wielkości krążków danych
    w ?m itp). Po prostu, różne będą ogniskowe, przysłony oraz krążki
    rozmycia, ale wszystko razem da taki sam wynik.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2014-04-19 03:00:39
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    Widzę, że co niektórzy nie potrafią przeczytać tekstu bez
    automatycznego wkładania do niego własnych kalek myślowych, zatem
    dokonuję egzegezy ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Egzegeza ) mojej
    wypowiedzi: :)

    [...]
    > Głębia ostrości jest dość trudna do intuicyjnego oszacowania sobie
    > w kompaktach (rozmiar matrycy rządzi), dlatego tak fajne są wykresy
    > dpreview - GO ujednoliconej dla 135:

    Rozmiar matrycy rządzi W INTUICYJNYM szacowaniu GO. Koniec. Kropka.

    Trudne, prawda?

    Rozmiar matrycy rządzi w intuicyjnym szacowaniu GO, gdyż w
    kompaktach jest bardzo mało eksponowany, a podawane cale i tak są
    "fałszywe". Czyli mogłem sobie darować wykład, z powodu długości którego
    nikt by nie przeczytał posta, oraz łatwe do wyguglania sobie trzy wzory
    na, dodajmy, TEORETYCZNĄ głębię ostrości dla NIEISTNIEJĄCEGO
    obiektywu idealnego (bez soczewek).

    Pshaw!

    Mariusz [mr.]

  • 27. Data: 2014-04-19 08:36:25
    Od: mt <f...@i...pl>

> [...]
    > (i/lub jest ich mniej, zależnie z czym porównać, ale to wiele nie
    > zmienia) i w związku z tym musisz mieć mniejszą czułość dla zachowania

    Przestań bajki opowiadać. Jak weźmiesz 1/1.7 z f/2 i powiedzmy aps-c z
    f/4, ustawisz iso 100, to z tego pierwszego dostaniesz mniej więcej
    4-krotnie krótsze czasy naświetlania (+/- 1/3 EV na tolerancję
    wyskalowania iso i transmisji obiektywu).
    Idąc twoim durnym tokiem rozumowania, to moje szkła zyskały przez
    ostatnie kilka lat tak z 2 EV jasności, bo nowe lustro w porównaniu do
    poprzednika mniej więcej tyle zyskało na szumach. Co za bzdura.

> [...]
    > podobną sprawność matryc). Niestety to by nie wyglądało tak ładnie
    > marketingowo jak porównywanie ekwiwalentnych ogniskowych :-(

    A 35 mm to jest jakiś święty Graal albo inny wzorzec w Sevres? A
    dlaczego nie podawać ekwiwalentu GO dla MF albo LF. Bo co? Bo szkła do
    małego obrazka, dumnie nazywanego pełną klatką, już by nie wyglądały tak
    ładnie marketingowo?

    > Ogniskowa to tylko jeden parametr.

    Ale dominujący w tej całej układance, dlatego ogniskowa ma największe
    znaczenie.

    --
    marcin

  • 28. Data: 2014-04-19 10:01:35
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2014 00:56:29 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nierealne założenia. Tak by było, jakbyś miał dwie matryce o pikselach
    > podobnej wielkości. Ale niestety nie masz, tu piksele masz dużo mniejsze

    1. Czy w aparacie APS-C 6 i 12 mpix ekspozycja jakoś się różni (i czy wg
    Ciebie trzeba w którymś na coś przeliczać przysłonę)?

    2. Czy ten sam obiektyw zapięty do FF 12 mpix oraz APS-C 6mpix wymaga
    jakiegos korygowania ekspozycji ze względu na matrycę?

    Przemyśl dobrze temat, bo rzeczywistość jest taka, że nic nie trzeba
    cudować. Ekspozycja to czułość, f/ i czas.
    Aparaty o ktorych piszę to EOSy 300D, 450D i 5D.

    > Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem
    > jest),

    Prawda, jeśli myślisz o GO, bzdura do kwadratu jeśli mówimy o ekspozycji.
    No i dlaczego 35mm? W 6x6 jest jeszcze płytsza GO.

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 29. Data: 2014-04-19 10:56:44
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > wychodzi) zmniejsza się wraz z rozmiarem matrycy i ogniskową (żeby
    > zachować kąt widzenia), redukując ten kwadrat przy ogniskowej do

    Przecież dla danej matrycy k.r. jest stałą, a nie zmienną :)
    Jak niby ma redukować ten kwadrat przy ogniskowej?

  • 30. Data: 2014-04-19 12:21:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Rozmiar matrycy rządzi W INTUICYJNYM szacowaniu GO. Koniec. Kropka.
    >
    > Trudne, prawda?

    W intuicyjnym to nie wiem, ale w rzeczywistości tak nie jest. Rozmiar
    matrycy jest rzeczywiście dobrym wskaźnikiem, ale tylko i wyłącznie
    dlatego, że mniejsze matryce najczęściej pracują z ciemniejszymi
    obiektywami (bezwzględnie ciemniejszymi).

    > Rozmiar matrycy rządzi w intuicyjnym szacowaniu GO, gdyż w
    > kompaktach jest bardzo mało eksponowany,

    A co to za zależność? Rozmiar matrycy jest nieładny marketingowo,
    dlatego nie jest eksponowany.

    > a podawane cale i tak są
    > "fałszywe".

    Bo wyglądają w ten sposób ładniej. Wielu klientów myśli, że są
    prawdziwe, dokładnie tak samo, jak uważają, że f/1.4 to to samo
    w lustrzance FF i w małym kompakcie albo innym telefonie.

    Pewnie to spisek producentów lustrzanek i obiektywów, tyle kasy
    i taaaaki wielki obiektyw za to samo, co można mieć w maleńkim
    telefonie za 500 zł :-(

> [...]
    > nikt by nie przeczytał posta, oraz łatwe do wyguglania sobie trzy wzory
    > na, dodajmy, TEORETYCZNĄ głębię ostrości dla NIEISTNIEJĄCEGO

    Obiektyw zawsze ma soczewki, przynajmniej jedną. Owszem, istnieją
    (obecnie teoretycznie, a kiedyś praktycznie - "pinhole camera") aparaty
    bez soczewki, ale one nie mają obiektywu.
    --
    Krzysztof Hałasa